Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko jotain kysyttävää minulta, vl-naiselta?

Vierailija
22.07.2010 |

Vastaan vain asiallisiin kysymyksiin. Jos ei ole kysyttävää, ei tarvitse kirjoittaa.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka sata kysymystä mutta jos vaikka yhdellä aloittaisin. =)

Minkä koet vaikemmaksi asiaksi uskossasi ja yhteisössäsi?

Vierailija
2/19 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koulutustaso? Onko uskosi jo lapsuudenkodista peräisin vai myöhemmin? Onko ollut epäilyksiä vai miksi niitä kutsutaan uskosi suhteen? Oletko elävässä uskossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopeta nyt jo ap, mene johonkin jo olemassa olevaan ketjuusi äläkä kokoajan tee uusia...

Vierailija
4/19 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa välttämättä sanoa minkä koen uskossa vaikeimmaksi, mutta ehkä se on ollut vuosien varrella se, että välillä on luottamus Jumalaan ollut todella hankalaa. Tällä hetkellä se ei kuitenkaan ole vaikein asia. Koen että nyt minulla on menossa "seesteisempi" aika, mutta aina ei ole ollut niin.

Yhteisössä ehkä vaikeimmaksi koen uskovaisten väliset ristiriidat liittyen ihmisoppeihin/Jumalan sanaan. Olen kokenut sen rikkovan lähimmäisenrakkautta.

ap

vaikka sata kysymystä mutta jos vaikka yhdellä aloittaisin. =) Minkä koet vaikemmaksi asiaksi uskossasi ja yhteisössäsi?

Vierailija
5/19 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ole tehnyt yhtään muuta aloitusta vanhoillislestadiolaisuudesta.

ap

lopeta nyt jo ap, mene johonkin jo olemassa olevaan ketjuusi äläkä kokoajan tee uusia...

Vierailija
6/19 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviossa olen ollut noin kymmenisen vuotta. :)

Minulla on takana lukio, ammattikoulu, sekä nyt toisen ammatin opiskelut korkeammalla tasolla.

Uskoni on lapsuudenkodista peräisin, tosin mutkan "maailmassa" olen tehnyt. Epäilyksiä on mahtunut matkan varrelle paljon.

Olen elävässä uskossa ja haluan olla.

ap

ja koulutustaso? Onko uskosi jo lapsuudenkodista peräisin vai myöhemmin? Onko ollut epäilyksiä vai miksi niitä kutsutaan uskosi suhteen? Oletko elävässä uskossa?

Vierailija
7/19 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. mitä eroa on vanhoillislestadiolaisella ja lestadiolaisella?

2. voiko lestadiolaisnainen tehdä uraa?

3. aiotko säännöstellä lasten määrää vai antaa tulla niin monta kun tulee ja ennen kaikkea: miksi

Vierailija
8/19 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä että monet ei-v.lestadiolaiset vihaavat teidän uskontoa, koska näkevät sen naisen asemaa nujertavana, kuten islaminuskon?

Vierailija
9/19 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoillislestadiolaisuus on eräs lestadiolaisuuden haara. Lestadiolaisuudessa on muistaakseni 18 eri haaraa.

Tunnetuimpia näistä ovat varmaankin vanhoillislestadiolaisuu (laajin), esikoislestadiolaisuus, sekä rauhansanalaisuus.

Vl voi tehdä uraa.

Säänöstelen parhaillaan lasten tuloa. Siksi säännöstelen, koska henkinen terveyteni ei kestäisi tällä hetkellä raskautta.

ap

1. mitä eroa on vanhoillislestadiolaisella ja lestadiolaisella? 2. voiko lestadiolaisnainen tehdä uraa? 3. aiotko säännöstellä lasten määrää vai antaa tulla niin monta kun tulee ja ennen kaikkea: miksi

Vierailija
10/19 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni siihen liittyy myös tosi paljon yleistämistä. Tähän tyyliin, jos joku vl-mies vuonna 1985 pakotti naisen synnyttämään henkensä kaupalla, niin uskotaan että kaikki vl-miehet ovat sellaisia. Minusta se on jotenkin yksinkertainen ajatustapa.

Vai mitä ajattelet siitä, että kun luen av-palstalta, että jonkun mies petti, niin uskon, että kaikkien ei vl miehet pettävät?

Minä en voi käsittää sellaista yleistämistä. :)

Uskon että jotkut vihaavat lestadiolaisuutta myös siksi, että heillä on jotain traumaattisia kokemuksia yhteisön sisältä, jonka vuoksi vihaavat koko yhteisöä.

ap

siitä että monet ei-v.lestadiolaiset vihaavat teidän uskontoa, koska näkevät sen naisen asemaa nujertavana, kuten islaminuskon?

Vierailija
11/19 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

televisio on kielletty mutta netissä saa roikkua?

Miksi nainen ei saa nautti seksistä ihan seksin takia vaan vain jos haluaa tulla raskaaksi? Luulisin, että säännölliset orgasmit vois auttaa näissä väsymysasioissakin.

Miksi kieltäytyminen seksistä on hyväksyttävämpää kuin esim pillerit?

Miksi teidän on monesti vaikea ymmärtää muun laisia uskovia? Miksi vain teidän uskonto on oikea jos uskomme samaan jumalaan?

Vierailija
12/19 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole ap, mutta tiedän sen faktaksi että VL-nainen saa nauttia seksistä seksin takia. Mistä tällaiseen luuloon olet päässyt? Niin ja en ole VL.

Mikä on pahin harhaluulo mitä olet VL-uskosta oikaissut? Itse luin kerran naimisiin.infon sivuilta että joku luuli että VL:llä ei saa olla kukkia ikkunalaudalla. =)

2

Vierailija
13/19 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Televisio ei ole edelleenkään kielletty. :) Tosin aikanaan kun Suomi alkoi sodan jälkeen vaurastumaan ja tuli mukaan paljon uusia asioita, televisiot, konsertit, ehkäisy jne jne... Vanhoillislestadiolaisuudessa tarkasteltiin uusia asioita ja suhtautumista niihin. Televisiosta tehtiin päätös, ettei se ole uskovaisen kodin huonekalu huonon ohjelmansa vuoksi. Aikanaan kun päätös tehtiin, ei ole internettiä ollutkaan. Joihinkin asioihin vanhoillislestadiolaisuudessa on käsittääkseni suhtauduttu ylireagoiden ja ajan saatossa, on huomattu että asia ei sinällään niin paha olekaan kuin alkusuhtautuminen antoi ymmärtää. Netin vaaroista, mutta myös hyödyistä on keskuudessamme puhuttu paljon.

Televisio ei siis ole synti. Syntiä on se, minkä Raamattu kirjoittaa synniksi.

Nainen todellakin saa nauttia seksistä ihan milloin vaan itse haluaa ja mieskin haluaa.

Kaikilla ei ole säännöllisiä orgasmeja.

En tiedä miksi joidenkin mielestä seksistä kieltäytyminen on hyväksyttävämpää kuin pillerit. Minun nähdäkseni siinä ei ole eroa, ajatus on sama silloin jos on tarkoitus estää uusi raskaus. Minun mielestäni pillerit ovat parempi vaihtoehto, koska seksi voi olla hyvinkin voimaannuttava asia kaikkinensa aviosuhteessa.

En voi vastata kaikkien puolesta, vain omasta, mutta en koe että minun on vaikea ymmärtää muunlaisia uskovia. Heidän uskonkäsitykset eivät välttämättä täsmää omani kanssa, mutta ymmärrän asian niin, että se miten joku muu uskoo, on todellakin hänen uskonsa. Kuten minulle on minun.

ap

televisio on kielletty mutta netissä saa roikkua? Miksi nainen ei saa nautti seksistä ihan seksin takia vaan vain jos haluaa tulla raskaaksi? Luulisin, että säännölliset orgasmit vois auttaa näissä väsymysasioissakin. Miksi kieltäytyminen seksistä on hyväksyttävämpää kuin esim pillerit? Miksi teidän on monesti vaikea ymmärtää muun laisia uskovia? Miksi vain teidän uskonto on oikea jos uskomme samaan jumalaan?

Vierailija
14/19 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa on ihan huvittavia, sitkeitä legendoja. :)

-ei saa olla ikkunallista pesukonetta

-televisiolaite on synti

-vl-miehet pakottavat naisen seksiin

-ei saa olla verhoja

-on syntiä että lapset leikkivät ei-vl lapsien kanssa

-on syntiä olla pois seuroista

jne...

Mainitsemaasi kukat ikkunalaudalla luuloa en ole kuullutkaan. :)

ap

en ole ap, mutta tiedän sen faktaksi että VL-nainen saa nauttia seksistä seksin takia. Mistä tällaiseen luuloon olet päässyt? Niin ja en ole VL. Mikä on pahin harhaluulo mitä olet VL-uskosta oikaissut? Itse luin kerran naimisiin.infon sivuilta että joku luuli että VL:llä ei saa olla kukkia ikkunalaudalla. =) 2

Vierailija
15/19 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kerrotaan että jos lääkäri on kieltänyt vl-naista tulemasta enään raskaaksi, koska naisen henkin on vaarassa. Johon mies sitten vastaa että: Jos niin käy että vaimo kuolee synnytyksessä niin kyllä Herra mulle uuden antaa.

Tähän törmää aina joskus ja aina se joku on kuullut kun naapuri tai kummin kaiman serkku sanoi näin jne...

Lähes ikäni vl:ssä eläneenä en ole koskaan kuullut kenenkään miehen noin sanovan, enkä suhtautuvan kyseiseen asiaan.

Keskuudessamme tämä lausahdus on monille vitsi, koska ulkopuolisia ihmisiä on vuodesta toiseen jaksanut vain sitkeästi tätä legendaa tosiasiana heittää. :)

ap

Vierailija
16/19 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että verhoja ei pidetä ikkunassa kuuluu johonkin toiseen lestadiolaisuuden haaraan, ehkä sekin, ettei kukkia ole ikkunalaudalla.

Vierailija
17/19 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä oli kyse nimenomaan vanhoillislestadiolaisuudesta, joten en osaa vastata muiden herätysliikkeiden puolesta. :)

ap

että verhoja ei pidetä ikkunassa kuuluu johonkin toiseen lestadiolaisuuden haaraan, ehkä sekin, ettei kukkia ole ikkunalaudalla.

Vierailija
18/19 |
22.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä oli kyse nimenomaan vanhoillislestadiolaisuudesta, joten en osaa vastata muiden herätysliikkeiden puolesta. :)

ap

kirjoitin, kun huomasin, ettei asia ole sulle tuttu.

Vierailija
19/19 |
24.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Televisio ei ole edelleenkään kielletty. :) Tosin aikanaan kun Suomi alkoi sodan jälkeen vaurastumaan ja tuli mukaan paljon uusia asioita, televisiot, konsertit, ehkäisy jne jne... Vanhoillislestadiolaisuudessa tarkasteltiin uusia asioita ja suhtautumista niihin. Televisiosta tehtiin päätös, ettei se ole uskovaisen kodin huonekalu huonon ohjelmansa vuoksi.

Joihinkin asioihin vanhoillislestadiolaisuudessa on käsittääkseni suhtauduttu ylireagoiden ja ajan saatossa, on huomattu että asia ei sinällään niin paha olekaan kuin alkusuhtautuminen antoi ymmärtää.

Televisio ei siis ole synti. Syntiä on se, minkä Raamattu kirjoittaa synniksi.

Minun mielestäni pillerit ovat parempi vaihtoehto, koska seksi voi olla hyvinkin voimaannuttava asia kaikkinensa aviosuhteessa. ap

Kun ennen televisio ja e-pillerit oli syntiä ja nyt ei ennää ole, eikö se ole epäreilua niitä kohtaan, jotka joutuivat noudattamaan niitä aikaisempia kieltoja? Nyt he huomaavat että he kieltäytyivät turhaan ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan