Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tässä olisi järkevintä ja oikeudenmukaisinta menetellä?

Vierailija
21.07.2010 |

Meillä oli käymässä yksi tuttavaperhe, heillä on pian 4v täyttävä poika. Meillä on 3 koiraa, joista 2 pihassa pysyvää, mutta 1 karkaa jos pääsee pihaan. Omat lapsemme tietävät, ettei sitä saa päästää ulos.

Sanoin heti kyläilyn alussa tästä. Selitin eka heidän pojalleen, että ulko-ovea ei saa aukaista muu kuin minä tai hänen äitinsä / isänsä. lapset ei saa aukauista ovea. Poika sanoi ymmärtävänsä. Kerroin saman myös vielä vanhemmille.

Poika kävi kolmesti avaamassa oven, koska halusi pihalle. Kaksi ekaa kertaa minä menin ja kielsin, äiti ja isä eivät huomanneet asiaa. Kolmannella kerralla en kerennyt väliin, vaan koirat livahtivat ulos.

Parin minuutin päästä yksi koirista, tietenkin se joka ei pysy pihassa, jäi talomme kohdalla tiellä auton töytäisemäksi. Koira säilyi hengissä, mutta tarvitsi eläinlääkäriä, josta tuli meille yli 200€ lasku. Autoon ei onneksi tullut mitään vaurioita.

Perheen isä valitteli kovasti tapahtunutta, äiti säikähti niin, että poistuivat meiltä heti. Myöhemmin illalla laitoin viestin, että koira voi olosuhteisiin nähden hyvin jne.

Tämä siis tapahtui viime torstaina. Tänään perheen isältä tuli viesti, että "Olen miettinyt, että olemmeko jotain velkaa teille siitä koirasta?"

Kieltämättä minua harmitti tosi paljon, kun eivät vahtineet poikaansa. Ja kyllä eläinlääkäri oli iso lovi minun kuukausituloihini. Toisaalta koirathan ovat minun vastuullani, olisinhan voinut eristää sen karkailevan yksilön vaikka pesuhuoneeseen (näin jälkiviisaana).

Olisiko teistä reilua, jos pyytäisin maksamaan puolet tuosta eläinlääkärilaskusta?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on saattanut helposti unohtaa ettei ovea saa aukaista. Tietty sun omat lapset on eriasia, kun kuulevat usein että koira voi karata, minkä ikäiset lapset sulla on muuten itsellä?

Vierailija
2/11 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että eivät ole mitään velkaa, mutta toivottavasti emme enää tapaa ennen kuin opitte katsomaan lapsenne perään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumma nelivuotias kun ei kylässä usko vieraan sanaa :C

Vierailija
4/11 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolet on aika reilua molempia kohtaan. vahinkoja sattuu mutta olisin ainakin heti valmis maksamaan puolet reilusta tarjouksesta kun periaatteessahan pitäisi maksaa koko lasku.

"koiria omistava lapsiperhe"

Vierailija
5/11 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittaisin ja selittäisin juuri nuo sinun vastuullasi olevat asiat ja kertoisin paljonko eläinlääkäri maksoi. Ehdottaisin, että jos heistä tuntuisi tilanteessa paremmalta, niin voisivat halutessaan maksaa vaikka puolet siitä laskusta, mutta pakko ei ole.

Vierailija
6/11 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki he ovat ikänsä eläneet koirien kanssa ja tietävät, ettei ovesta kuljeta ilman minua. Ymmärrän eron tähän tuttavaperheen lapseen. MUTTA, pointti oli lähinnä se, että hänen vanhempansa eivät voineet vahtia poikaa ja vahinko pääsi tapahtumaan.

Ehkä soitan heille aamulla ja selvitän asiaa. Lähinnä oli helpottavaa kuulla, ettei ole ihan kauhea rikos pyytää sitä puolta laskusta

ap

Vierailija
7/11 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olet itse vastuussa koirasta ja siksi että olisit sen voinut laittaa toiseen huoneeseen. Osin tuo tapahtunut oli omaa tyhmyyttäsi, et ole kouluttanut koiraa, etkä tajunnut laittaa sitä muualle, edes silloin kun lapsi sen oven eka kerran aukas.

Vierailija
8/11 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikkakin ehkä ei niin suoraan, voi hyvin sanoa, että tämän verran maksoi, jos haluatte, voitte vaikka tulla puolitiehen vastaan...

Oikeesti, jos ollaan vierailulla, niin ei toisten ovia mennä aukomaan ja itse ulos menemään, on siitä sanottu tai ei...

(4 lasta 2-7v)

Vierailija
9/11 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olet itse vastuussa koirasta ja siksi että olisit sen voinut laittaa toiseen huoneeseen. Osin tuo tapahtunut oli omaa tyhmyyttäsi, et ole kouluttanut koiraa, etkä tajunnut laittaa sitä muualle, edes silloin kun lapsi sen oven eka kerran aukas.

...jos koira karkaa ja jää auton alle silminnähden niin tällöin myös yliajajalle voi vastuuttaa osan lääkärikuluista vaikka se vahinko olisikin.

Jos koirat tappelee niin aina periaatteena että haavoittuneen kulut maksetaan kokonaan/osittain.

Vierailija
10/11 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tapauksessa voisin verrata koiria mihin tahansa talossa olevaan asiaan. Jos talossa on vaaralliset portaat, ja lapselle j vanhemmille kerrotaan ettei niihin mennä, niin kumman on vika siinä tapauksessa että lapsi menee portaisiin ja putoaa, asunnon omistajan vai lapsen vanhempien? Eihän niitä portaita voi pois talostakaan viedä lapsen vierailun ajaksi.

Samoin, ei talossa asuvaa koiraa kuulu mihinkään viedä jos on vieraita kylässä. Kyllä 4-vuotiaan tulee jo ymmärtää, ettei ovea avata, eikä ainakaan neljää! kertaa. Ja lapsi on kyllä vanhempien vastuulla, eikä asunnon omistajan.

Joten minusta lapsen vanhempien kuuluu maksaa ainakin puolet koiran lääkärireissusta.

Vierailija
11/11 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiravakuutus ymmärtääkseni olisi korvannut. Kannattaa kysyä korvaako ystäväsi kotivakuutus.

Jos ei ole vakuutusta niin kyllä kysyisin josko haluaisivat maksaa puolet. Jos eivät niin ovatko sen ystävyyden väärti?

vauva 9kk ja flattityttö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi