Vauvan levottomuus öisin
Löytyisiköhän täältä kohtalotovereita, joiden vauvat "nukkuvat" yöt levottomasti?
Itsellä (toki vasta) 2,5vk vanha poitsu, joka nukkuu alkuyön hyvin ja herää syömään ensimmäisen kerran noin kahden aikaan. Tunnin päästä tästä alkaa vauvan levottomuus, hän kääntää vääntää, huitoo käsillä ja jaloilla, ei varsinaisesti itke, mutta rutisee ja kitisee. Ajattellin sen olevan vatsavaivoja ja olenkin kokeillut Rela-tippoja ja Disflatyl-tippoja, myös omia syömisiä olen tarkkaillut (kahvit, ruisleivät, kaalit, sipulit, suklaat yms. pois). Vauva ei tahdo rauhoittua mitenkään, olen koittanut kapaloida, vähentää peittoja, vaihtaa vaippaa, röyhtäisyttää, pitää vatsalla ja sylissä. Huoneessa olen kokeillut pitää yövaloa ja ilman, radiota päällä ja ilman, ei suurtakaan vaikutusta nukkumiseen ole ollut. Olen kokeillut nukuttaa vauvaa pinnasänkyyn ja itseni vierelle. Jälkimmäinen toiminut paremmin. Ainoa mikä hetken tepsii, on ottaa vauva rinnalle, siinäkin hän mielummin vain lepäilee kuin että enää söisi (enkä haluaisi tähän mennä että tissi suussa nukuttaisiin läpi yön).
Voimat ovat hyvin kateissa aamulla, kun tätä saattaa jatkua aamuun asti. Esikoista pitäisikin olla sitten viihdyttämässä jo taas heti aamusta, eikä tahdo jaksaa. Isäntä auttaa kyllä aamusta, mutta vaikea on enää unen päästä saada kiinni, kun täys härdelli päällä jo kotona. Esikoisen kanssa ei tälläisiä ongelmia ollut. Onkohan ongelmana vatsavaivat vai jokin muu. Vatsavaivat päivän aikana ovat helpottaneet tippojen ansiosta eikä niitä ole ilmennyt nyt muutamaan päivään, yöt puolestaan menneet huonompaan suuntaan.
Olisiko jollain ideoita joita voisin kokeilla? Onhan poitsu vasta pariviikkoinen, mutta tuntuu että tuo yöuni on vain vähentynyt päivä päivältä ja ennen kuin nyt aivan mahdottomaksi menee, niin kaikki konstit kokeiltakoon.
Kommentit (2)
Meni loistavasti. Poika heräsi klo 1, 4 ja 7 syömään mutta nukahti omaan sänkyynsä ilman suurempia tappeluita :) Tällä kertaa en illalla nukuttanut poikaa sylissä vaan hänen omassa sängyssä. Laitoin hieman väsyneen pojan sänkyyn tutti suussa, pidin kättäni hänen vatsansa päällä kevyesti. Siihen hän pikkuhiljaa lopetti käsillä huitomisen ja rauhoittui nukkumaan. Vaivihkaa tutti pois suusta ettei sen tippuminen herätä häntä. Yösyötön jälkeen sama homma. Rauhoittui hyvin, vaikka alkuun huitoi kovasti. En siis nostanut syliin hyssyttelemään ollenkaan. Ensi yönä kokeillaan josko sama tepsisi.
Mutta valitettavasti en ole keksinyt vielä ratkaisua uni ongelmaan. Poika on 1 kk vanha. Viime yönä hän valvotti klo 1-5. Ollaan kokeiltu Relat, kapalo, vaunuihin nukuttaminen, viereen ja omaan sänkyyn. Päivisin nukahtaa helposti. Uutena ongelmana on tullut hirveät huuto kohtaukset. Kestävät 10-20 min ja poika huutaa kurkkusuorana eikä hyssyttelyt auta. Tätä on ilmennyt vasta vajaan viikon.