Sairaan isoja ja painavia nykyajan lapset.
tuota ketjua luin, kouluunlähtevistä.
Sairaan kookkaita lapsia.
Normiaikuinen nainen painoi ennen ainakin 40-50kg. se oli naisen paino, silloin 70-luvulla, kun ei vielä ollut varaa syödä liikaa.
Nyt jo 6-7-vuotiaat, siis kouluunmenijät, painavat 30 kg ja ovat 130 cm.
Hirvittävän isoja ihmisiä 6-7-vuotiaaksi. Ja mielestäni rannalla näkee, että lähes jokaisella lapsella on ylimääräistä vyötäröllä, jenkkakahvaa, jotain löysää läskiä, mitä ei omassa lapsuudessa 70-luvulla ollut yhdelläkään.
Jos painaa 30 kg jo 6-7-vuotiaana, varmaan murrosikä tulee tosi aikaisin? itse painan 52 kg ja olen nelikympinen
Kommentit (23)
ja painaa 30 kiloa, niin ei hän ole millään tavalla läski tai "sairaan painava". Nykyään lapset todellakin kasvavat nopeammin kuin ennen, 70-luvulla tai vielä aikaisemmin. Juurihan niitä kasvukäyriä rukattiin uusiksi, kun vanhat olivat muutaman kymmenen vuoden takaa eivätkä enää olleet ajan tasalla.
Murrosikäkin tulee nykyään keskimäärin aikaisemmin kuin 30-40 -vuotta sitten. Ei kannata takertua vanhoihin :-)
johtuisiko siitä että moni on ns. sokerivauva jo syntyissään
Jos painaa 30 kg jo 6-7-vuotiaana, varmaan murrosikä tulee tosi aikaisin? itse painan 52 kg ja olen nelikympinen
Eikös pituus olisi vähän relevantimpi vertailukohta? Kuinkas pitkä arvon 52 kg, 40v ap olet?
Meidän koulunaloittaja painaa 20 kg ja on 127 pitkä. Laia kuin mikä, mutta minkäs teet.
Ihmiset ovat todellakin pidempiä nykyään, keskipituus on kasvanut koko ajan. Käykääpä jossain kotiseutumuseossa tms., niin huomaatte jo sängyistä ja ovenkarmeista, että esim. 1800-luvulla ihmiset olivat "pätkiä".
Jos pitkä ja paino pituuteen suhteessaok, niin sehän on ihan ok. Ylipaino on sitten eri asia.
Meillä koulun aloittavat kaksoset ovat muuten 121/ 122 cm pitkiä ja painoa 20-21 kg. Eivät siis isoja laisinkaan.
Eikös pituus olisi vähän relevantimpi vertailukohta? Kuinkas pitkä arvon 52 kg, 40v ap olet? Meidän koulunaloittaja painaa 20 kg ja on 127 pitkä. Laia kuin mikä, mutta minkäs teet.
olen 169 cm pitkä.
mistä johtuu että nykyään 6-7-vuotiaat ovat noin pitkjiä ja painavia?
Keskipituus ei kyllä kasva juurikaan tällä hetkellä.monella pituuskasvu loppuu todella aikaisin.
Johtuuko varhainen kyspsyminen ja kasvu odotuksista?
Ihmiset ovat todellakin pidempiä nykyään, keskipituus on kasvanut koko ajan. Käykääpä jossain kotiseutumuseossa tms., niin huomaatte jo sängyistä ja ovenkarmeista, että esim. 1800-luvulla ihmiset olivat "pätkiä". Jos pitkä ja paino pituuteen suhteessaok, niin sehän on ihan ok. Ylipaino on sitten eri asia. Meillä koulun aloittavat kaksoset ovat muuten 121/ 122 cm pitkiä ja painoa 20-21 kg. Eivät siis isoja laisinkaan.
selvästi 30 vuodessa. Syynä parempi ravitsemus + vähempi sairastaminen jne.
http://www.esaimaa.fi/Online/2010/05/31/Miesten+keskipituus+kasvanut+vi…
Vanhin tyttöni aloitti koulun 2003 ja oli 130cm/30kg.
Että mitä höpäjät? Eihän tuo ole 33v:ssa muuttunut miksikään?
Keskipituus ei kyllä kasva juurikaan tällä hetkellä.monella pituuskasvu loppuu todella aikaisin.
Johtuuko varhainen kyspsyminen ja kasvu odotuksista?Ihmiset ovat todellakin pidempiä nykyään, keskipituus on kasvanut koko ajan. Käykääpä jossain kotiseutumuseossa tms., niin huomaatte jo sängyistä ja ovenkarmeista, että esim. 1800-luvulla ihmiset olivat "pätkiä". Jos pitkä ja paino pituuteen suhteessaok, niin sehän on ihan ok. Ylipaino on sitten eri asia. Meillä koulun aloittavat kaksoset ovat muuten 121/ 122 cm pitkiä ja painoa 20-21 kg. Eivät siis isoja laisinkaan.
Minä aloitin koulun 1970 ja olin 130cm/30kg Vanhin tyttöni aloitti koulun 2003 ja oli 130cm/30kg.
Että mitä höpäjät? Eihän tuo ole 33v:ssa muuttunut miksikään?
Suomalaismiesten keskipituus on kolmenkymmenen vuoden aikana kasvanut viidellä sentillä, naisillakin melkein yhtä paljon, kerrotaan maanantain Turun Sanomissa. Miesten keskipituus on nykyään noin 181 senttimetriä ja naisten 167,5 senttiä. Kolmisenkymmentä vuotta vuotta sitten miesten keskipituus oli 176 ja naisten 163 senttiä.
— Lapsuusiän pituus kasvaa huomattavasti enemmän, kertoo lastentautien professori Leo Dunkel Itä-Suomen yliopistosta Kuopiosta.
Dunkelin mukaan kasvun nopeutumiseen ja sukupuolikypsymiseen vaikuttavat muun muassa ravinto, infektiot ja psykososiaaliset tekijät.
tuossa artikkelissa sis kerrottiin, että miehille tullut 30 vuodessa 5 senttiä ja naisille pari senttiä lisää pituutta.
mutta tällä hetkellä luulisin, että lisäaineravinto, vähäinen liikunta jne on kyllä pysäyttänyt tuon kasvun.
l
lisäksi artikkelissa kerrotiiin, että lapset ovat paljon suurempia kuin mitä aikuisille on tullut pituutta lisää. eli lapset suurenevat koko ajan. kohta vauvat ovat metrin mittaisia ilmeisesti, jos kehitys jatkuu.
kyllä 130 senttinen 6v joka painaa 30 kiloa on valtava.
Onko kohta 6-vuotiaat murrosikäisiä?
artikkelissa kerrotiin ettämm. psykososiaaliset tekijät vaikuttavat. lapset saavat katsella voicea ja salkkareita ja heitlä vaaditaan suorittamista.
Toinen on loppuvuodesta 2000 syntynyt ja noin 140 pitkä ja toinen on keväällä 2003 syntynyt ja alle 130 pitkä. Samaa ruokaa ovat syöneet mutta tuo nuorempi on vain jykevämpää tekoa ollut vauvasta lähtien, mutta ei tosiaan mikään sokerivauva hänkään (3300 g syntyessään).
vaikkakin kyllä noita isoja jättejä nykyään paljon näkee, mutta kyllä niitä siroja ja pieniäkin joukkoon mahtuu.
Oma 10-vuotiaani on 135cm. ja 25kg. ja luokallaa on kaksi muutakin yhtä pientä poikaa, muut on kyllä sitten niitä isoja.
eka luokalle menevä tyttö on hoikka ja pitkä ikäisekseen. Oli eskarissa luokkansa pisin (päätä pidempi yhtä poikaa lukuun ottamatta). Pituus siis on 128,2 cm ja painaa n.25kg. Hän vain kasvaa ennemmin pituutta kuin paino nousis! Ja ei todellakaan ole mitään makkaroita vyötäröllä..
osa suorastaan "pahan" laihoja - sitä ei juurikaan näe. Nämä meidän hoikkina pitämät olisi olleet ihan hyvässä lihassa 30v sitten.
poika painaa meillä sen n.kolmekymmentä.
Äitinsä painoi siinä iässä kyllä paaaaljon enemmän...
myöskin keskimääräinen elinikä on noussut, joten eipä tuosta näytä harmia olleen
Ekalle mennessä taisi painaa sen 20 kiloa. Pituutta ei ole kovin huimasti. Alle 130cm. On kyllä luokkansa pienimpiä ja varmasti hoikin. Itsekin huomioinut, että aikas isokokoisia ovat nykyään. Itse olin ainakin tosi pikkuinen ja hoikka, ja siskot myös. En tiedä tuleeko geeneissä vai missä mut lapseni on samanlainen. Oli niitä pyöreitä lapsia minunkin lapsuudessa. Yläasteella painoin vähän päälle 40 kiloa.
5,5 v on vajaa 20 kg ja pituutta 115 cm. Ei kyllä ole tarhassa pistänyt mitenkään silmään erityisen pienikokoisena tai laihana.