Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten päivähoitomaksu määräytyy, jos lapset asuvat puolet kuusta toisen vanhemman luona?

Vierailija
16.07.2010 |

Meillä on tulossa tilanne, jossa lapset asuvat puolet kuusta luonani ja puolet kuusta isänsä luona.

Niin mitenkäs päivähoitomaksut määräytyy, siis kumman tulojen mukaan?

Ja onkohan minulla mahdollista saada asumistukea vaikka lapset ovat asunnossa vain puolet kuusta?

Kumman osoite on lasten virallinen osoite?

Elatusapua ei varmaan kummankaan tarvitse maksaa toiselle..?

Kiitos vastauksista. Tämä tuleva tilanne kun herättää paljon kysymyksiä =(

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis virallisesti voivat vain asua toisen vanhemman luona, hoitomaksut,asumistuet ja muut määräytyvät sen mukaan missä virallinen osoite,elatustukea ei tarvitse tuossa tapauksessa maksaa jos niin sovitte.

Vierailija
2/40 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa voi valitettavasti lapsella olla vain yksi virallinen osoite. tämän virallisen osoitteen huoltajan yhteenlaskettujen tulojen mukaan määräytyy päivähoitomaksut.

Elatusapuja ei tarvitse maksaa, jos teette sellaisen sopimuksen, mutta oletteko sopineet että kuka maksaa lapsista aiheutuneet muut kuin asumiskustannukset: vakuutukset, lääkärimaksut, lääkkeet, vaatteet, kengät, lelut, urheiluvälineet(pyörät, kypärät, sukset ym), harrastukset, sosiaalisen kanssakäymisen kulut kuten synttärilahjat kavereille, liikenne ym. Jo pelkästään passin hankkimisesta olen kuullut, että vanhemmat ovat tapelleet, että miten se maksetaan. Ja mielenkiinnosta, miten ajattelitte ne päivähoitomaksut maksaa? Ne päivähoitomaksut ovat kuitenkin kaikkein pienin murhe muun rahanmenon kanssa.

asumistukea on mahdollista saada sen puolison, jonka luona lapsi virallisesti asustaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla tarkkana, kumpi merkitään lähivanhemmaksi. Sillä on todellakin iso merkitys. Tuttavalle kävi vähän huonosti kaikkien tukien ym. kanssa, kun luuli, että on "ihan sama" kumpi on etä ja kumpi lähi, jos lapset kuitenkin asuvat 50/50 kummankin luona.

Vierailija
4/40 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoitomaksut lähetetään siihen kotiin, missä lapsi on kirjoilla. Samainen osoite on siis se, missä asuu lähivanhempi.

Asumistukeen en osaa sanoa mitään.

Virallinen osoite on se, missä lapset ovat kirjoilla.

Elatusapua voi ja tuleekin maksaa tuollaisissa tilanteissa. Lähtökohta on, että kumpikin vanhempi huolehtii lapsen kuluista elatuskyvyn mukaan. Jos ajatellaan, että olisi vaikka viikko viikko systeemi, jossa isä tienaa 5000 ja äiti 500 e ja lapset äidin luona kirjoilla, niin olisiko reilua, että äidille tippuisi hoitomaksut, hammaslääkärimaksut jne? Tai olisiko reilua, että lapsen kuluista molemmat maksaa 200e? Ei. Elatusta voidaan siis hyvinkin maksaa, vaikka olisi viikko viikko systeemi.

Vierailija
5/40 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
6/40 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
7/40 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin luultavasti lähivamhempi. Ainakin lasten isä sitä nyt lupailee.

Luulenkin, että tämä että lapset olisivat hänen luona tasan puolet kuusta onkin siitä että hän on kuullut jostain, ettei sitten tarvitse maksaa elatusmaksuja.

Vierailija
8/40 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jos minä olen lähivanhempi, niin onko minun aina mahdollistettava lasten meno sovitusti etävanhemman luokse, mutta etä vanhemman ei ole pakko ottaa silloin lapsia kun hänelle ei käy vaikka ajankohta olisi aijemmin sovittu?

Vierailija
9/40 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jos minä olen lähivanhempi, niin onko minun aina mahdollistettava lasten meno sovitusti etävanhemman luokse, mutta etä vanhemman ei ole pakko ottaa silloin lapsia kun hänelle ei käy vaikka ajankohta olisi aijemmin sovittu?

Ei palstalaisten...

Vierailija
10/40 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun pitää juosta kodista toiseen ja jossain vaiheessa vanhemmat alkaa taas tapella. Hohhoijaa, lapsiparat.

Vierailija
11/40 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kysyin onko asia näin kuin olen kuullut olevan

Vierailija
12/40 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

säälin lapsiamme. Varmasti tulee olemaan rankkaa kaikille. Pyrin totta kai olemaan tappelematta lasten "vaihtojen" yhteyhessä, mutta kai se minunkin pitää puoliani pitää kun vedätetään täysin 6-0.

Vierailija
13/40 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmille helpompaa, että lapset asuisivat vaan sun luona. Mies maksaisi minimielarit tai ainakin hyvin kohtuulliset ja sä saisit kaikki mahdolliset tuet ja ilmaisen päivähoidon pienten tulojen vuoksi.

Vierailija
14/40 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin.

Lisäksi kannattaa ottaa huomioon, että lähivanhempi saa muuttaa minne tahansa, vaikka nyt Enontekiöön, kunhan vaan muuttaa Suomen rajojen sisäpuolella. Sen jälkeen loppuu viikko viikko systeemit kuin seinään ja etä näkee lasta varmaan noin kerran kuussa, jos silloinkaan.

Usein viikko-viikko-systeemit ovat lasten takia melkeinpä huonoin mahdollinen vaihtoehto. Lapsilla on tällöin olo, että mikään ei ole heidän kotinsa. Vain erittäin harvoissa tapauksissa (isä ja äiti asuvat lähekkäin ja ovat todella hyvissä väleissä) on viikko viikko systeemi toimiva. Usein tämä systeemi voi toimia vielä jossain elämänvaiheessa, mutta esim. 2-vuotiaalle viikko erossa toisesta vanhemmasta on useiden mielestä liian pitkä ja vastaavasti murkkuikäinen ei välttämättä ole ollenkaan innostunut kulkemaan kahden kodin väliä vaan haluaa mieluummin olla yhdessä kodissa ja kavereiden kanssa. Viikko-viikko-systeemi kuulostaa usein vanhemmista hyvältä, mutta ei sitä useinkaan ole lasten kannalta katsottuna. Vanhempien tasapuolisuus kun ei ole välttämättä se paras ratkaisu. Lisäksi usein viikko-viikko-systeemi toimii, kun ei ole uusia puolisoja ja uusia lapsia kuvioissa, mutta usein moiset voivat sotkea sitten ilmestyessään vanhan hyvän kuvion.

Vierailija
15/40 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin asumistukea tulisi vain hieman kun laskeskelin kelan sivuilta. Ja päivähoitomaksut tuskin nollaan menis. Mut isän tuloilla olis vielä suuremmat.

Taitaa olla nyt kynnys kysymys miehelle se elatusmaksujen maksaminen. Ihan raivostui kun sitä ehotin.

Ja mies kun luulee että minä "hoidan" lapset hänen iltavuorojen aikaan, eli käytännössähän lapset tulevat olemaan minun luona enemmän kuin isänsä.

Vierailija
16/40 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin asumistukea tulisi vain hieman kun laskeskelin kelan sivuilta. Ja päivähoitomaksut tuskin nollaan menis. Mut isän tuloilla olis vielä suuremmat. Taitaa olla nyt kynnys kysymys miehelle se elatusmaksujen maksaminen. Ihan raivostui kun sitä ehotin. Ja mies kun luulee että minä "hoidan" lapset hänen iltavuorojen aikaan, eli käytännössähän lapset tulevat olemaan minun luona enemmän kuin isänsä.

Vierailija
17/40 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin asumistukea tulisi vain hieman kun laskeskelin kelan sivuilta. Ja päivähoitomaksut tuskin nollaan menis. Mut isän tuloilla olis vielä suuremmat.

Taitaa olla nyt kynnys kysymys miehelle se elatusmaksujen maksaminen. Ihan raivostui kun sitä ehotin.

Ja mies kun luulee että minä "hoidan" lapset hänen iltavuorojen aikaan, eli käytännössähän lapset tulevat olemaan minun luona enemmän kuin isänsä.

m ä en ainakaan suostuis tuohon

Vierailija
18/40 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin asumistukea tulisi vain hieman kun laskeskelin kelan sivuilta. Ja päivähoitomaksut tuskin nollaan menis. Mut isän tuloilla olis vielä suuremmat. Taitaa olla nyt kynnys kysymys miehelle se elatusmaksujen maksaminen. Ihan raivostui kun sitä ehotin. Ja mies kun luulee että minä "hoidan" lapset hänen iltavuorojen aikaan, eli käytännössähän lapset tulevat olemaan minun luona enemmän kuin isänsä.

Ja käytännösshän se tarkoittaisi sitä, että hakisin lapset hoidosta (minulla päivätyö) ja illalla kun mies pääsee töistä klo 22 niin eihän se voi niin myöhään niitä enää hakea, eli minä vaisin lapset aamulla päiväkotiin.

Mutta mies haluaa minun mielestä asian virallisiin papereihin "puolet kuusta molemmilla" että säästyy elatusmaksuista =(

Vierailija
19/40 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja käytännösshän se tarkoittaisi sitä, että hakisin lapset hoidosta (minulla päivätyö) ja illalla kun mies pääsee töistä klo 22 niin eihän se voi niin myöhään niitä enää hakea, eli minä vaisin lapset aamulla päiväkotiin.

Mutta mies haluaa minun mielestä asian virallisiin papereihin "puolet kuusta molemmilla" että säästyy elatusmaksuista =(

lastenvalvoja suosittelee tuohon elareita

Vierailija
20/40 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja käytännösshän se tarkoittaisi sitä, että hakisin lapset hoidosta (minulla päivätyö) ja illalla kun mies pääsee töistä klo 22 niin eihän se voi niin myöhään niitä enää hakea, eli minä vaisin lapset aamulla päiväkotiin. Mutta mies haluaa minun mielestä asian virallisiin papereihin "puolet kuusta molemmilla" että säästyy elatusmaksuista =(

lastenvalvoja suosittelee tuohon elareita

Lastenvalvojalla. Voiskohan sinne jo varata ajan vaikka muutto erilleen tapahtuu vasta puolentoista kuukauden päästä?

Tässä on vain se probleema, että mies on tyypillinen narsisti ja osaa puhua ja esittää asiat lipevästi ja omaksi eduksi. Minut se saa siellä kuulostamaan huonolta äidiltä.

Eli lastenvalvojan luona se vannoo hoitavansa lapset omat viikkonsa, mutta sitten syyllistäen vaatii minut ne tohon hoito järjestelyyn..