Ehtiikö työssä käyvä äiti tehdä itse ruokaa ja leipoa sun muuta töiden jälkeen?
Vai onko tyydyttävä eineksiin ja valmiisiin leipiin?
Miten töiden jälkeen jaksaa ja ehtii tehdä ruoat, siivota, ehkä pitää kunnostaan huolta yhdessä lapsen kanssa sekä välillä myös lueskella ja askarrella tms?
Yritänkö nyt mahduttaa liian paljon elämään?
Mikä on kohtuullinen määrä asioita tehtäväksi?
Kommentit (33)
eli itsetehdyt lihapullat sun muut jää kyllä tekemättä!
hoitaa talousaskareet, saattaa lapset nukkumaan ja käydä suihkussa (plus itse pehkuihin). Ei askartelua. Joskus harvoin saatan leipoia, mutta aika on jostain muusta pois. Valmisruoka harvoin helpottaa mun kokkaamista dramaattisesti, teen helppoja ruokia. Ja valmistan usein esim. ison satsin lihapullia tms. pakkaseen - siihen on helppo keittaa perunat tai tehda muusi.
Lukeminen lasten kanssa on nukkumaan mennessa. Omia harrastuksia ei ole, enka ehdi pitaa kunnosta huolta.
Kertokaapa nyt minkälaisia ruokia tarkemmin ottaen teette isompia määriä ja pakasteeseen? Mua kiinnostaa kun itekkin olen täystyöllistetty ja haluan silti tehdä itse kaikki ruuat ja meillä syö koko perhe kaikki ateriat kotona, kaks lämmintä ruokaa. Kyllä, olemme töissä kotona...muutakin kyllä kuin lasten hoitoa..
- Jauhelihapihvejä, mureketta, lihapullia
- Spaghettikastiketta jauhelihasta, broilerista...
- Erilaisia keittoja
- Broileria paistettuna
- Possua paistettuna
- "perinteistä jauhelihakastiketta"
- Joskus paistetaan jauhelihaa ja sipulia + valkosipulia pakkaseen, josta tekee nopeasti makaronilaatikon.
- Kasvissosekeittoa pakastan niin, että lämmittäessä lisään esim. ruokakermaa ja jotain yrttiä.
Pakasteeseen meillä tehdään pääosin sellaista, joka vaatii lisukkeen, esim. keitetyt perunat, riisin, pasta, vihannekset..
Sitten on paljon sellaista ruokaa, jonka tekee tosi nopeasti, esim.
- Lohipastaa (kaupasta kirjolohisuikaleita tai kylmäsavulohta, tilliä, ruokakermaa jne. joista kastike ja tuorepastaa. Valmista alle 10 minuutissa.
- Wokattuna broilersuikaleita, pekonia, vihanneksia ja pastaa/nuudeleita. Valmista n. 15 min.
- Seitiä, sitruunanmehua, tilliä, ruokakermaa, mausteita ja perunamuusia.
Kaupan puolivalmiista eineksistä pakasteperunamuusi pelastaa kiireessä. Josku kuorin perunat aamulla veteen ja napsautan vaan levyn päälle töistä tullessa, ihan hyvä tulee niinkin.
millaiset padat ja pannut teillä on? Meillä ei viiden litran keittokattilasta riitä edes kahdeksi kerraksi.
joku päivä sitten ruokaa ja sen jälkeen askarrella, mutta kyllä töistä tullessa on yleensä niin väsy että mieluiten tekee jotain nopeaa ruokaa/lämmittää jotain aiemmin tehtyä ja jättää askartelut lomiin/viikonloppuihin. Toki voin vesivärit ja paperin pistää lapsen eteen joka päivä, mutten mitään vaativampaa askartelun ohjausta.
se on vaan organisointi kysymys.. suunnittele ruokalistaa ja tee useampia ruokia kerralla, pakasta, tai jos su aikaa tee silloin ruokia valmiiksi,nykyään kuin kaupatkin auki, ei tarvitse viikolla käydä kaupassa siivoa, pese pyykkiä ym silloin jää muuta aikaa viikolle...
jos se on vain organisointikysymys, niin miten seitsemänhenkinen perhe käy ilman autoa kaupassa kerran viikossa, ja mihin ruoat laitetaan.
niin miten te jäähdytätte ne ruoat ennen jääkaappiin tai pakastimeen laittamista? Näillä helteillä kun eivät jäähdy missään jatkokäsittelyä varten. Jämienkin jäähtyminen vie ikuisuuden. Talvella saa pienen annoksen jäähtymään ikkunan edessä.
joten kysynkin nyt, että siis kun pakastan valmista makaroonilaatikkoa tai lihapullia, niin kärsiikö niiden maku?
Siis maistuuko ne erilaisilta kun sulatan ja lämmitän ne?
Olisikin ihanan helppoa raataa yksi päivä hellan ääressä ja koko viikon voisi nostella valmista ruokaa pakkasesta:)
niin miten te jäähdytätte ne ruoat ennen jääkaappiin tai pakastimeen laittamista? Näillä helteillä kun eivät jäähdy missään jatkokäsittelyä varten. Jämienkin jäähtyminen vie ikuisuuden. Talvella saa pienen annoksen jäähtymään ikkunan edessä.
Usein heitetään grilliin/murikkaan lihaa ja vihanneksia ja tehdään wokkia. Kesällä ja helteillä meillä syödään muutenkin enemmän salaatteja sekä grillattua lihaa ja vihanneksia, jotka tulee melkein yhtä nopeasti kuin vaikka isomman satsin keittoa sulattaa mikrossa.
Talvella harrastan pakastamista ja varsinkin parin päivän ruokien jääkaappiin tekemistä enemmänkin ja ulkona saa jäähdytettyä tosi hyvin ja nopeasti.
Itse en pakasta makaroni/peruna/riisiruokia, niissä mielestäni maku ja rakenne kärsii - varsinkin peruna, hui kauhistus. Myös lihan pakastan mieluummin kypsänä ja teen siitä sitten jotain - liha on nimittäin usein pakastettu jo kertaalleen raakana, esim. jauheliha. Menee pakastettaessa helposti vetiseksi. Sen sijaan en ole huomannut esim.paistetun broilerin/porsaanlihan tai jauhelihan ja siitä tehtyjen ruokien kuten kastikkeen, lihapullien, pihvien tai murekkeen maun kärsivän lyhyestä pakastamisesta.
Viikonloppuisin voi sitten tehdä valmiiksi laatikkoruokia. Arkisin en tee muita kotitöitä kuin korjaan jälkeni, pesen pyykkiä ja astioita tai siis kone pesee.
Lauantaisin siivotaan lasten kanssa yhdessä.
Meillä on koirakin jonka ulkoilutus vie myös oman ajan.
Lapset on jo kouluikäisiä ja ovat paljon kavereiden kanssa ja leikkivät kahdestaan. Ei heitä tarvitse enää kauheasti vahtia. Kunhan vahtii, että läksyt tulee tehtyä.
Olen yksinhuoltaja.
Kuinkas tämä nyt sit toimii taaperon kanssa, joka on saanut viimeksi kunnon ruokaa päiväkodissa kello 11 ja puoli kolmelta välipalan. Kyllä se on ruokaa saatava pöytään heti, kun kotia päästään. Ja seitsemän-kahdeksan aikaan puuhataan jo taaperon iltatoimia.