Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko korviketta ja äidinmaitoa sekoittaa?

Vierailija
10.08.2010 |

Alkaa maidontulo ehtyä (vaikka vauva vasta alle 4kk!!!). Pakkasessa on jonkun verran maitoa, ja päivittäin kerääjään kertyy 0,5-1 12ml-pullollista maitoa. Pakkaseen ei enää kerry, kaikki menee saman päivän aikana mikä tuleekin.

Voiskohan kertynyttä ja pakastettua maitoa jatkaa korvikkeella? Tuntuu niin ikävältä.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekoittuuhan ne vauvan vatsassakin... Äidinmaitoa ei vain suositella mikrotettavan, koska siinä tuhoutuu tärkeät entsyymit sun muut. Eli lämmitä erikseen, jos lämmität korviketta mikrossa, ja sekoita sitten syöttölämpöisenä.

Vierailija
2/17 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useemmin joudutaan antaa pullosta tai ottaa pakkasesta. Joskus alkaa itkeä kun pullo tyhjenee. Tissillä ei ala itkeä, kun jää lutkuttamaan horroksessa kuin tuttia. Yösyötötkin on viime päivinä tihentyneet entisestä 1-2 syötöstä 3-4 syöttöön.

Ap

Vauvalla on kasvupyrähdys ja tilaa siihen lisää maitoa (tähän viittais just se, että roikkuis nimenomaan tissillä vaikka maailman tappiin). Jos tässä vaiheessa alkaa antaa lisämaitoa, se saattaa tosiaan johtaa maidon loppumiseen hiljalleen, kun kysyntä ohjautuu pulloon eikä rintaan. Toisekseen tuo ikä on hyvin tyypillistä myös rintaraivareille, jos vauva oppii että pullosta maito tulee vähemmällä vaivalla kuin rinnasta.

Eli ikävä neuvo: imetä vain ja koeta kestää :) Menee hyvin todennäköisesti muutamassa päivässä ohi, jos ei niin voisi olla aiheellista pikemminkin aloitella jo kiinteitä kuin lisätä korviketta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
4/17 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilyttää siksikin, kun rinnat eivät enää turpoa täyteen niin nopeasti. Käsikopelolla tuntuu, että ovat tyhjät tai puolitäydet, ei missään nimessä täydet. Saako se lapsi tarpeeksi sieltä?!

Ap

Vierailija
5/17 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyllä.

Vierailija
6/17 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilyttää siksikin, kun rinnat eivät enää turpoa täyteen niin nopeasti. Käsikopelolla tuntuu, että ovat tyhjät tai puolitäydet, ei missään nimessä täydet. Saako se lapsi tarpeeksi sieltä?!

Ap

Suurimalla osalla äideistä just tuossa 3-4kk korvilla tuntuu, että dollypartoneista on tyyliin yhdessä yössä tullut ketunkorvat :) Ja voi olla, että pinkeiksi tulevat vasta tosi pitkän syöttövälin jälkeen. Se EI kerro maidon määrästä mitään, vain siitä maitomäärän tasaantumisesta, kun rinnat ovat tajunneet millilleen, minkä verran maitoa just tämä vauva tarvitsee. Kun vauvalla kastuu vaippoja saman verran kuin ennenkin ja paino nousee neuvolassa kohtalaisesti, maito ihan varmasti riittää.

Ja tuokin on muuten tosi harvinaista, että vielä tässäkin vaiheessa sulla tulee kerääjään tuollaisia määriä ylimääräistä! Monilla ei leporinta heruta 3-4kk iässä enää pisaraakaan :)

Vierailija
7/17 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko pissaa miten paljon? Siis miten monta märkää vaippaa vaihdat?

Itselläni on useampi lapsi, kaikkia olen imettänyt ja maitoa luovuttanut ja kun maitoa tulee hyvin niin rita on ihan tavallinen, lätty.

Ei se ole maidon tulemisen merkki että rinnat turpoaa kivikoviksi.

Omat lapset on ollut muutenkin hätäsiä rinnalla, vartissa molemmat tyhjiksi ja on tyytyväinen. Kasvaa ja pissaa.

Jos lapsi käy rinnalla usein niin ota rinnalle. Lisää tuotantoa itse.

Teet hallaa tuotannolle jos alat tarjoamaan korviketta ja pulloja. Älä tee niin, koska se vään vähentää tuotantoa.

Pulloon taas et saa pumpattua maitoa niin hyvin kuin vauva niitä tyhjentää.

Lapsi saa läpyskä rinnoista ihan hyvin maitoa.

Vierailija
8/17 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon miettiny ihan samaa asiaa, mun tyttö vasta 2kk ja vkon ja mun tissit tuntuu ihan tyhjältä. Alussa pumppasin maitoa monta kertaa päivässä sen 125ml ja pakastin tursusi maidosta, nyt tuntuu ettei pumppua enää tartte ollenkaan.

Tänään oli reilu 6h väliä imetyksessä niin sit vasta alkoi tuntumaan kun käsiä nostin, että sattuu.

Alussa mä käytin kans kerääjää ja se oli lähes aina puolillaan kun lopettelin..nyt en oo enää pariin viikkoon tarvinnu, nousee maitoa vieläkin toisesta rinnasta mut se stoppaa hyvin liivinsuojaan.

Ollaan annettu korviketta välillä iltaisin kun neiti on sellainen, että nukahtaa lähes aina kesken syönnin ja ei todellakaan kerkeä siinä kahdessa minuutissa syömään tarpeeksi että nukkuis pitempään kun 5min ja sit taas syö minuutin ja nukahtaa.

Ollaan annettu ensin pullosta n.60-80ml kun siihen ei nii helposti nukahda ja sit päälle tissiä ja sit sänkyyn.

Tällä konstilla eka pätkä unta on yleensä 4h :)

yöllä tietenkin imetän koko ajan.

Korviketta annetaan vain jos vauva on niin väsynyt tai jos ollaan reissussa esim.mummolassa ja mummo haluaa syöttää..:)

mä en siitä pode huonoa omaatuntoa koska pääasiassa saa parasta maitoa :)

Vierailija
9/17 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

edistää korvikkeen sulamista vauvan vatsassa. Näin neuvottiin meille keskosvauvan ruokinnasta sairaalassa.

Vierailija
10/17 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa sillä siis korviketta. En vaan millään haluaisi antaa mitään lehmänmaitoperäistä tuon ikäiselle.

Idea kiinteiden aloittamisesta maidon (oman) rinnalla oli hyvä. Haluaisin vielä 4kk-neuvolaan vielä ainakin sinnitellä pelkällä maidolla, ja jos kasvu on ok, niin jatkaa sinne puolivuotiaaksi.

Helteillä olen ajatellut maidonvähyyden johtuvan siitä etten juo tarpeeksi. Se on heikko lenkkini ollut aina...

Ap

Vierailija
11/17 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on oleellisempaa että miten paljon lapsi pissaa kuin se miltä rinnat vaikuttaa!

Mulla on lapsi 5 kk ikänen ja rinnat on ollu puolet ajasta läpyskät.

Painaa 8 kiloa ja tyytyväinen lapsi.

Jos sulla on lapsi kasvanut hyvin tähän saakka, se maito tulee sieltä vaikka rinnat olis kuppia A.

Odottele sinne seuraavaan neuvolaan ihan tyynesti jos pissaa tulee. Koska jos pissaa tulee, jostain se muodostuukin!

13

Vierailija
12/17 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään en ole seurannut niin ajatuksella. Yleisimmin kun joudutaan vaihtamaan vaippa turauttelujen vuoksi ;-) Mutta kai se kakkakin merkki jostain nautitusta ruoasta on...

Vauva on kasvanut tasaisesti sekä paino- että pituuskäyrällä alusta asti. Syntyi aika pulskana, mutta paino tasaantunut.

ap

Vierailija
13/17 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä jo kirjoitettujen mielipiteiden kanssa, että kannattaa vain jatkaa imettämistä. Kyse on hyvinkin todennäköisesti vain vauvan maidontarpeen lisääntymisestä ja usein syömällä hän juuri saa aikaan enemmän maitoa.

Jos kuitenkin annat pulloakin, ei kannata sekoittaa korviketta ja äidinmaitoa. äidinmaito on paljon parempaa kuin korvike, ja siksi olisi harmi jos vauva ei joisikaan pulloa tyhjäksi ja näin menisi hyvä maitoa hukkaan. Kannattaa siis aluksi antaa äidinmaitoa ja jos vielä vaikuttaa nälkäiseltä, antaa sitten korviketta.

Vierailija
14/17 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoa siis kertyy päivittäin pulloon 0,5-1 125ml-pullollista.

ap

Vierailija
15/17 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tietty...

ap

Vierailija
16/17 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisempää on, että maidon määrä on nyt tasaantunut vastaamaan prikulleen kysyntää. Ei sitä yhtään ekstraa tarvitse tullakaan :) Jos vauva pissaa ja kakkaa normaalisti ja paino nousee, ei maito mihinkään ole loppumassa. Eikä muutenkaan lopu itsestään käytännössä koskaan, kun imetys on noin hyvin jatkunut 4kk.

Lisätietoa: www.imetys.fi

Vierailija
17/17 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useemmin joudutaan antaa pullosta tai ottaa pakkasesta. Joskus alkaa itkeä kun pullo tyhjenee. Tissillä ei ala itkeä, kun jää lutkuttamaan horroksessa kuin tuttia. Yösyötötkin on viime päivinä tihentyneet entisestä 1-2 syötöstä 3-4 syöttöön.

Ap