Minkä ikäiselle lapselle/teinille pitää antaa huoneessaan täydellinen rauha?
Eli siis aina koputtaa, ei siivoa nuoren huonetta, vaan nuori siivoaa sen itse, ei siis mene sinne siivoamaan sängyn alta tai putsaamaan pöydän laatikoita... Mitä muuta pitäisi sitten sen ''sopivan ikäisen lapsen'' antaa tehdä itse, ja miten hänelle pitäisi antaa sopivasti yksityisyyttä?
Kommentit (4)
Meillä on 8- ja 7-v. lapset, joiden oveen koputetaan ja jotka siivoavat huoneensa pääosin itse imurointia lukuunottamatta. Aikuiset kyllä joutuvat siivousta hoputtamaan ja auttavat tarpeen mukaan. Erityisesti pienemmällä on vielä hakusassa, missä on minkäkin tavaran paikka.
Pk-ikäisillä nuoremmilla on vielä yhteinen leikkihuone ja makuuhuone, joista toisessa ei edes ole ovea, joten niihin mennessä ei ole ollut tarvetta koputtaa.
11- ja 13-vuotiailla on oman huoneen siivous omalla vastuulla, tosin usein siivouspäivää edeltävänä päivänä olen sanonut, että siivoavat lattiat puhtaiksi niin että voin sitten imuroida lattian heidänkin huoneistaan. Ei tulisi mieleenikään putsailla tuon ikäisten lasten laatikoita. Sen olen kyllä sanonut lapsille tulevaisuuden varalle, että jos jostain syystä olisi kova huoli, siis ihan oikea akuutti hätä, heidän terveydestään tms. (siis esim. lapsi karkuteillä) niin katsoisin oikeudekseni tutkia huonetta ja kännykkää ja jopa päiväkirjaa. Mutta ainoastaan hätätilanteessa.
Kun tissit, karvat kasvaa jne. toisilla alkaa murkkuikä aikaisemmin toisilla myohemmin. En osaa sanoa että 12 v.
Monta kertaa alakoulusta yläkouluun siirtyminen on hyvä rajapyykki.
Heti, kun siltä alkaa vaikuttaa. Eli jos oveen ilmestyy lapsu että : '' voisitko koputtaa'', tai jos nuori sitä puhein toivoo ! :)