takaisin työelämään - selvitytymisvinkkejä!
Hei mammat, laitetaan vinkit pinoon siitä, että kuinka työelämässä pärjää parhaiten sen jälkeen kun on ollut vuosia kotona hoitamassa lapsia. Ja myös siitä miten työn ja perheen yhteensovittelu onnistuu parhaiten.
Minulla alkaa pian työt vuosien kotiäitiyden jälkeen ja jännittää, että miten se sujuu! Kiitos etukäteen vinkeistä!
Kommentit (7)
Suunnittele rutiinit. Joutunet todennäköisesti muuttamaan niitä, ja lapsillekin on hyväksi, että he tietävät mitä odottaa. Ja itse pääset vähemmällä kun kaavailet, että milloin käyt kaupassa ja milloin hoidat kotitöitä. Ja rutiineihin voisi olla ihan hyvä sisällyttää myös äidin vapaa-aika =) Sen pitää olla miehellekin selvä juttu.
Jos työn aloittamisen takia joudut muuttamaan vuorokausirytmiä, aloita se muuttaminen saman tien. Aikaisin nukkumaan, vaikka se kurjaa onkin, koska saattaa lyhentää telkunkatselua ja vanhempien yhteistä aikaa.
Voit myös joutua tinkimään toiveistasi kodin siisteyden tai ruoan monipuolisuuden suhteen. Joskus ei vain työpäivän jälkeen enää jaksa riehua imurin kanssa tai häärätä köökissä, vaikka se kunniakasta olisikin. Ja tiedän että tuollaisista odotuksista on vaikea tinkiä. Mielessään ajattelee, että ei se sit niin tarkkaa ehkä ole. Ja käytännössä tinkii yöunistaan kun huhkii lattiaharjan kanssa vielä illalla yhdentoista aikaan.
Tällaisia ajatuksia heräsi.
Älä ota uhrin roolia ja pidä kaikkia muita syypäänä kaikkeen. Siitä suosta on vaikea nousta.
Käytännön vinkkinä. Päiväkodin aamupalat on ihan hyviä ja auttaa aamusta selviämistä paljon.
Tuntuu, että työpäivän jälkeen eo oikein ehdi mitään. Jos kaupassa käyt, niin se on siinä.
Mutta rutiinit tuo sitten sitä helpotusta alun jälkeen.
Katso illalla lapsille ja itsellesi vaatepinot valmiiksi.
Itse tykkään herätä ensin ja valmistautua itse ja sitten lopuksi herättää lapset.
tekee aamuista oikeasti joutuisia! Optimitilanteessa nouset itse ensin ylös, laitat itsesi kuntoon ja sitten lapset ylös, aamupissat, hampaat ja vaatteet -> menoksi. Tai sitten lapset herää sun kolisteluun, niin aamupiirretyt vaan pyörimään hetkeksi!
Muuten ole armollinen itsellesi ruokien suhteen. Työssäkäyvänä saa käyttää eineksiä, puolieineksiä jne. Ei kannata asettaa itselleen liian kovia tavoitteita!
Itse olen esim. tehnyt peruskauppalistan, jolla mies käy kaupassa kerran viikossa. Siinä on sellainen raahattava bulkkikama: 10 l maitoa, 4 pkt leipää, margariini, 10 jogurttia... Perusruoat, jotka painaa paljon ja on helppo ostaa, kun ei tartte katsoa mikä on tänään edullista eikä improvisoida.
Mies ostaa nämä kerran viikossa (meillä ma) töistä tullessaan ja minä ostan perjantaina viikonlopun paremmat ruoat sekä jotain pakastimeen arki-illoiksi.
Pyykkiä pesen vain viikonloppuisin enkä silitä mitään. Hyvin on pärjätty.
Koko perheen kalenteri auttaa organisoimaan aikaa. Sinne myös molemmille vanhemmille oma vapaailta, harrastus tms. kerran viikossa.
Ei sitä kotia tarvi niin usein siivota, koska siellähän ollaan paljon vähemmän aikaa kuin kotiäitivuosina.
Mulle suurin kolaus oli se, etten jaksanutkaan viikonloppuisin niin paljon. Kotiäitivuosina pystyin helposti lähtemään viikonloppureissuun, mutta kun olen töissä koko viikon, ei jaksa viikonloppureissuja samalla tavalla. Näin ollen myös me nähdään kauempana asuvia sukulaisia ja ystäviä paljon harvemmin.
sillai,ettei tarvii joka päivä niitä miettiä.