Millaista osallistumista ns kotitöihin voi odottaa 9v ja 7½v ikäisiltä??
alkoi vaan taas korpeamaan tämä hotellitouhu, kumpikin penska makaa punkassaan lukemassa Aku Ankkaa ja minä hyörinyt 1½h kyökissä.
Tein siis kinkkukiusauksen 2kg perunoita, ½kg porkkanoita ja isosta kinkkuplasta sekä sipulista, tyhjensin astianpesukoneen jne.
Eivätkä tulleet edes astianpesukoneen kanssa auttamaan vaikka sanoin siitä.
Ihme lahnoja prkl:/
Kommentit (6)
Minä taas eri mieltä tuosta korvausasiasta, en ainakaan säännönmukaisesti halua maksaa kotitöistä koska ne kuuluvat mielestäni jokaiselle perheenjäsenelle ikä-ja kehitystason tietty huomioiden..
ap
Mutta totta tuokin että kuuluu jokaisen vastuulle.
Lapsi pyytää usein kauppa rahaa niin mielummin annan rahaa niin että sen eteen on tehty jotain, kun niin että vaan antaisin.
Eivätkä tulleet edes astianpesukoneen kanssa auttamaan vaikka sanoin siitä. Ihme lahnoja prkl:/
Minkähän vuoksi et pitänyt huolta siitä, että lapset hoitavat koneen tyhjennyksen, jos kerran olit näin pyytänyt? Eihän kehoituksia/käskyjä jätetä lasten kanssa puolitiehen. Noin niitä lapamatoja kasvatetaan => antaa äidin huudella aikansa niin se tekee lopulta itse kuitenkin.
Meillä tyttö 9v. ja poika 7v. Molemmat laittavat ruokailun jälkeen astiansa tiskikoneeseen ja roskat roskiin, petaavat aamuisin sänkynsä, järjestävät huoneensa joka ikinen päivä, vievät roskapusseja, tyhjentävät astianpesukonetta, pyyhkivät pölyjä, kattavat pöytää jne. En maksa tästä senttiäkään, eikä meillä tästä tarvitse edes tapella. Pyytävät usein tehtäviä itselleen, että miten he voisivat auttaa. Etenkin 7-vuotias rämäpää poika on tässä erittäin kunnostautunut!
Miksi kotitöistä tehdään joku peikko lapselle? Sehän on sitä yhteistä tekemistä, johon kaikki kykyjensä mukaan osallistuvat.
ihan omasta halustaan kokkaa meidän vanhempien kanssa, leipoo, kattaa pöydän, pyyhkii pölyjä, viikkaa omat ja siskonsa vaatteet, lajittelee pyykkejä, järjestelee oman huoneensa ja auttelee muuallakin kotona samassa hommassa, kinuaa lisääkin siivoushommia. :-)
Positiivisesti on yritetty kannustaa tässä innossa ja (välillä hampaita kiristellen) olen itse yrittänyt myös näyttää nauttivani siivoamisesta, ettei siitä tulisi tytölle myöhemmällä iällä samanlaista peikkoa ja pakkopullaa kuin se itselle on ollut.
Olen edellisen kanssa samaa mieltä siitä, että normaaleista kotihommista on ihan hullua maksaa. Yhteisessä kodissa kuitenkin eletään, joten vastuuta pitäisi olla kaikilla oman ikänsä mukaisesti, eikä pelkästään vanhemmilla. 
Omat huoneet molemmilla on ollut järjestyksen suhteen omalla vastuula nyt 2-3 vuotta. Illalla kamat paikalleen. Aikuisen kanssa inventaariot kerran kuussa, kun rikkinäiset tai jo aarteen hohteen menettäneet kamat pistettävä pois. Vaihdellen minä tai lapsi itse imuroi huoneen.
Itse tulee lajitella oma likapyykki ja huolehtia puhdasta pyykkiä pinoiksi ja paikalleen. Minä ripustan ja viikkailen, jos on läksyjen tai harrastusten kanssa jo väsytty.
Omat aterimet lapset huolehtivat koneeseen/tiskipöydälle, jos kone käynnissä. Kattaminen ei ole suosittua.
Poika kokkaa kanssani mielellään ja tyttö viihdyttää joskus 2v veljeään esim tärkeän puheluni tai suihkussa käyntini ajan. Muita pikkuapuja ja ojentamisia sekä postin tai roskien juoksuttamisia tekevät myös.
Mielestäni oman huoneen siivous (ainakin tavarat paikoilleen ym, lattia siistiks että pääsee imuroimaan) , roskien vienti, lehtien vienti keräykseen, just astiapesukoneen tyhjennys/täyttö ja pyykkien ripustaminen vois olla hommia joita voistuon ikäiset tehdä.. tietty pientä korvausta vastaan.