Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miten jaksaisin uhmaikäistä raivoajaa?! en kestä enää!

Vierailija
27.07.2010 |

minulla on reilu 3-v uhmaikäinen kotihoidossa. lapsi saa kohtauksia joiden aikana kirkuu, raivoaa, potkii ja lyö. mitä olette mieltä, voinko laittaa uhmakohtauksen aikana lapsen jäähylle vai pitääkö antaa ensin rauhoittua?

olen toiminut tähän asti niin, että kun kohtaus tulee, sanon lapselle että menee toiseen huoneeseen rauhoittumaan ja huutamaan sen minkä huutaa. kohtauksen aikana on tietenkin ihan turhaa yrittää järkipuhetta. kun lapsi on rauhoittunut, hän tulee nyyhkyttäen ulos ja sanoo, että on jo ihan rauhoittunut (mikä ei todellakaan aina pidä paikkaansa)!

miten kannattaisi toimia, kun kohtaus alkaa? en meinaa enää jaksaa, varsinkin kun kohtaus sattuu yleisellä paikalla ja mukana on vielä taaperoikäinenkin. miten kannattaa toimia muualla kuin kotona?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita kestää!

Itse usko ns. holdingiin, jossa lapsi otetaan tiukasti syliin ja samalla viestitään turvasta. Että äiti pitää huolta. Lapsihan on itse suunniltaan tunnetilastaan eikä osaa itse välttämättä itseään rauhoittaa. Sitten olen laittanut jäähylle, kun on vähän rauhoittunut ja ymmärtää puhetta. Tosin, täytyy tunnustaa, että meidän lapsilla ei ole kovin hurjia uhmakohtauksia ollut, joten en välttämättä tiedä mistä puhun.

Mutta olen siis ymmärtänyt, että lapselle olisi tärkeää selittää tunteet ja auttaa sen raivon yli. Jollain lailla. Ettei olisi turvaton.

Tsemppiä!

Vierailija
2/6 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita kestää!

Itse usko ns. holdingiin,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vahingoittaa minua. siksi olen laittanut rauhoittumaan toiseen huoneeseen kunnes voidaan sylitellä ja puhua mikä harmittaa. jäähylle en kuitenkaan laita, sillä eihän lapsi tee mitään kiellettyä näyttäessään tunteitaan.

vai tekeekö?

Vierailija
4/6 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ei tehoa kaikilla.

Meillä auttoi jäähy parhaiten. Sinnikkäästi vaan takaisin jäähylle vaikka miljoona kertaa, niin oppii, ettei sieltä pääse pois ennenkuin rauhoittuu ja pyytää anteeksi.

Isommat vein aikanaan omaan huoneeseen jäähylle, takaisin sai tulla, kun osasi käyttäytyä. Heidän kanssaan tuota tosin tarvittiin vain muutamia kertoja.

Vierailija
5/6 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka saa sillointällöin uhmakohtauksia. Ollaan juteltu kohtauksista tytön kanssa siihen sävyyn, että sellaisia kiukkuja tulee ja sitten se kiukku menee pois. Selvennetty vielä, että aikuisillakin on kiukkukohtauksia.

Ensin alkuun (oliko nippanappa kaks) vietiin sänkyyn rauhoittelemaan, niin että aikuinen jäi myös. Kun kiukku oli ohi niin todettiin, että nyt se kiukku meni pois.

Nyt tyttö osaa itse hillitä kiukkuja, niin että menee omaaloitteisesti omaan huoneeseensa rauhoittelemaan ja tulee ulos kiukun kadottua.. Siis yleensä.

Itse pidin tärkeänä, ettei lapsi jää yksin tuollaisen tunteen kanssa. Mahtaa tuntua pelottavalta..

En todellakaan ole lehmänhermoinen ja olen käyttänyt metodia itseenikin. Sanonut lapselle, että äitiä nyt kiukuttaa ja minun täytyy mennä rauhoittumaan.

Oma aika auttaa varmaan tähänkin. Kun välillä pääsee lataamaan akkujaan, niin jaksaa sitä uhmistakin paremmin muutaman päivän.

Ei muuta ku koita jaksaa!!

Vierailija
6/6 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuuloyhteys säilyy koko ajan. näköyhteys ei säily, koska yleensä tämän ajan kun lapsi rauhoittuu, käytän itseni rauhoittamiseen (välillä onnistuu, välillä ei..).

mutta onko siis ihan loogista olla laittamatta lasta varsinaisesti jäähylle uhmakohtauksen sattuessa? tuntuu, että naapurit saavat pian tarpeekseen meidän kirkumisistamme varsinkin!