Hedelmäsose
Mitkä on sellaisia hedelmäsoseita, joista vauvat yleensä pitävät ? Olen tolle puolivuotiaalle antanut kuningatar ja aurinkoista, mutta ei oikein välitä. Naama vääntyy ja tuntuu että meinaa tulla oksennus. Eihän sitä sosetta ole pakko antaa, mutta sillon tällön pieniä maistiaisia koitan antaa. Mistä teidän vauvanne ovat pitäneet ? Vai onko tämä tällaista alku"kankeutta" kun ei olla vielä hedelmäsoseisiin totuttu.
Kommentit (16)
päärynä on suosikkia monen lapsen mielestä! Meilläkin taisi olla eka hedelmäsose, muita suosikkeja on yleensä sekoitukset, joissa on banaania, kotioloissa voi sekoittaa banaania eri soseisiin jos/kun lapsi on tottunut banaanin makuun.
Kuningatar on aika väkevää ja aurinkoisessa (aloitussoseena) on niin montaa eri hedelmää, että pelkäisin allergioita. Piltin päärynässä on paljon vettä, Muksun päärynä on tuhdimpaa kalorimäärältään.
joka voi olla vähän kitkerää ja kuningatar ei ole sileimmästä sileintä. Meillä on tykätty mangosta, päärynästä, omenasta ja persikasta.
ja itse valitsin tyhmästi mustikan. Voi sitä sotkun määrää! Mutta suosittelen lämpimästi päärynää ja omenaa, ne ovat maistuneet meidän vauvalle. Kaverin vauvalle taas on maistunut persikka.
Ihan jo allergioiden takia en suosittelisi monihedelmäistä, kun et sitten tiedä, mille niistä voisi olla allerginen. Ja vauvat ovat yksilöitä. Esikoinen piti mustikasta ja luumusta, kuopus inhoaa niitä ja pitää niistä päärynästä ja omenasta.
noi meillä uppos hyvin.. mut kyl mä vaan annoin iha mitä vaan sosetta heti alkuun.. eipä ollu allergioita. mitä myöhemmin sen maistelun aloittaa, sitä vaikeampaa se on saada lapsi niitä hyvin syömään ja allergiat lisä'ntyy ku aloittaa vasta 6kk iässä soseiden maistelut. meillä tyttö söi jo 4kk iässä purkin sosetta kerralla :D
Tosiaan, tuo piltin kuningatar on itsenikin mielestä hieman väkevää/kirpeää miten sen nyt kuvailisi. Täytyykin koittaa tuota päärynää ja vaikka omenaa. :)
ap
Ja eihän se erikoisen hyvältä omankaan suuhuni maistu. Meillä ei hirveästi ole valmiita soseita syöty, mutta mangosose ainakin maistui, samoin ensimmäinen suupala omenasosetta sai hymyn huulille.
Enkä tiedä että onko iällä suurta merkitystä, toiset vauvat vain ovat valmiimpia kokeilemaan uusia makuja kuin toiset.
mutta ei kertaakaan olla syöty hedelmäsoseita. Nyt olen vasta aina silloin tällöin tuolle lapselle antanut pieniä maistiaisia. :) Mietin myös, että tuo banaani on varmaan aika hyvä, mutta kovettaa mahaa varmaankin ? Muutenkin tuntuu, että vauvalla maha kovana kun kakkaa niin se kakka jää aina peppuun kiinni.
ap
meillä tykätyimmät on olleet itsetehty banaani sose on ollut molemmilla lapsilla suosikki sitten persikka, mango ja persikka-banaani purkki ruoista.
Mutta bansku tosiaan kovettaa mahaa. Se ei kuitenkaan ole ongelma, jos lisää joukkoon luumua. Siitä tulee tosi makeaa ja hyvää. Semperin luumu on makeaa, Bonan luumu hapanta kuin mikäkin. Kumpikaan ei ole sokeroitua, outoa kyllä. Vähän ajan kuluttua tietenkin saa kotimaisia luumuja puutarhasta tai torilta.
Jos olette jo syöneet kasvissoseita, lisää siihen joukkoon hiukan päärynää kerrallaan, tottuu makuun paremmin. Minä olen tehnyt aina päinvastoin. Eka opetellaan päärynä, sen jälkeen maissi tai peruna, joita lisäillään pikkuhiljaa päärynäsoseen joukkoon. Kuulostaa epäilyttävältä, mutta vauvoille on ollut makuelämys.
Pari päivää testataan yhtä ja sitten uutta putkeen.
Mango on ollut kestosuosikki joka ikisellä ipanalla. Kaikki mutkin uppoaa, mut mango vie kielen mennessään.
Esikoinen on 6- vuotias ja rakastaa kaaleja. Monipuolisesti vaan ruokaa, ei mitään herkkupeppuilua josta joutuu opetteleen ulos.
Toi alkukankeus menee kyllä ohi kun oppii miten kiinteitä viedään alas. Mustikat ja muut on jees, mutta niissä tuppaa olemaan kuorta sen verran että tottumattoman kurkussa on kummallisen olosta. Mutta kyllä se siitä menee ohi. Kannattaa ihan alussa antaa semmosia soseita jotka menee pehmeästi alas.
piti vadelma-päärynäsoseesta ihan mielettömästi ja toinen aprikoosista. Kumpikaan ei ole välittänyt mistään hirveän makeasta soseesta. Nuo aurinkoiset ja muut, joissa on ollut ananasta ei ole maistuneet koskaan kummallekaan. Isompi ei pidä ananaksesta vieläkään vaikka pienempi on oppinut pizzanpäältä ne napsimaan :D
Suosittelen jotain tosi mietoja makuja esim just päärynä
Meillä herkkua on päärynä ja eritoten Piltin persikka-banaani. Jälkimmäistä ei tosin niin kovin usein kun tosiaan banaani kovettaa masua. Pelkkä persikka ja mango myös hyviä. Luumua syötin aikanaan ehkä hiukan liikaa eikä nyt oikein tahdo upota. Semperin mustikkaa olen ostellut mutta on ilmeisesti aika kipakkaa tytön mielestä kun ei oikein tahdo mennä alas.
Näin helteillä on muuten hyvä laittaa välipalat jääkaappiin, pikku neitimme pitää todella paljon kylmistä hedelmävälipaloistaan. Niitä onkin alakerta täynnä. Viilentää myös kivasti aamu- ja iltapuuron.
sekoituksista. Vauva vasta tutustuu eri makuihin, helpointa tehdä se yksi maku kerrallaan. Kyllä se siitä, pikkuhiljaa.
minä sekoitin rintamaitoa hedelmäsoseeseen alkuvaiheessa. tuntui auttavan ainakin meidän lapsen kohdalla.
Mä alotin päärynäsoseella kun se on niin mieto.Se on ainaki maistunut.Myös mango on sellanen.Noi kuningatar ja aurinkoinen on aika happamia niin siks ei varmaan oikeen maistu.Itte oon noita happamia laittanu puuroon "hillosilmäksi".Että tottuu sitten myös happamiinki makuihin. Myös persikka,banaanisose on hyvää,jos ei vatta mee banaanista kovalle.Omena on myös hyvä.Luumusosetta voi kokeilla.