Onko täällä ketään, jolta on poistettu kohtu?
Minä olen jonossa ko. leikkaukseen. Hiukka hirvittää, loppuuko naiseus siihen? Lapsimäärä on nyt sitten ainakin lopullinen, toisaalta on minulla ikääkin jo jonkin verran päälle 40, eli eiköhän sitä ole lapset muutenkin tehty jo. Jos sinulta on poistettu kertoisitko jotakin ko. asiaan liittyen. Mieltä kalvaa niin moni asia...
Kommentit (8)
mutta äidiltäni poistettiin,kun oli 45-vuotias ja sai syövän. kyllä se ainakin aikansa vie,että totuttautuu ajatukseen ja kai jokaisella on erilaista. mutta äitini elää ainakin nyt 50-vuotiaana ihan täyttä naisen elämää ja minusta tuntuu,että on tullut jopa naisellisemmaksi operaation myötä!luulisin että hän on halunnut helpottaa oloaan vaihtamalla tyyliään ja käymällä useammin kauneushoidoissa.
en tiedä oliko vastauksestani helpotusta,mutta tsemppiä operaatioon!
mutta äidiltäni on poistettu kohtu kuten kakkosenkin äidiltä. Noin nelikymppisenä se poistettiin.
Myös hän suri asiaa etukäteen mutta oikeasti en ole itse koskaan ymmärtänyt miten kohdunpoisto veisi naiseuden. Tokihan se voi sisältäpäin kalvaa jos on kalvaakseen mutta ei naiseen tule kohdunpoiston jälkeen mitään leimaa otsaan "minulla ei ole enää kohtua, en siis ole nainen". Ihan sama naisellinen nainen äitini on ollut kohdunpoiston jälkeenkin. Ei ole vaan tarvinnut huolehtia ehkäisystä.
Yksi syy tämän pohdiskeluun on se, kun tuttavaltani poitettiin kohtu, hyvin dramaattisissa olosuhteissa tosin, ja hän lihoi todella paljon sen jälkeen. En tiedä mikä sen aiheutti. Oliko yleensä kohdulla tai sen poistolla mitään tekemistä asian kanssa. Hän koki ainakin, että hänen naiseus meni, ainakin silloin hän näin koki. Toisin hänellä oli vielä vauvatoiveita.
Meillä olisi ehkä miehellä vauvatoiveita, mutta eipä operaation jälkeen siteen enää ainakaan ule. Ja on meillä kyllä jo monta lasta. Kyllä olemme saaneet nauttia ja "nauttia" lapsisperheen arjesta riittämiin ja jatkuu tätä vielä.
Tämä poistoleikkausasia tuli itselleni aika yllättäen kuitenkin, niin pää on aikas pyörällä, niin että saa vielä kertoa, jos jotakin mieleen tulee. Kiittäen ap.
Tosiaan helpottaa jo tuo lause "ei siitä mitään leimaa tule otsaan..."
että mun äiti ei ainakaan mitään lihonnut, eli kaverillasi liittyy varmasti siihen tilanteeseen, miksi poistettiin!
Naiseutesi pysyy ja kukoistaa ihan varmasti jatkossakin, eikä tarvitse käyttää ehkäisyä, menkkoja ei enää koskaan tarvitse edes ajatellakaan. Ja eivät vaihdevuodetkaan sen aiemmin tule, vaikka joku niin on epäillyt.
Ajatus postosta tuntui ihan kauhealle, tuli tosi yllättäen mutta kun sopeuduin ajatukseen ettei lapsia enää tule, elämä on ollut jotenkin helpompaa.
Ei tarvitse laskeskella koska menkat alkaa eikä kärsiä helvetinmoisia kuukautiskipuja. Seksielämäänkin väittäisin poiston vaikuttaneen ainakin omalla kohdallani positiivisesti, on jotenkin vapautuneempi olo kun ei tarvitse miettiä ehkäisyä. Munasajat jätettiin ja lääkärin mukaan toimivat kuten pitääkin mutta itse koen kärsiväni "mummokuumeesta" jossain määrin.
Minullekin tullaan jättämään munasarjat paikoilleen. Kiva kuulla tuntemuksiasi eri kanteilta.Tämä on sellaista vertaistukea. Suurena positiivisena juttuna on tuo kuukautisten poisjäänti sitten kun operaatio tahdään. Mitähän nuo mummokuume tuntemuksesi pitävätkään sisällään?
Äidilleni myös jätettiin munasarjat paikalleen eli siinä mielessä hormonitoiminta toimi vaikkei kohtua ollutkaan. Hän selkeästi tunsi viisikymppisenä kuinka vaihdevuodet alkoivat.
Äitini ei lihonut laisinkaan kohdunpoiston jälkeen. Oli aina ollut 170cm/55-65kg ja oli sitä yhä. Pitkälti päälle viisikymppisenä rupesi painoa kertymään (varmaan silloin vaihdevuosien aikaan) mutta tosiaan vasta sitten.
äidiltäni poistettiin juurikin 40v ikäisenä kohtu. Etukäteen poti samanmoista kriisiä, mutta toipui poistosta hyvin, eikä tuntenut itseään vajaaksi tai ei naiseksi!