y-tunnus ja kotihoidontuki
hei!
kaipaan teiltä asiasta tietävät kokemuksia.
olen tällä hetkellä kotihoidontuella ja mielessä on alkanut pyöriä josko tekisin tässä ohessa pienesti myös yritystoimintaa. Olen vakituisessa työsuhteessa, mutta nyt todellakin kotona. Mies töissä. kaksi alle kouluikäistä lasta.
Mietin lähinnä millaiseen paperisotaan joudun kelan kanssa, että kannattaako se kumminkaan. Töihin olen joka tapauksessa palaamassa.
otan kyllä virallisiin tahoihin yhteyttä, nyt kaipaan vaan kokemuksia
Johanna
Kommentit (7)
mutta kotihoidontukeen ei vaikuta mitenkään onko töissä vai ei, saako palkkaa vai ei niin ei kai yrittäjyyskään. Tarviiko sitä edes missään raportoida? Saan säännöllistä palkkaa enkä muista että sitä olisi missään kysytty...
kotihoidontuen saa kun lasta/lapsia hoidetaan kotona vaikka tienaisit miljoonan.. myös sellaiset saa kotihoidontuen jotka pystyvät vuorottelemaan lastenhoidossa vaikka molemmat olisi töissä kunhan lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa..
Äitiysrahan hakeminen oli hiukan hankalaa yrittäjälle, multa haluttiin esim. kahden vuoden tilinpäätökset ja ties mitä lisäselvityksen lisäselvityksiä.
Mutta tuohon kotihoidontukeenhan eivät palkkatulot tai yrittäjätulot vaikuta mitenkään.
kiinnostaa myös työnantajaasi. Olet saanut hoitovapaan hoitaaksesi lapsia, et yritystoimintaa varten. Lisäksi kilpaileva toiminta on kielletty sekä sellainen toiminta, josta voi olla haittaa oman työsi tekemisen kannalta. Jos perustat yrityksen, voi työnantajaa kiinnostaa esim. se, liittyvätkö työaikana saamasi puhelut yritystoimintaasi.
Laki sanoo "Työntekijä ei saa tehdä toiselle sellaista työtä tai harjoittaa sellaista toimintaa, joka huomioon ottaen työn luonne ja työntekijän asema ilmeisesti vahingoittaa hänen työnantajaansa työsuhteissa noudatettavan hyvän tavan vastaisena kilpailutekona."
Lisäksi virkamiehille on omat pykälänsä.
Äitiysrahan hakeminen oli hiukan hankalaa yrittäjälle, multa haluttiin esim. kahden vuoden tilinpäätökset ja ties mitä lisäselvityksen lisäselvityksiä.
Mutta tuohon kotihoidontukeenhan eivät palkkatulot tai yrittäjätulot vaikuta mitenkään.
tai myyvät suoramarkkinointi tuotteita??