Minkä ikäisenä kielikurssille ja minkä järjestön kautta?
Meillä yksi 14v tyttö muistuttelee jatkusvasti, että milloin pääsee kielikurssille. Mieheni kassa olla keskusteltu, että hän voisi sinne joku vuosi mennä (seuraava kesä?). Onko jollain kokemuksia, että mikä on se paras ikä? Ja noista järjestöisä, mikä on paras. Tyttö haluisi ensisijaisesti Australiaa ja jos sinne ei ole mahdollisuuksia päästä, nii sitten johonkin Etelä-Eurooppaa tyyliin Maltaan. Kaikki kokemukset tervetulleita, koska minä ja mieheni ei olla kumpikaan oltu kielikurssilla ja ystäväperheestäkään ei ole kukaan ollut.
Kommentit (20)
on vastuullinen nuori ja haluaa oppia enemmän kieltä niin voi harkita myös yksityistä kielikoulua eikä järjestöä. Sopii nuorille aikuisillekin, 16-vuodesta ylöspäin.
Itse olin tällaisessa kolme viikkoa 16-vuotiaana. Eli siis ei ollut mitään järjestöä vaan englantilainen kielikoulu kaikille jotka haluavat oppia englantia. Heidän kauttaa järjestyi majoitus joka maksettiin suoraan perheelle, muuten piti ohjelma järjestää lähes kokonaan itse, jotain bussikierroksia olisi ollut järjestettynä. Paljon enemmän oppi kieltä kun oli itse käytävä kaupassa, etsittävä nähtävyydet yms. eikä ollut laumaa suomalaisia ympärillä koko aikaa ja vielä opasta auttamassa kaikessa.
Hyvin voisi vaikka kaverin kanssa lähteä niin ei olisi liian orpo olo, mutta ei tosin ihan nuorille sovi
Itse olin aika fiksu ja kiltti teini, mutta niin vaan kielikurssilla bailasimme lähes joka yö aamuun asti. Ihme ettei mitään tapahtunut. Isäntäperhe ei pitänyt huolta yhtään, vaikka mukava olikin.
Maltalla 90-luvulla 15-vuotiaana kasiluokan jälkeen. Kolme viikkoa dokailtiin toisen kurssilaisen (ei ennestään tuttu) kanssa ja hengailtiin paikallisten nuorten miesten kanssa, seksiäkin harrastettiin (osasivat onneksi käyttää kortsua). Huippu reissu, mutta ei esitteiden mukainen :-) Omaa tytärtäni tuskin päästäisin...
12-vuotiaana Jerseyllä kolme viikkoa. Juniorikurssi jossa pienempi ryhmä ja tiukemmat säännöt kuin isommilla (esim. aikaisempi kotiintuloaika). Luokkakaverin kanssa oli reissussa ja perheessä asuivat. Hyvin meni. Matkanjärjestäjää en nyt muista. Olen kuullut, että Maltalla järjestetyillä kielikursseilla on hurja meno.
Tyttö kohta 14v. ja on nyt innostunut kielikurssista. Ajattelin että josko lähtisi parin vuoden päästä eli kun pääsee peruskoulusta niin vaikka sitten kurssi lahjaksi. Mä olen itse ollut EF:n kurssilla Brightonissa Englannissa kun olin 18v. Olin porukan vanhin, meidän kurssilla valtaosa oli 16 tai 17v. joka varmaan on ihan ok ikä. Toki kursseja on nuoremmillekin alkaen 10-vuotiaista mut tuntus hurjalta niin pientä päästää :) Suosittelen kyllä lämpimästi, oli hieno reissu ja haluan että omilla lapsillakin on halutessaan siihen mahdollisuus.
Oliko hyvä tuo järjestö? Toki varmaan paljon muuttunu siitä ajasta, kun itse olet siellä kielikurssilla ollut. -Ap
kursseilla valvonta huonoa ja iltaisin nuorret kokoontuu juomaan alkoholia.
kielen opiskelu noilla kursseilla usein sivuseikka. hauskaa sinne mennään pitämään ilman vanhempien valvontaa.Isäntäperheet ja opet ei paljon lasten perään katso.
Kaikki toimi hyvin. Ja tyttö oli tosiaan vasta 12v.
t:2
Ei ole moitteen sanaa, kyllä homma toimi kaikin puolin sillon kun itse olin kielikurssilla. Paljon vapaa-ajan aktiviteettiakin oli järjestetty, kaikkeen jos olis osallistunut niin ei ois ollu tyhjää hetkeä. Isäntäperhe oli oikein mukava. t 3
STS on toinen varmaan yhtä hyvä.
tasan 20 vuotta sitten (sehän oli ihan eilen...) 15,5 vuotiaana. Olin ns kiltti tyttö en juonut alkoholia tai polttanut tupakkaa.
Jos nuori on luotettava ja osaa hoitaa itsensä, ei ota turhia riskejä ym, niin se 15 on ihan hyvä ikä. Riippuu myös siitä, että kuinka tottunut on olemaan erossa kodista, vanhemmista, kavereista. Muistan, että silloin kurssilla olleilla nuoremmilla oli ajoittain kova koti-ikävä. Toisaalta onhan maailma muuttunut, yhteyttä lapsiin voi pitää kännyköillä ym.
Kieltä en oppinut paljoakaan. Mutta opimme kultturista ja saimme kaverini kanssa vaikutteita.
Mitä nuorempi on, sen pienemmälle paikkakunnalle voi nuoren lähettää. Kaikkienhan ei tarvitse mennä biletyspaikkoihin.
että oliko hinta laatu suhde hyvä järjestöllä, jolla olette olleet tai lapsenne on ollut?
eteläenglannissa,turbayssä. matka maksoi n. 2500 euroa + käyttörahat 600 euroa. ihan mahtavat viikot olleet,sai harjaannusta itsenäisestä elämästä.suosittelen.
kielikursilla Barcelonassa. Oheistoiminnoista en tiedä, mutta kaikki kulkemiset piti hoitaa perheestä itse kurssipaikalle. varsinainen opiskelu sitten tapahtui anakin tuolla aika pienessä tilassa ja ryhmät jaettiin alkutestin perusteella.
Aikuisena kuljin omia reittejä eikä perheessä ollut toista kielikurssilla kävijää. Jos osaa pitää itsestään huolta ja osaa auttavasti kieltä, niin sitten varmaan päästäisin. Mutta jos lapsi on taivaanrannanmaalari, niin sitten ehkä mietisin. Pienessä paikassa tietysti ei ole niin paljoa vaaaroja kun suurkaupungissa.
Oman antaisin mennä milloin vaan, mutta se on sen verran ujo, ettei ainakaan vielä halua mennä, menee siis seiskalle nyt.
Niitähän on jo nuoremmillekin, siis 10v tms. alkaen.
Hinta sisälsi matkat, majoituksen, ruuat ja opetuksen materiaaleineen. Erikseen piti maksaa paikallisliikenteen bussikortti (matka majoitusperheen luota koululle).
Lisämaksua tuli vielä menomatkalla tehdystä kahden päivän pysähdyksestä Pariisiin (mm. EuroDisney).
t: 2
että vuoden päästä tyttö voisi vaikka mennä kielikurssille. Pitää vielä miettiä mieheni kanssa. -ap
Tienasin matkarahat itse: olin kahtena kesänä kuukauden kesätöissä keittiössä (siihen maailman aikaan löytyi vielä kesätöitä noin nuorille). Ekan kesän tienisteillä maksoin matkan (5 viikkoa) ja tokana kesänä (kesäkuussa) tienasin matkarahat. Heinäkuussa lähdimme sitten Eastbourneen parhaan kaverini kanssa.
Kyllä kelpasi törsätä ekoja omia rahoja mm.BodyShopissa ja viikonlopun Pariisin reissulla. Toki käytiin EF:n discossa ja taidettiin jotain juodakin, mutta samanlaista se oli kotimaassa. Olin aika varovainen ja kiltti.
Päästä ihmeessä lapsesi kokeilemaan siipiään!
lapseni lähtevät kielikurssille vain kuolleen ruumini yli! Itse olin kuukauden Brightonissa 16-vuotiaana ja meno oli kyllä sellaista etten todellakaan päästä omia lapsiani sinne! Ryypättiin harva se ilta ja pyörittiin ties missä, todellinen ihme ettei mitään sattunut kenellekään kurssilaisista! Ja minäkin tosiaan olin se rauhallinen luokan hikari...
Olin muistaakseni 16-vuotiaana Brightonissa STS:n kurssilla. Ei se tietenkään kielitaidolle ihmeitä tee, mutta itseluottamus ja uskallus puhua kasvaa, minkä lisäksi näkee maailmaa ja saa uusia kavereita. Meillä ei ainakaan ollut mikään mahdoton meno, toki valmiiksi kurittomat teki jotain älyttömyyksiä, kuten hankkivat luvatta lävistyksiä tms.
Maltan kursseista olen minäkin kuullut kauhutarinoita, eli sinne en ehkä päästäisi.
WAve-kielimatkoilla ikäraja on 15-vuotta ja viime vuonna nuorin tais olla just 15 vai olikohan 16-vuotta. Hyvin pärjää nuorenakin maailmalla, kun asutaan yhteisessä villassa ohjaajien kanssa ja kouluihin on hoidettu yhteiset kuljetukset. Retkíllekin voi lähteä joko isossa ryhmässä tai itsenäisesti. www.wave-kielimatkat.com