Millaista aktiviteettia kolmevuotias kaipaa?
Olen 1 ja 3 v. lasten kanssa kotona ja olen miettinyt, kaipaako kolmevuotias jotakin ohjattua toimintaa tms. Miten on? Hän leikkii paljon omia leikkejään ja rinnakkain sisarensa kanssa sekä nykyään jo hieman yhdessä. Yhdessä teemme kotiaskareita, en varsinaisesti kauheasti leiki. Kaipaako sen ikäinen paljon ikäistään leikkiseuraa? Jääkö jostain paitsi, kun onkin kotihoidossa?
Kommentit (10)
lapset ovat käyneet päiväkerhossa 2 krt/vk ja kovasti tykkäävät. Aiotaan jatkaa tällä linjalla eskari-ikään saakka. ;o)
paikkaa olisi pitänyt hakea jo keväällä :(
Ap
Ei tarvitse mitään ihmeempiä virikkeitä; sinulla tuntui kaikkea tarpeellista olevan.
Toki jos haluat, niitä kerhopaikkoja ( esim SRK) voi kysellä vielä syksylläkin. Oulun suunnalla ainakin on vapaata ja tulee peruutuspaikkoja.
t. pk- ja kerhotäti
Saksia ei olla vielä edes yritetty käyttää. Pelejä harjoitellaan, mutta ei ole kiinnostunut. Ulkoilu, liikkuminen, kiipeily, piirtäminen, kotitöissä auttaminen ovat in. Joskus leikin lapsen kanssa, mutta leikkii myös yksinään. Luetaan paljon satuja ja jonkin verran hän katsoo lastenfilmejä.
Olen 1 ja 3 v. lasten kanssa kotona ja olen miettinyt, kaipaako kolmevuotias jotakin ohjattua toimintaa tms. Miten on? Hän leikkii paljon omia leikkejään ja rinnakkain sisarensa kanssa sekä nykyään jo hieman yhdessä. Yhdessä teemme kotiaskareita, en varsinaisesti kauheasti leiki. Kaipaako sen ikäinen paljon ikäistään leikkiseuraa? Jääkö jostain paitsi, kun onkin kotihoidossa?
Yleensä niitä kerhopaikoja on jaossa myös pitkin vuotta, joten ei muuta kuin hakemusta täyttämään.
Meillä on muksut menneet kerhoihin n. 3-vuotiaina, mutta mun mielestä he ovat alkaneet paremmin niiden päälle ymmärtämään n. 4-vuotiaina. Ovat aina viihtyneet kotona, ja nyt kun meillä eletään päiväkotiarkea, on se kaikille aika rasittavaa.
varsin tyytyväiseltä, joten anna mennä vaan samaan tahtiin:)
Jotkut lapset saattavat kaivata enemmän toimintaa ja seuraa tuon ikäisenä, mutta minusta normaalit arkirutiinit ja satunnaiset tapaamiset muiden lapsiperheiden kanssa riittävät vallan hyvin.
Lisäksi sinun kolmivuotiaallasi on sisarus, jonka kanssa leikit kehittyvät päiväpäivältä vuorovaikutteisemmaksi.
Jossain vaiheessahan voi harkita jotakin vanhempilapsi-muskaria tms. tai päiväkerhoa, mutta niillä ei ole kiire, jos lapsi viihtyy kotonakin.
Itselläni on kolme lasta ja he ovat kaikki luonteeltaan sopineet kotihoitoon ja kodinomaiseen perhepäivähoitoon, kun olen kakkosen ja kolmosen välissä käynyt työelämässä. Nyt olen taas raskauden vuoksi kotona ja aion pitää viisi-vuotiaankin kotona, käy vain päiväkerhossa 2krt/vk. Mikäli tylsyys yllättää, tihennetään tapaamisia muiden laspsiperheiden kanssa ja keksitään mukavaa tekemistä; retkiä metsään, kirjastokäyntejä, leipomista. Tai toivon ainakin niin, eihän sitä tiedä miten rahkeet riittävät uuden tulokkaan myötä;)
Virikkeitä ja toimintaa lapsi ehtii saamaan myöhemminkin ja olen lukenut paljon lasten stressistä isoissa lapsiryhmissä.
Itse ajattelen myös usein, että ennen vanhaan lapset saivat kasvaa kiireettömässä ympäristössä kotona sisarustensa ja naapureiden lasten kanssa leikkiessä. Olen haastatellut tuon ajan kasvatteja ja ovat kertoneet olevansa tyytyväisiä kotona oloon sisarustensa kera. Ihminen ei ole ajansaatossa muuttunut, enkä usko viriketarpeenkaan muuttuneen.
T. äiti ja lastentarhanopettaja
Voi sitä kerhopaikkaa hakea! Taisin sekoittaa sen srk:n kerhoon. Hyvä kun tuli asia esille! Aattelin, kun lapseni ei pahemmin tapaa muita lapsia ja on aina niin iloissaan nähdessään lapsia, että kaltainen seura saattaisi olla hyväksi ainakin jossain määrin.
oli valaiseva kommentti. Turhaan olen tainnut asiaa märehtiä. Lapseni todellakin viihtyy kotona ja tykkää touhuta kaikenlaista ja pikkusisar tuo oman lisämausteensa ja sillä on myös kasvattava vaikutus. Taidan haudata koko kerhoidean ainakin vuodeksi.
Kiitos hyvistä vastauksistanne!
tarvitsee ulkoilua, joitain leluja, kynät, paperia ja sakset. Jos haluat tarjota muutakin, niin osta muutama peli ja vesivärit. Muutama satukirjakin olisi hyvä olla.
t. päiväkodin täti