Pelkään vettä/hukkumista lasteni puolesta niin paljon, että ahdistaa!
Olen kai aina pelännyt vettä, tarkoitan siis syviä vesiä, tai rantoja yleensäkin.. olen kerran lapsena ollut YKSIN uimassa (olin ehkä 9v) uimarannalla ja astuessani askeleen taaksepäin vedessä, tulikin äkkisyvä, onneksi sain räpiköityä itseni sieltä ylös :/
Nyt sitten kolmen lapsen äitinä (vanhin 7v) pelkään ihan hirveästi heidän puolestaan, että hukkuvat pian, enkä haluaisi lähteä rannalle, enkä laivallekaan, enkä mihinkään missä on paljon vettä, pelkään niin kovasti että minua ahdistaa todella paljon!!!
Onko tämä pelko normaalia? :/
Kommentit (7)
mahdollisimman ajoissa uimaan kunnolla. Kun lapsilla on hyvä uimataito, sunkin pelkosi voi helpottaa. Älä vaan estä tai hidasta lasten uimista ja uimaan oppimista oman pelkosi takia.
Normaalilta tuo ei siis kuullosta, mutta voit varmasti opetella luottamaan, kun käytte matalilla rannoilla ja vaikka kaksi valjojaa alkuun.
eihän sun lapset voi nauttia uimisesta, jos olet noin hysteerinen.
Ei ne sun lapset huku kun vahdit niitä kunnolla. Niille jotka ei osaa uida kellukkeet käteen, uimataitoisella tehdään selväksi, että liian syvälle ei saa mennä.
Kun lapsia valvoo siellä rannalla ja on lähellä niin ei ne mihinkään huku!
... eli täytyy heille antaa kuitenkin mahdollisuus uimiseen ja sen opetteöluun. Jos sinusta ei siihen ole, laita heidät uimakouluun. Uimataito on kuitenkin perustaito ja tarpeellinen kaikille. Elä siirrä omaa pelkoasi eteenpäin lapsillesi. Tsemppiä vaan ja rohkeasti hakemaan apua.
Mutta silti niin hirveästi pelkään :( Vahdin kyllä rannalta koko ajan (itse en ole vedessä). Lapset eivät tokikaan tiedä että pelkään. Kyllä he saavat uida, en sitä estä, mutta tämä ahdistus... en voi sille mitään enkä osaa käsitellä sitä :(
ap
Mikä pakko sinun on viedä lapsiasi luonnonvesiin uimaan? En itsekään vie pelkoni takia, koska luonnonvesi on aina arvaamaton. Lasteni kanssa käymme paljon uimahalleissa, jossa treenaamme uimataitoa. Itse en ole myöskään koskaan tykännyt uida luonnonvesissä. On tosiaan paljon turvallisempaa harjoitella se kunnon uimataito uimahallissa tai kylpylässä. Olen entinen kilpauimari itse, ja tiedän, ettei hyväkään uimataito aina riitä, kun on kyse luonnonvesistä. Pelkosi on siis ihan järkevää.
Kauas on ihminen luonnosta erkaantunut, ei voi muuta sanoa. Mikään ei ole niin nautinnollista lapsille kuin seikkailla metsissä, kiipeillä puissa ja pulahtaa eteen sattuviin luonnonvesiin polskimaan. Mä olen opettanut lapseni rakastamaan luontoa ja luonnonvesiä pienistä pitäen. Mihinkään steriiliin uimahalliin ei meitä saa, minuakaan. Ja nyt uimaan :)
Kun oppineet uimaan, heti perään uimamerkkien suoritusta, sitten tekniikkakursseja ym.