Tyyligurut hoi, suositelkaa vaatekaapin "peruspilareita"
Joo, oli sitten aikaa käydä vaatekaappi lomalla läpi. Vaatetta on järkyttävät määrät, mutta kaikki on jotain hyviä "löytöjä", joten rättejä riittää joka lähtöön, mutta mikään ei sovi yhteen toisen vaatteen kanssa.
Eli nyt olisi tarkoitus karsia vaatteet minimiin, mutta niin, että kaikki sopisivat yhteen. Mitä siis tarvitsen? Mitkä materiaalit kestävät hyvin vuodesta toiseen, mihin siis kannattaa panostaa? Voitteko suositella jotain vaatteita joltain merkiltä? Eli laadukasta ja kestävää vaatetta hakusessa.
Olen toimistotyössä, mutta mitään jakkupukupakkoa ei ole. Kauluspaita, neuletakki ja siistit farkut ovat ihan ok. Kiitos jo etukäteen, jos joku tyylinikkari voisi antaa vinkkejä! :)
Terveisin nimimerkki "epätoivoinen"
Kommentit (15)
-tummat siistit farkut
-muut siistit housut tai hame
-jakku
-pikkumusta
-valkoinen kauluspaita
-hyvälaatuinen neule (paita tai takki)
-muutama siisti t-paita
Kaikkia voi tietysti olla useampia kappaleita :) Mutta nämä ovat sellaisia tietyllä tapaa ajattomia ja tosi helppoja yhdistellä, etenkin jos hankit näitä ENSIN jossain klassisissa väreissä (musta, valkoinen, tummansininen, beige, harmaa, tummanruskea) ja sitten muissa sinua miellyttävissä. Näiden lisäksi sitten asusteita ja persoonallisempia juttuja.
Itse aloitin vaatekaapin uudistuksen muutama vuosi sitten suunnilleen samanlaisessa tilanteessa kuin sinä. Mietin tarkasti mistä väreistä oikeasti tykkään (esim. minulla musta, punainen ja valkoinen käsittävät n. 80 % vaatteistani) ja minkä malliset vaatteet korostavat parhaita puoliani (esim. minulla v-aukot paidoissa ja sellaiset vaatteet jotka korostavat vyötäröä mutta eivät paksuja reisiäni). Selasin paljon muotilehtiä ja -kirjojakin kun selvitin minkä tyyliset asiat pukeutumisessa ovat "mun juttu" eli millä saa sitä persoonaa tuotua esiin -pelkkä klassinen vaatekaappi on tylsä, se kaipaa aina jotain erityistä (esim. vintage-laukkuja, näyttäviä koruja, räväkämpiä kenkiä tms.) ollakseen oikeasti toimiva.
Näiden pohjalta yritän tuota valitsemistyötä nyt aloitella. Osaisiko joku vielä suositella jotain merkkejä? Esim. noista t-paidoista, joiden pitäisi säilyä hyvänä pesusta toiseen.
Entäs onko cashmere (tai miten sitten kirjoitetaankaan) kestävä neuletakin materiaali? Ainakin hintaa näyttää olevan kiitettävästi...
Entäs onko cashmere (tai miten sitten kirjoitetaankaan) kestävä neuletakin materiaali? Ainakin hintaa näyttää olevan kiitettävästi...
Vaateasioissa kannattaa ensimmäisenä ymmärtää se, että mitä kestävämpi vaate on, sitä epämukavampi se yleensä on päällä ja myös sitä kauheamman näköinen.
Kestävimpiä kuituja ovat polyesteri, akryyli ja muut keinokuidut (ne kaikki valmistetaan erilaisista muoveista). Nämä myös menevät kaikkein nopeimmin huonon näköisiksi ja hiostavat päällä (myös kylmältä tuntuva, eli huonosti lämpöä eristävä vaate voi samaan aikaan olla hiostava).
Cashmere on loistava neulemateriaali, koska se säätelee lämpöä miellyttävällä tavalla, näyttää kauniilta ja tuntuu hyvältä päällä. Se myös nyppyyntyy helposti, mutta nypyt saa myös pois helposti toisin kuin akryyli- ja muista keinomateriaaleista. Mutta cashmereakin on kahta laatua: sitä oikeaa laadukasta, joka maksaa enemmän, ja sitten oikean cashmeren tuotannossa syntyvää jätemateriaalia, joka puolestaan menee yleensä pilalle jo ensimmäisellä käyttökerralla.
Laadukkaaseen ja kauniiseen pukeutumiseen täytyy satsata sekä aikaa että rahaa. Halvalla ja ilman vaivannäköä et saa itsestäsi hyvin pukeutuvan näköistä (paitsi jos jaksat kiertää jatkuvasti kirpputoreja niin, että olet aina paikalla kun sinne osuu se poikkeuksellinen laadukas löytö).
Osta mieluummin vähän ja kallista kuin enemmän halvempaa. Ja tee järkeviä valintoja. Et tule katumaan!
Ohut kasmir ei kauan kestä ennen kuin langat kuluvat poikki kaula-aukon takaosan kohdalta. Hyvä kasmir kuitenkin kestää hyvänä vuodesta toiseen. Parhaat omat kasmirini olen ostanut Peter Hahnin postimyynnistä, mutta ei sielläkään kaikki neuleet ole samaa laatua. Merinovilla ajaa saman asian, vaikkei ole ihan yhtä pehmeää. Replay on neuleissa hyvä merkki. Minulla on pari Replayn slimmattua puuvillaneuletakkia, joita olen käyttänyt vuodesta toiseen.
Polyamidi-elastaani-t-paidoissa (sellaisia vähän kiiltäviä) suosin Stockmannin Globalia. Puuvillaiset laatu-t-paidat ostan kaikki USA:sta, joten en osaa neuvoa mistä niitä Suomessa saisi. Kokemukseni mukaan ei mistään.
Täällä on lisäksi se ongelma, että jos kerran saakin joltain merkiltä jonkin hyvän perustuotteen niin sama ei päde enää koskaan uudelleen. Jos löytää hyvän niin pitää mennä äkkiä katsoman, olisiko siellä toinenkin samaa kokoa, ja ostaa niin monta kuin voi.
Juuri tämä olisi tarkoitukseni, ostaa vähän mutta laadukasta. Voipi olla että loppujen lopuksi näin pääsee halvemmallakin :) Kiitos tosiaan paljon vinkeistä, alan nyt tutustua noihin cashmere/merinolaatuihin tarkemmin ja tutkailen noita merkkejä. Ehkäpä tämä tästä iloksi vielä muuttuu :)
Olen niitä muutaman vuoden käyttänyt ja ihana hyvänä ovat pysyneet vaikka hinta ei ole korkein mahdollinen.
Itse olen havainnut että keskihintaiset, mutta pienemmät merkit ovat hyviä hinta-laatusuhteelta. Tiedä sitten onko mainoskuluja vährmmän ja enemmän varaa panostaa laatuun vai mikä syynä. Ja esim. jonkun liikkeen (Stocka, Moda, yms) omat merkit on olleet hyviä. Mainostetummista taas esim. Inwear on ollut hintansa väärti.
Mutta vastaan silti :)
Mulla pukeutumisen perustana on:
-Klassiset tummansiniset farkut
-Mustat prässihousut
-Mustat suorat housut
-Valkoinen t-paita -naisellinen ja istuva malli!
-musta t-paita -naisellinen ja istuva malli!
-Musta pitkähihainen trikoopaita
-Musta puolihame
-Musta jakku (joka sopii muiden vaatteiden kanssa)
-Valkoinen kauluspaita
-Vaaleansininen kauluspaita
-Musta neuletakki
-Valkoinen neuletakki
-Pikkumusta
-Iltapuku
-Tukevat ja hyvin istuvat alusvaatteet
-Mustat ja nudet sukkahousut
-Mustat, korkeakorkoiset korkokengät
-Mustat ballerinat
-Musta ajaton käsilaukku
-Musta klassinen villakangastakki
-Musta vartaloamyötäilevä neule (ohutta neulosta)
Näiden lisäksi mulla on pari muuta trikoopaitaa, kasa mustia hameita, kokoelma kenkiä, mutta kaikki neutraaleita ja sopii yhteen muiden vaatteiden kanssa.
Tähän loppuun vielä pari neuvoa:
-Panosta alusvaatteisiin; liian kireät pikkuhousut on nou nou, ryhdittömät rintsikat myös. Eli alusvaatteet, jotka tuntuvat ja näyttävät hyvältä sekä vaatteiden kanssa että ilman.
-Valitse huolella oikeanväriset sukkahousut, kun kyse "ihonvärisistä".
-Tutki vartalotyyppiäsi ja valitse sulle parhaiten sopivat vaatemallit.
-Osta laadukkaita kenkiä, joissa on jalkojen hyvä olla ja joiden kanssa -etenkin korkokengät- on mahdollisimman helppoa ja sulavaa kävellä. Vaappuva ankka on surkuhupaisa näky, vaikka kengät olisivatkin olleet makeat.
-Hyväksy kehosi ja kasvosi, terve itsetunto ja hyvä olo on varsinainen "tuhkimotipat"!
-NAUTI naisena olemisesta ja ota kaikki ilo irti!
H&M:n trikoopaidat on kestänyt sadat pesut ja edelleen näyttävät kuin uusilta. Ja hinta edullinen.
myöskin takkeja tulisi olla muutama
- Villakangastakki(musta,harmaa yms.)
- toppatakki rennonpaan menoon
- ulkoilutakki
Lisäksi talvikenkiäkin olisi hyvä olla muutamat.
Minulla on perus trikoopaitoja(pitkä - ja 3/4 osahihaisia) varmaan 10 eri väriä ja niitä saa aina muokattua eri asusteillä ja topeilla mieleisekseen.
Farkkujakin olisi hyvä olla ainakin vaaleat ja tummat.
Suoria housujakin minulla on mustat, valkoiset, harmaat ja beiget.
Ajattomia laukkuja myöskin samoissa neutraaleissa väreissä.
Jos olet pitkähiuksinen niin erillaisia pantoj, pinneja ja kiinnityslaitteita.
Mun klassikkoja.
-kapeat tummansiniset farkut
-polvimittainen farkkuhame
-balleriinat
-musta poolokauluspaita
-valkoinen lyhyt neuletakki
-suklaanruskea pitkä neulemekko
-T-paitoja
-tummanharmaa villakangastakki
-valkoinen kesätakki
-valkoinen kauluspaita
Merkit: Mexx, Esprit, Global Stockalta
Seuraa naita aikaisempia vastauksia ja hyvin menee.
Sitten viela yksi juttu - opettele yhdistamaan kallista ha vahan edullisempaa.
Laadun ostaminen todella kannattaa. Mutta harvalla meista (tai ei ainakaan minulla) ole varaa ostaa aina laatua. Satsaa siis laadukkaisiin (ja usein myos kalliisiin) perusvaatteisiin, joita voit kayttaa vuodesta toiseen ja tyyli sailyy. Sitten voit sekoittaa mukaan jotain vahan edullisempaa "trendikamaa"piristamaan.
ole kuitenkin tarkka yhdistelyn suhteen.
onnea matkaan ostoksille.
tosiaan saisi olla kolme:
- selkeälinjainen villakangastakki
- beige trenssi, kunnon kangasta, ei rypistyvää tms.
(- ulkoilu/toppatakki/toppaliivi tarpeen mukaan)
Farkuiksi tummat farkut ja suorissa housuissa musta on yksinkertaisesti paras.
Tosiaan, olen kyllä aika mustanpuhuva pukeutujana ;) Mutta mustaa voi pehmentää muilla väreillä. Se on vain mun mielestä todella helppo ja ajaton väri, jota on helppo yhdistellä muihin väreihin.
Mustia klassikkoja voi myös käyttää pienillä muutoksilla sekä arjessa, että juhlassa. Esimerkiksi ballerinat vaihtaa kimalteleviin sandaaleihin ja jakun alle kimalletoppi kauluspusron sijaan jne.
Tosin kaikille musta ei sovi, voi näyttää liian kalsealta tai liian mustissa jopa baarimikolta ;)
Mutta muilla väreillä tehostettuna musta voi tosiaan olla toimiva vaihtoehto.
Esimerkiksi musta puolihame, vaaleansininen kauluspusero, mustat korkokengät.
Mustat suorat housut, musta neule ja sen alla valkoinen t-paita/toppi, sekä mustat ballerinat
Jne.
Itselläni ainoa musta vaate on klassinen pikkumusta, ja senkin olen usein korvannut pikkupunaisella tai -beigellä. Musta tekee vain harvasta suomalaisesta kauniin. Vaatteiden tarkoitushan on saada kantajansa näyttämään hyvältä.
Peruspuvuston voi koota periaatteessa minkä tahansa neutraalin värin ympärille, mutta käytännössä vaihtoehtoja ei kyllä ole kovin monta. Tummansininen on aika varma, harmaakin onnistuu, ruskea on jo vaikeampi, koska sävyjä on paljon.
Värien valinnassa värianalyysi auttaa paljon, yksinkertaisesti sen takia, että se kaventaa valikoimaa ja lappusten avulla on helppo jättää ostamatta vaatteet, jotka eivät sovi yhteen. Aika nopeasti omat värit oppii muistamaankin. Vaikka itse sanonkin, olen tullut tässä niin taitavaksi, että perhe ei enää huomaa, mikä vaate on uusi. Ne sopivat niin saumattomasti yhteen.
Kesävaatteissa perusvärini on tällä hetkellä taupe (vähän punertava harmaanruskea), johon yhdistän esimerkiksi vaniljanvalkoista, siniharmaata tai pinkkiä, limettiäkin.
Talvivärini on tummansininen, johon yhdistän noita samoja tehosteita. Vaniljanvalkoista käytän paljon sekä kesällä että talvella esim. päällysvaatteissa.
Esimerkiksi tummansinistä, mustaa, valkoista, harmaata, beigeä. (Kuulostaa tylsältä joo, mutta piristystä voi sitten tuoda värikkäillä vöillä, koruilla, huiveilla..)
Osta yhdet tummansiniset perusfarkut, normaalikorkuinen vyötärö, suorat lahkeet (jos tämä malli sopii siis vartaloosi).
Mustat suorat housut, ei mitään tätimallia mutta nuorekkaitakin löytyy.
Sitten t-paitoja ja hihattomia kaikissa em. väreissä, sellaisia istuvia (ei mitään perusteltta-t-paitoja)
Sitten jokunen neuletakki, vaikka musta ja valkoinen, nekin istuvia, ohuita, 3/4-hiha on hyvä.
Valkoinen istuva kauluspusero, toinenkin eri värissä.
Istuva slipoveri, sekin em. värejä.
Näitä yhdistelemällä saa sitten jo vaikka mitä. Yhdistä slipoveria kauluspaitoihin tai t-paidan kanssa, neuletakkeja kauluspaitojen/t-paitojen tai hihattomien kanssa.
Kaikki yläosat käyvät kummankin alaosan kanssa.
Niin ja jos tykkäät hameista, osta vaikka joku tummansininen polvipituinen farkkuhame, ei mitään niittejä/haalistuksia tms. vaan sellainen perusmalli, voi olla kynämallinen tai leveähelmainen, kumpi parempi kropallesi.
Näillä pääset jo pitkälle! Ja tosiaan, piristystä ja muodikkuutta sitten asusteilla!