Millaista on asua Ahvenanmaalla?
Onko joku syntyperältään suomenkielinen muuttanut Ahvenanmaalle? Millaista siellä on asua ja elää? Pääseekö hyvin mukaan sisälle kuvioihin vai ovatko paikalliset kovin sisäänpäin lämpiäviä?
Olen suomenkielinen, mutta kykenen hyvin tekemään töitä ruotsiksi. Tosin varsinaiselta ammatiltani olen opettaja, millainen työtilanne on Ahvenanmaan suomenkielisissä kouluissa?
Muitakin töitä voisin hyvin ajatella.
Ainakin Ahvenanmaalla on matala työttömyysprosentti, joten jotain töitä luulisi löytyvän. Maisemat ovat kauniit, etäisyydet lyhyet. Omakotitalot ja tontit isoja. Maarianhaminasta löytyy kaikki, mitä arjessa tarvitsee ja viikonloppuisin voisi risteillä tai lentää Tukholmaan, Helsinkiin tai Turkuun teatteriin, shoppailemaan, jne.
Kavereita ja perhettä tulisi ikävä... Mutta koska sukulaiset ja tuttavat asuvat joko Turussa tai Helsingissä, he voisivat hyvin tulla viikonloppuisin ja lomilla kylään.
Kokemuksia?
Kommentit (2)
No, mutta voisin kyllä tehdä jotain muutakin. Minulla on myös matkailualan tutkinto ja olen niitä hommia tehnyt myös. Vakituinen työpaikka alalta kuin alalta olisi kiva, olen tosi kyllästynyt tekemään pätkätöitä sijaisena.
Kielikoe tuskin olisi ongelma, pääsin läpi Åbo Akademinkin kielitestistä, kun kävin huvikseni kokeilemassa. Ja nykyään saa kyllä kaava-alueelta ostaa omakotitalon ja tontin vaikka heti, ison rantatontin saa ostaa vain, jos asunut tuon 5 vuotta...
Muita kokemuksia?
Ahvenanmaalla ei ole suomenkielisiä kouluja, joten työllistymismahdollisuutesi lienevät huonot.
Yksi sukulainen on naimisissa ahvenanmaalaisen kanssa, keski-ikäinen täti siis. On käsittääkseni sopeutunut hyvin. Työllistänyt itse itsensä matkailubisnekseen.
Yksi tuttavaperhe (suomenkielinen) muutti ahvenmaalle vuosi sitten. Vanhemmat ravintola-alalla.
Ahvenanmaalta ei muuten voi omistaa tonttia jos ei ole kotiseutuoikeuksia, jotka saa kun on asunut 5 vuotta ahvenanmaalla, ja läpäissyt ruotsinkielen kokeen.
T. Ahvenanmaallemuutosta joskus haaveillut, asioista selvää ottanut...