Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei kertokaas lapsettomalle, joka suunnittelee perhettä, että miksi työssäkäynti on niin huono asia?

Vierailija
03.08.2010 |

Siis kun tuossa lasten kotihoito -keskustelussa ihmiset vänkää, että kotona pitää olla siihen asti kun lapsi on kolme vee. Jos äiti menee töihin, on hän itsekäs paskiainen ja epäkelpo äiti. Kuitenkin, jonkun siellä töissäkin on käytävä, jotta yhteiskunta pyörisi! Toisekseen, eikö päiväkodissa voi olla ihan kivaakin? Ainakin siskoni lapset ihan oikeasti tykkäävät tarhastaan.

Sitten sellainen juttu ihmetyttää kanssa, että miksi lapsiperheessä ei saisi olla mitään "extraa" tai "kivaa". Esimerkiksi lomamatkoja tai kuntosalikortteja? Eli niin että äiti ja isä molemmat käyvät töissä ja se toisen palkka turvaa sen, että on varaa vaikkapa matkustaa ja harrastaa? Eikö lapsetkin nauti siitä? Eli onko ainoastaan lapsiperhe, jossa kituutetaan kuukaudesta toiseen, hyvä perhe? Eikö ne joilla on normaalituloinen mies saisi tehdä lapsia?

Anteeksi jos kyselen tyhmiä mutta tosiaan nämä ihmetyttää kun tuntuu ettei mikään ole oikein...

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun lapset on kotona, mutta parhaiden äitikamujen lapset viihtyy hyvissä päiväkodeissa. Meillä on taloudellisesti niin löysää, ettei mistään tarvi tinkiä vaikka hoitovapaalla olenkin. Jos ei olisi olisin töissä.

Onnelliset vanhemmat=onnelliset lapset.

Vierailija
2/12 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiseksi, pienet lapset eivät kaipaa elämyksiä ja virikkeitä, joten matkustelu on ennemminkin vanhempien päähänpinttymä -lapselle riittää eväsretki lähimetsään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄLÄ HANKI LAPSIA!! Nauti elämästäsi, ei kaikkien tarvitse lisääntyä. Minkä ihmeen takia ihminen tekee omasta elämästään vaikean ja helvetin? Kun siitä voi helpommallakin päästä?

T: Neljän lapsen kotiäiti, jonka lapset ovat olleet aina helppoja ja töitä ja rahaa ei ole koskaan tarvinnut miettiä..mutta olisihan tässä elämässä helpommallakin päässyt..olisi vaan töissä käynyt ja itseään ajatellut:)

Vierailija
4/12 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidin kotonaolo 3 vuotta vs. vauva päiväkotiin 9 kk iässä.. Aika harva oikeasti laittaa vasta 9 kk ikäisen hoitoon ja juuri päiväkotiin.

No 9kk vauva ei varmasti nauti päiväkodista. Toiseksi, pienet lapset eivät kaipaa elämyksiä ja virikkeitä, joten matkustelu on ennemminkin vanhempien päähänpinttymä -lapselle riittää eväsretki lähimetsään...

Vierailija
5/12 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen on ratkaistava nämä itse.

Minä suunnittelin olevani esikoisen kanssa kotona kunnes hän täyttää 1,5 vuotta. Tajusin kuitenkin, että hän oli hyvin pieni ja tarvitsi äitiään paljon. Halusinkin saada sisaruksen hänelle ja ikäeroksi tuli 2 v. Päättelin, että on viisainta hoitaa esikoista edelleen kotona, kun kohta syntyy toinen.

Mies hoiti esikoista iltaisin töidensä jälkeen ja minä kävin osa-aikatöissä virkistäytymässä toisen lapsen odotusaikan. Toisen lapsen hoidin kotona 3 vuotiaaksi, koska meille syntyi kolmas. Kolmen lapsen kanssa olemme molemmat vanhemmat niin varattuja, että osa-aikatyöni on saanut jäädä.

Miehelläni on hyvä palkka, joten taloutemme ei ole ollut tiukoilla. Minun osa-aikatyöni on myös hyödyttänyt perhettämme taloudellisesti. Ulkomaan lomamatkat eivät vain ole kiinnostaneet nyt kun lapset ovat pieniä. Käymme paljon sukulaisissa ja lähilomilla. Kunhan lapset kasvavat, niin koko perhe saa enemmän ulkomaanmatkailustakin, mutta sen aika on sitten joskus. Nyt laitamme kotia ja viihdymme kotona.

Vierailija
6/12 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiseksi, pienet lapset eivät kaipaa elämyksiä ja virikkeitä, joten matkustelu on ennemminkin vanhempien päähänpinttymä -lapselle riittää eväsretki lähimetsään...

Mutta kyllähän se lapsi kasvaa! Ja mitä jos perheessä on useita lapsia? Onko oikein että vanhemmat sisarukset joutuvat vaikkapa lopettamaan harrastamisen, jotta äiti saa olla kotona pikkusisaren kanssa? Siis noin yleistäen mutta silti?

Vierailija
7/12 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vaikka kaikki äidit olisivat kotona kunnes lapsi on 3 v., työt tulisivat silti tehtyä, verot maksettua jne. Kas kun työuran aloittaviakin on olemassa ja heille se jonkun äitiyslomitus/hoitovapaan lomitus on oiva tapa päästä työuran alkuun.

Mutta asiaan. Eihän lastenhoito OLE mikään mustavalkoinen asia, vaikka anonyymissä nettikeskustelussa mielipiteet tuppaavat olemaan aika jyrkkiä. Kukin ratkoo asian omalta kohdaltaan itse.

On joitain perusasioita silti:

- lastenpsykiatrien mukaan alle kolmivuotiaalle paras hoitopaikka on koti, jos kotona asiat ovat kunnossa ja äiti tai isä kykenee lastaan hoitamaan.

- päiväkodeissa ja perhepäivähoitajissa on huimia eroja. Mutta vaikka ryhmä/pph olisi kuinka hyväkin, ero primääriaikuisesta (siis vanhemmasta) on alle kolmivuotiaalle aina hiukan hankala asia.

- lapsissa on isoja eroja, osa kaipaa jo parivuotiaana leikkiseuraa muista lapsista, osa vasta nelivuotiaana, osa vasta kuusivuotiaana...

- ylitäysi pk-ryhmä, kiireiset hoitajat ym. ovat yleistyvä ongelma, sillä kunnat säästävät päivähoitomenoissa koko ajan lisää.

- kaikille pitkä hoitovapaa ei aidosti ole mahdollinen, jos ei halua heittäytyä kokonaan yhteiskunnan elätiksi - pätkätyöläinen ei voi olla työmarkkinoiden ulkopuolella pitkään, jos haluaa pysyä työnantajien nimilistalla... mutta vakinaisessa työsuhteessa oleville ei yleensä OLE ammatillinen itsemurha olla pari vuotta kotona - työuraa on laskennallisen kahden lapsen jälkeenkin vielä jäljellä kolme vuosikymmentä! Kunkin on kuitenkin arvioitava tuo asia täysin itse, ja punnittava, mikä juuri hänen työpaikallaan ja ammatissaan on asiain laita.

Loppupeleissä asia kiertyy arvostuksiin. Onko olennaisempaa se, että lapset saavat olla ekat vuotensa kotihoidossa ja vanhempi näkee lapsensa kehityksen itse, ei välikäsien kautta? Vetääkö toisen vanhemman kotonaolo perheen tulot niin tiukille, että pitää miettiä, syödäänkö puuroa vai perunaa? Vai onko kyse jostain kuntosalikortista - mikä minusta on kyllä sen verran joutava asia, että aikuinen ihminen voisi siitä ehkä vuoden ajan tinkiäkin ja siirtyä vaikka lenkkeilemään...?

Arvostuksista siis on kyse ja prioriteeteista. Ja kukaan ei voi sivusta käsin sinua tuomita tai pakottaa asettamaan prioriteettisi samaan suuntaan kuin hän itse. ERI MIELTÄ saa olla, mutta se on aina subjektiivinen kanta.

Vierailija
8/12 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtäkkiä julkiseksi omaisuudeksi.

Kannattaa alusta asti tehdä itselleen selväksi, että tekee omat valinnat ja on niiden kanssa sinut. Silloin ei muiden valinnat ja käsitykset paljon paina.

Vierailija
9/12 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä joku ajattelee että työssäkäyminen on ITSEKÄSTÄ?

Kyllähän kotona oleminen on laiskuutta puhtaimmillaan!

Jollain on paljon tienaava ukko, toiset taas kusettaa sossua ja kelaa.

Mikä vika on siinä että hankitaan perhettä ja käydään työssä?

4. Sinä todellakin elät helpolla ja haluat pääästä vähällä. Lopeta toisten ihmisten arvostelu, he sentään rakentaa elämäänsä. ;)

Vierailija
10/12 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sait sen kerrottua hienosti. Hyvä hyvä! :)

Vierailija
11/12 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellet luovu itse kaikista harrastuksista ym., hoida lasta/lapsia kotona teini-ikään asti. Lomamatkat, oma koti kivalla alueella, oma auto ym. ylellisyydet ovat myös pirun keksintöjä:-)

Siis oikeesti; mielestäni kaikilla on kivempaa, kun ei tarvitse kituuttaa, mutta silti itsekin mietin raaskinko mennä tammikuussa töihin. Lapsi olisi silloin 1v 9kk.

No, hoitopaikka on jo haussa ja töihin on ilmoitettu, että tulen tammikuussa...taloudellisesti on "pakko". Miehen palkka ei riitä asuntolainaan ym muihin kuluihin enää, kun kaikki vähäisetkin säästöt on kuluneet loppuun.

Vierailija
12/12 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minä haluan hoitaa lapseni kotona niin kauan, että he ovat kypsiä suureen maailmaan :). Eli he osaavat itse kertoa jos harmittaa, kertoa jos haluaa lisää ruokaa yms.

Tunnen onnellisia perheitä joissa lapsi on mennyt päiväkotiin alle tai hieman yli 1v. Valinta on jokaisen oma.

Tällä vain nämä hysteerikot uskaltavat huutaa syytöksiä omasta kurjuudestaan kun kukaan ei näe heitä kasvotusten.