Alkoholia tietämättään
Miten te olette menetelleet alkoholin suhteen silloin, kun mitään ehkäisyä ei ole käytössä? Itse olen juuri lopettanut ehkäisypillereiden käytön ja raskaus olisi tervetullut. Tuntuu, että parempi olisi olla ottamatta pisaraakaan ihan vaan varmuuden vuoksi. Nyt sitten harmittaa vietävästi, kun join yhden onnettoman siiderin yhtenä iltana aika pian kuukautisten jälkeen olettaen tietenkin, etten olisi raskaana. Nyt on mieleen hiipinyt pelko siitä, että jos sittenkin olin jo silloin raskaana... Laskin tietenkin kaiken vain ovulaatiopäivien varaan. En ole siis varma vielä mistään, kun raskaustesti ei vielä näyttäisi suuntaan eikä toiseen. Tunnen itseni ihan turhan nipoksi näiden mietteideni kanssa, tuskin edes yksi siideri mitään merkkaa. Mitäs te muut tuumitte?
Kommentit (8)
Aavistelin itsekin jotain samanlaista tuon verenkierron yhtenäisyyden suhteen. Tosin en ajatellut, että vasta noinkin "myöhäisillä" viikoilla... Joka tapauksessa tämä tieto keventää kummasti huoltani. Nyt sitten rennommin mielin odottelemaan raskaustestin tulosta.
Kaikella ystävällisyydella sanottuna siis. :) Yksi siideri ei tee mitään, ja ennenkuin raskaudesta tietää voi elää ihan normaalisti. Sitten JOS raskautta ei kuulu, voi alkaa miettiä elintapojaan (syömistä, alkoholin kulutusta, tupakointia, liikuntaa) ja parantaa ensin niitä. Mutta mitään vaaraa alkiolle ei yhdestä siideristä ole - muutenhan maapallo ei voisi mitenkään olla näin ylikansoitettu! Joka kulttuurissa kuitenkin alkoholia juodaan ja taatusti monesti raskauden alkuvaiheessakin.
Löysää pipoa ja ole huoletta! :) Onnea yritykseen!
Itse join kunnon kännit viikoa ennen kun sain tietää odottavani. Lääkärikin myös sanoin että lapsi ei tuolloin ole vielä äidin kanssa samassa veren kierrossa joten myöskään lääkkeiden käytöllä ei ole mitään merkitystä niin kauaa kun et itse ole vielä raskaudestasi tietoinen. Toinen asia on tietenkin jos kiertosi on hyvin epäsäännöllinen ja huomaat olevasi raskaana myöhempää kuin "normaalia" 4-5 viikkoa viimeisten kuukautisten jälkeen .
Komppaan edellisiä vastaajia.
Tosin jostakin luin semmoisen, että mikäli ns. "vetää lärvit" ovulaation aikoihin niin sellainen kauniisti sanottuna runsas alkoholin kertakäyttö saattaa estää ovulaation.
Tiedä hänestä, mutta sen jälkeen yritin välttää kalenterista laskeskelemani ovulaatioajankohdan aikaan innostumasta. Taisin jopa kolme ravintola-annosta nauttia koko iltapäivän ja illan aikana kuin oli yhdet kinkerit sattumalta siihen aikaan. Ja silloin on ilmeisesti myös tärpännyt. Eli kolme annosta ei minulla ainakaan näyttänyt pahemmin munasarjoja ravistelevan.
Itselläni oli ehkäisystä luopuessa semmoinen toimintasuunnitelma että niin kauan kun ei ole raskaana niin ei rajoituksia. Sitten olisin alkanut rajoittamaan huonoja tapojani raskautumisen edistämiseksi jos olisi alkanut näyttää että on tarpeen.
täydennyksenä vielä, että käsittääkseni stressaaminen on yksi merkittävimpiä raskaaksi tulon ja alkaneen raskauden häiritsijöitä. Ota rennosti, nauti kesästä niinkuin itsestä hyvälle tuntuu. Onnea matkaan!
En ole ikuna päivänä miettinyt ihan noin pilkulleen eli todella nauti olostasi, äläkä tee turhaa "ressiä" asiasta :) Itsellä on tiedossa valitettavasti parikin lasta, joiden äidit eivät missään vaiheessa odotusaikaa lopettaneet alkoholin käyttöä, enkä puhu nyt mistään saunasiideristä, vaan ihan humaltumisesta. Molemmat pojat ovat fyysisesti ihan terveitä, mutta kuuleman mukaan ongelmia on todella paljon koulussa mm. keskittymisessä, hahmottamisessa ja tunteiden hallinnassa. Tietysti kyseiset ongelmat ovat tänä päivänä yleistyneet muutenkin, mutta väkisin miettii, että varmasti nuo odotusajan elintavat jossakin näkyvät.
Itse ajattelen nin, että luonto se useimmin hoitaa asiat eli mahdollisesta keskenmenosta tai raskautumatta jäämisestä ei kannata yhtä kaljaa syyttää. Kuten joku jo aiemmin sanoikin, usein pidempiaikaiseen hedelmättömyyteen voi syitä etsiä myös elintavoista, mutta järjen kanssa sittenkin. On ihan totta, että ei tässä maailmassa lapsia olis joillakin alueilla sitten ollenkaan, jos miettii mm. kaikenlaisia saasteita, ruoka- ja juomatapoja ym.
Meillä ollaan ihan tavallisesti käytetty alkoholia ja molemmat jopa poltettiin silloin kun esikoinen sai alkunsa. Minä lopetin tupakanpolton viikolla 8, kun poika löytyi oikasta paikasta ja isäntä 10 vuotta ja kaksi lisälasta myöhemmin. Kakkosta olen jo odottanut juhannuksena -01, kun tuli juhlittua aika tavalla ja kolmosemme on saanut alkunsa yhden bileillan päätteeksi -04, että voi kai sanoa, että alkoholilla on ollut osuutta asioihin :) Nyt odotan shokkiyllätysvitosta (ei, emme olleet humalassa kumpikaan!) ja olen sanonut kaikille, että saunasiideristäni en luovu. Eipä ole kukaan ainakaan ääneen paheksunut päätöstäni ja eipä sillä, eipä se minua paljon kiinnostaisikaan. Mielestäni jokaisen tulee tehdä oma linjaus, niin juomisen kuin syömisenkin suhteen, mutta jos vetää oikeasti överiksi näissä "rajoissa", niin kannattaa puhua asiasta esim. neuvolassa ettei tee mitään "hysteriaa" itselleen, se vahingoittaa maha-asukkia taatusti enemmän, kuin muu. Oikeasti huolestuttaa välillä kuulla, että ihmiset nyppii salaateista juustoja tai istuu juhlissa syömättä mitään ettei vaan tule syötyä mitään "kiellettyä". Toisinaan tuntuu, että nyt raskaudesta ollaan tekemässä jo sairautta näillä älyttömillä kielloilla ja rajoituksilla.
Rentouttavaa ja nautinnollista yritys- ja odotusaikaa kaikille:)
toivottaa omppuli ja Yllis rv20 (joka "juo siiderin viikossa ja "syö" juustoja, eno-Jussin taivaallista kylmäsavua ja maksalaatikkoa, kun oikein himo iskee)
näyttää sentään löytyvän vielä. :D Todellakin: raskaus ei ole sairaus.
Tuotanpa katkelman aiheen yleistasoista pohdiskelua, tätä ei ole tarkoitettu varsinaisesti kenellekään vastaukseksi:
Tuosta alkoholinkäytöstähän virallinen "nollatoleranssi" johtuu juurikin siitä, että ei pystytä myöskään sanomaan missä menee turvallinen raja. Sekin voi olla sen verran yksilöllinen asia ja koska etyylialkoholin tiedetään olevan hermomyrkky, niin ainoa turvallinen ohje on se ettei nauti lainkaan. Minä noudatan sitä. Tosin alkoholin käyttö ei ole ennenkään kuulunut edes viikkotasolla rutiineihin.
Itseasiassa aika mielenkiintoista älyttömyyttä löysin myös ihan lääketieteellisestä tietokannasta (pääsen lukemaan sitä työpaikalta) jossa käsiteltiin nikotiinikorvausvalmisteita raskausajan tupakoinnin lopettamisessa. Ilmeisesti suosituksen tekijällä ei ole ollut laaja-alaista käsitystä ilmiön kaikista puolista, koskapa suositus suositteli käyttämään vain ja ainoastaan niissä tilanteissa kun ei mitenkään voi olla polttamattakaan. Ja kuitenkin tutkimuksissa (ei tehty odottavilla äideillä) on osoitettu että merkittävimpiä tekijöitä tupakoinnin lopettamisen epäonnistumisessa on liian vähäinen korvausvalmisteen käyttö. Ja suhteutettuna: tupakassa on tervan, häkän ja nikotiinin LISÄKSI yli 4000 muuta syöpävaarallista ja kromosomivaurioittavaa myrkkyä. Siispä itse katson että nikotiinipurukumin jyystäminen on lapselleni yli 4000 kertaa parempi vaihtoehto, siitäkin huolimatta ettei se nikotiinikaan hyvää tee.
Huh huh, kuinka ihmeessä tämä ihmiskunta on ylipäätään voinut selviytyä sukupolvesta toiseen? (sarkasmimerkki)
Itse pohdin ja miehellekin ihmettelin eilen sitä, että on paljon äitejä joiden elämä ei ole ihan järjestyksessä ja jotkut vähät välittävät omasta tai tulevan lapsen terveydestä - silti saaden terveitäkin pienokaisia! Ja me jotka huolehdimme ja ohjeita jotka on hyväksi ja eduksemme laadittu noudatamme saamme niistä paineita ja syyllisyyttä ja turhia pelkojakin. Siihen ei sitten enää auta saada neuvolasta vielä yhtä suositusta: välttää stressiä!
Käsittääkseni alkio alkaa olla tekemisissä äidin verenkierron kanssa vasta noin rv 6. Sitä ennen se kehittyy "itsekseen" eli äidin ainakaan pienissä määrin käyttämä alkoholi ei edes pääse kosketuksiin alkion kanssa.