Miten vahtia kahta uivaa lasta, kun joutuu hoitamaan kolmatta rannalla?
Olen mökillä valvonut 8- ja 7-vuotiaiden uintia lukemattomat kerrat vauvan kanssa rannalta käsin. Se on ollut leppoisaa kuin mikä, ja ejattelin että sama hoituu helposti uimarannallakin.
Eipä se hoitunutkaan noin vain. Ihan hirveää, kun vesi on TÄYNNÄ kirkuvia lapsia ja yrität pysyä koko ajan kärryillä, missä omat lapset ovat. Samalla vauva huutaa ja venkoilee sylissä ja yrität hyssyttää ja hoitaa häntä.
Miten te muut selviätte vastaavasta tilanteesta? Vai pitäisikö jättää rannalle meno jatkossa väliin tällä porukalla? :(
Kommentit (31)
Miten te ihmiset muuten teette vahtimiset rannalla? Sovitte että katso sinä Marttia niin minä pidän silmällä Verttiä?
Kun minä uin 7-vuotiaan kanssa, mies vahtii 4-vuotiasta/ui hänen kanssaan. Ja päinvastoin. Vauva köllöttelee rattaissa tai peiton päällä maassa.
Sama homma, kun pyydän apuun äitini tai siskoni, kumpikin keskittyy johonkin lapsista. Viimeksi eilen äitini hoiti rannalla vauvan ja minä uin kummankin lapsen kanssa.
Vähintään kaksi aikuista, jos lapsia on enemmän kuin yksi. Muuten ei toimi varsinkaan yleisillä rannoilla.
Meillä kolme lasta pienellä ikäerolla ja kaikki pystyvät uimaan sen verran lähekkäin että valvonta onnistuu. Mieluiten silti kuitenkin kaksi aikuista mukana.
Mulla vauva rattaissa, yleensä uimareissu järkätään vauvan päiväuniin sopivaksi.
Vauvan nukkuessa on hyvä päivystää kahta uimaria, rattailla kun voi helposti mennä ihan rantaviivaan asti.
me käymme vain sellaisilla kun se vahtiminen on paljon helpompaa.
mutta en osannut odottaa, että tuollakaan rannalla olisi niin paljon ihmisiä. Olemme käyneet julkisilla rannoilla sen verran harvoin.
ap
on neljä ja jätän ihan suosiolla uimiset siihen, kun meitä on kaksi aikuista vahtimassa... Meillä kaksi osaa suht hyvin uida ja menevät jossain kauempana ja kaksi kahlaa matalalla. En millään pystyis vahtia kaikkia koko aikaa.
joten jätä uintireissu väliin. Menkää uimahalliin kahluualtaaseen. Ajaa lasten mielestä ihan saman asian ja uintitaidon oppii turvallisemmin. Vauvakin viihtyy.
joten jätä uintireissu väliin. Menkää uimahalliin kahluualtaaseen. Ajaa lasten mielestä ihan saman asian ja uintitaidon oppii turvallisemmin. Vauvakin viihtyy.
Lapsethan ovat jo 8 ja 7 ja osaavat uida.
ap
4-vuotias, joka ui vain käsipohjaa. Parin kerran kokemuksen jälkeen totesin, etten julkisella uimarannalla pysty tehtävään. Mennään vain silloin uimaan, kun on kaksi aikuista valvomassa. En millään pysty katsomaan, että kaikki kolme ovat takuulla turvassa. Lapsia rannalla on paljon ja pää märkänä kainaloita myöten vedessä olevista on mahdoton sanoa, että kuka on kuka. Lapset ovat ymmärtäneet tilanteen eivätkä edes pyydä uimaan, kun ei ole kahta aikuista rannalle saatavilla.
Juuri se ihmisvilinä tekee tilanteesta vaikean. Mökkiranta on ihan eri asia.
ap
En tiedä, uutisointi ei muistaakseni silloin kertonut. Noin isoja ei välttämättä monikaan vahdi koko ajan, vaikka rannalla olisikin. Ja tosiaan omia uimataitoisianikin vahdin koko ajan ja rajat on olemassa mihin asti saa mennä ja esim. ettei laiturin vieressä sukellella, kun joku voi hypätä päälle.