Miksi toiset pääsee takaisin vanhoihin mittoihin 2kk
päästä synnytyksestä, toiset ei monen vuodenkaan jälkeen.
Geenit?
Kommentit (7)
Mut musta tuntuu, että ikäkin tekee tehtävänsä. Nuorempi pääsee takaisin entisiin mittoihin nopeammin kuin vanhempi. Siis yleensä ei aina.
Turha nyt PELKKÄÄ perimää on syyttää.
Itse esim. voin hyvin raskauden aikana ja söin normaalisti, painoa tuli yhteensä 12 kg. Jo sairaalassa synnytyksen jälkeen meni päälle vanhat (joskin kaappisi löysimmän malliset) farkut. 2 viikkoa synnytyksestä ja raskauskiloja oli jäljellä 2 (ne lähtivät ilman laihdutusta kun synnytyksestä oli kulunut n 9 kk). Maitoa tuli kuin pienestä pitäjästä, ehkä se auttoi, mutta uskon että suurin syy oli se että en missään vaiheessa (raskautta tai kotiätinä oloa) syönyt hurjia määriä vaan ihan tavallisesti.
Itse asiassa nyt, kun lapsi on 5 ja minä 32 painan 4 kiloa vähemmän kuin silloin kun tulin raskaaksi.
Mulla vaikutti varmaan kaikkein eniten se, että olin ennen raskautta ylipainoinen herkuttelija ja raskausaikana aloin kiinnittää huomiota ruokavalioon, kun terveydenhoitajakin raskausajan diabeteksesta pelotteli. Loppujen lopuksi raskausaikana painoa tuli sen verran mikä synnytyspöydällekin jäi, eli en saanut 'itselleni' yhtään ylimääräistä, ainoastaan painoa tuli vauvasta, vedestä, istukasta yms.
vaikutus tosin vaihtelee, joillain vaikuttavat paljon ja joillain ei.
Perimä ei kuitenkaan vaikuta esim. siihen mitä ja kuinka paljon syö ja kuinka paljon liikkuu.
päästä synnytyksestä, toiset ei monen vuodenkaan jälkeen.
Geenit?
Painoindeksi oli lievän ylipainon puolella raskaaksi tullessa. Pidin tiukan linjan syömisissä, eikä paino itseasiassa lopulta noussut kuin kaksi kiloa. Kuukauden päästä synnytyksestä painoin 4kg vähemmän kuin raskauden alkaessa (siinä meni noin kauan koska olin niin turvonnut synnytyksen jälkeen).
Voisihan sitä samalla tavoin tiukka olla vaikkei olisikaan diabetesta, kun vain on terveellinen linja myös.
hyvää huolta ennen synnytystä, palautuvat paremmin entisiin mittoihinsa. Yksi syy tähän on kurinalaisuus; nainen jonka elämään on ennen synnytystä kuulunut säännöllisesti juoksulenkki 2x/vko ja kuntosalitreeni 3x/vko, odottaa hetkeä jolloin pääsee "ylimääräisestä taakasta" eroon ja pääsee taas treenaamaan. Tämä ei ole mitään sairautta (niin kauan kuin treenaus ei mene yli), vaan sitä hyvänolontunnetta joka treenistä tulee ja siitä että on kroppaansa tyytyväinen.
Tiivis kroppa jossa ei ole ylimääräistä rasvaa, lihaksisto on hyvä, samoin aiheenvaihdunta, palautuu nopeammin entiseen kuosiinsa. Tämä vaatii säännöllistä itsestä huolehtimista niin treenillä kuin hyvällä ruokavaliollakin. Vähän "tukevampikin" ihminen voi olla oikein hyvässä kunnossa ja kroppa tiivis, vaikkei lanhanlaiha olekaan. Ja toisinpäin; vaikkei olisikaan lihava, mutta kroppa ei ole tiivis, ylimääräisistä raskausmahan aiheuttamista "vatsamakkaroista" voi olla vaikea päästä eroon laihduttamalla, koska varsinaista laihdutettavaa ei ole, vaan ainoastaan iho tekee sen ylimääräisen vatsaan.
Tottakai perimäkin voi hivenen vaikuttaa, mutta itse olen sitä mieltä että suurimmaksi osaksi asiaan vaikuttaa itse ihminen, hänen elämäntapansa ennen raskautta, sen aikana ja sen jälkeen.
vaan kovin erimallisia ja sairastutaankin eri tavalla eri tauteihin jnejne