Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mites tähän pitäis suhtautua, 17-vuotias tyttö uhkasi muuttaa ensi vuonna pois

Vierailija
15.07.2010 |

Kun hermostui mulle kun takavarikoin sen hiustenkuivaajan ja suoristusraudan. Ihan sama, sen en anna enää hiuksiaan pilata.

Muutenkin musta tuntuu etten enää tiedä mitä pitäis tehdä, kun me ei enää tulla toimeen keskenään. Jos riidellään, niin tyttö sulkeutuu huoneeseensa eikä puhu mulle moneen tuntiin.

En saa enää olla tytön huoneessa, tokaisee vaan suoraan, että mee muualle. Jos kysyn että salaako jotain niin vastaus on välitön ei ja ei se sulle kuulu tms.

Täyttää siis ensi keväänä 18. Ja sanoi ettei yksinkertaisesti pysty enää asumaan mun kanssa samassa asunnossa. Siinäpähän lähtee vaan lätkimään, koskaan ei oo kotona kotihommia tehnyt ja yhtäkkiä lähdössä omaan asuntoon.

Kysyin myös että mitä meinas tehdä koiransa kanssa, jos jonnekin kämäiseen opiskelijakämppään muuttaa. Minähän en sitä rakkia täällä enää kasvata.

Ja kyllä, voin ylpeästi sanoa, että minä olen kiinnostunut tyttäreni elämästä. Puutun tapaan jolla hän haluaa korostaa ulkonäköään, sanoin suoraan etten pidä siitä että hän leikkaa hiuksensa lyhyemmiksi, olen kieltänyt häntä puhumassa puhelimessa iltakymmenen jälkeen ja hänellä on kotiintuloajat kahdeksalta.

Tämä ei tee minusta huonoa äitiä, kuten hän sanoo. Minusta minä olen hyvä ja huolehtivainen äiti, mutta tyttäreni on nyt täysin kohtuuton ja mielestäni väärässä.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mäkin muuttaisin sun luotas pois ja ihmettelen, ettei se lapsi ole jo muuttanut.

opiskelijakämpissä on muuten aika usein koiria. munkin kämppiksellä oli.

Vierailija
2/39 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

17-vuotias on jo vuotta vaille täysikäinen, päättäköön itse hiuksisistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja huolehtia omista hiuksista ja ulkonäöstä.

Vierailija
4/39 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on jo melkein aikuinen, miksei hän saa itse päättää edes hiuksistaan? Hyvä vaan että hänellä on rohkeutta muuttaa pois.

Vierailija
5/39 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukset ovat tyttäresi, ja kyllä ne kasvavat takaisin.

Ja oma huone on tienille tärkeä, ihan niin kuin oma tila on kenelle tahansa tärkeä, oli se sitten kokonainen huone tai vana joku kaappi tai laatikko.

Kahdeksalta on minusta TOSI aikainen kotiintuloaika, mitäs jos tyttäresi haluaa joskus mennä esim. leffaan kavereiden kanssa? Tai jonnekin konserttiin?

Tyttäresi ei ole enää pikkulapsi, vaan kohta aikuinen ja sinun pitää sopeutua siihen. Jos määräilet häntä kuin lasta, hän käyttäytyy kuin lapsi.

P. S. Kun muutin kotoa en ollut oikeastaan koskana kokannut tai pessyt pyykkiä. Hyvin silti luonnistui omassa kodissa kun sai ITSE päättää mitä ja milloin tekee.

Kun hermostui mulle kun takavarikoin sen hiustenkuivaajan ja suoristusraudan. Ihan sama, sen en anna enää hiuksiaan pilata.

Muutenkin musta tuntuu etten enää tiedä mitä pitäis tehdä, kun me ei enää tulla toimeen keskenään. Jos riidellään, niin tyttö sulkeutuu huoneeseensa eikä puhu mulle moneen tuntiin.

En saa enää olla tytön huoneessa, tokaisee vaan suoraan, että mee muualle. Jos kysyn että salaako jotain niin vastaus on välitön ei ja ei se sulle kuulu tms.

Täyttää siis ensi keväänä 18. Ja sanoi ettei yksinkertaisesti pysty enää asumaan mun kanssa samassa asunnossa. Siinäpähän lähtee vaan lätkimään, koskaan ei oo kotona kotihommia tehnyt ja yhtäkkiä lähdössä omaan asuntoon.

Kysyin myös että mitä meinas tehdä koiransa kanssa, jos jonnekin kämäiseen opiskelijakämppään muuttaa. Minähän en sitä rakkia täällä enää kasvata.

Ja kyllä, voin ylpeästi sanoa, että minä olen kiinnostunut tyttäreni elämästä. Puutun tapaan jolla hän haluaa korostaa ulkonäköään, sanoin suoraan etten pidä siitä että hän leikkaa hiuksensa lyhyemmiksi, olen kieltänyt häntä puhumassa puhelimessa iltakymmenen jälkeen ja hänellä on kotiintuloajat kahdeksalta.

Tämä ei tee minusta huonoa äitiä, kuten hän sanoo. Minusta minä olen hyvä ja huolehtivainen äiti, mutta tyttäreni on nyt täysin kohtuuton ja mielestäni väärässä.

Vierailija
6/39 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mutta tyttöhän on jo melkein täysi-ikäinen. Ymmärtäisin tämän jos tyttö olisi 12-14 v.

Miksei saa pitää sellaisia hiuksia mistä pitää?

Jokainen tuossa iässä haluaa muuttaa pois, haluaa ihan selkeästi itsenäistyä.

Miksei saa puhua puhelimessa iltakymmenen jälkeen?

ja hei haloo kotiintulo aika ylipäätänsä tuon ikäisellä? ja vielä kahdeksalta, en ihmettele että haluaa muuttaa pois.

Vierailija
7/39 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsella on ikää max 16 vuotta.

17 vuotiaalle tuo on kyllä tyranniaa äidin puolelta.

Siis max 16 vuotiaalle tuo vielä on huolehtimista, mutta todennäköisesti 16 vuotiaallekin tuo on liikaa puuttumista itsemääräämisoikeuteen.

Ymmärrän tytärtäsi hyvin.

Tyttäresi kuuluu muuttaa pois, mikäli toinen vaihtoehto on, että joutuu asumaan kanssasi.

Olet huono äiti.

Mieti asennettasi uudestaan ja korjaa asennettasi.

Vierailija
8/39 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän yliryöpsähtäneelle tilanteelle.

Omasta kokemuksesta voin kertoo sulle,että suitsien kiristäminen ei auta,ne villivarsat ei sillä taltu.

Jos 17vee tykkää suoristaa hiuksia,miksi tehdä ongelma siitä?

Pukeutumisesta,meikkaamisesta ja muustakin ulkonäköön liittyvästä tämän ikäiset ottaa hyvin henk.kohtaisesti loukkauksina,vallankin jos et diplomaattiseen sävyyn kommentteja kerro.

Ja mitä tohon muuttamiseen: opiskeleeko tyttö?Saako opintotukea?Oletko kysynyt,minne aikoo muuttaa?Millä elättää itsensä?Joku KOIRA nyt on asioista viimeisin tossa kohtaa.

LÖYSENNÄ otetta,olet itsekkin huomannut,että toi tyyli vie vaan syvemmälle suohon.

Älä pilaa välejä tyttöön.

RAJAT olis pitänyt olla kokoajan,ei niitä enää teinille opeteta.

Ja jos muuttaa omilleen,oppii kotihommiin tai sitten ei opi.

On hänen elämä,ja jos olet sitä mieltä että olet antanut hyvät eväät hänelle,enenpää et voi tehdä!!Vaikka haluisitkin.

Älä "huolehdi häntä hengiltä"

paljon jäi sanomatta,mutta tässä pikainen referaatti.

terv kolmen murkkuikäisen äiti

Vierailija
9/39 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on semoosta tuo teini aika! Ei mitenkään epänormaalia.. Minä itse uhosin muuttavani pois 14 vuotiaana ! Tyttäresi on ensi vuonna 18 vuotias, täysi-ikäinen, saa tehdä omat päätöksensä.. Ja eikös 17 vuotiaalla voisi olla hiukan pidemmät kotiintuloajat??? 8 on kuitenkin kovin aikaisin, kuitenkin on melkein täysi-ikäinen.. monet hänen kavereistaan varmasti lähtee ulos vasta 18-19 aikaan.. Kostautuu myöhemmin, hillutaan aamuyöhön asti ulkona, ei totella rajoja ja tehdään mitä huvittaa.. kokemusta on, ystävälläni oli liian suuret rajat, ihan hunningolla oli myöhemmin kun muutti pois ja sai vihdoin tehdä niin kuin halusi ja olla niin pitkään kuin halusi.. ja en ymmärrä tuota hiustenkuivaaja/suoristusrauta juttua.. ei ole sinun hiukset.. lietsot riitaa vaan enemmän hänen kanssaan.. :( Tyttäresi haukkuu sinua kavereillensa "vittu ku mul o paska mutsi!!" jne.. En silti tarkoita, etten omalle tytölleni rajoja aseta, tietty jonkinmoiset täytyy olla, ikäävuosia soveltaen.. Onneksi oma lapseni on vasta vuoden vanha :) mutta tsemppiä teille !!

Vierailija
10/39 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- hiukset on tyttäresi, anna föönata, suoristaa ja tehdä mitä haluaa niille

- meillä ei mennä ees 14v huoneeseen ilman hänen lupaansa, kunnioita toisen yksityisyyttä! sinähän oikea kyttääjä olet

- 18v on aikuinen ja saa muuttaa pois kotoaan.

Mullakin palais hihat tollasen mutsin kanssa.

Vierailija
11/39 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä voit pelastaa suhteesi tyttäreesi ennenkuin se on liian myöhäistä! Oman äitini kanssa emme koskaan ehtineet lähentyä uudelleen, koska hän kuoli muutaman vuoden kuluttua syöpään. Älä ole tuollainen tyranni, vaan anna tyttärellesi tilaa ja mahdollisuus itsenäistyä ja kasvaa omaksi itsekseen. Se, että kiellät tekemästä noin monia asioita ei tarkoita sitä, että olet kiinnostunut lapsestasi, vaan siitä, että haluat kontrolloida häntä.

Vierailija
12/39 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin noin typerän vedon takia, jonka teit, kun takavarikoit hänelle niinkin tärkeitä päivittäistavaroita kuin hiustenkuivaajan ja suoristusraudan. Millä tavalla se muka hänen hiuksiaan vahingoittaa?

Kai olet sanonut hänelle, että kampaamot ja yhtä hyvin marketitkin, ovat täynnä tuotteita, jotka suojaavat hiuksia liialta kuumenemiselta ja estävät hiusten kuivumisen ja katkeilemisen? Neuvoisit tyttöä käyttämään sellaisia mieluummin; et sinä hänen hiuksistaan noin voi määrätä, huh! Noloa sekä äidille että tyttärelle! Samaa sarjaa tuo hiustenleikkuu: hiukset ovat tyttäresi, eivät sinun. Sinä et hänen kampauksistaan ja hiustenmitoistaan määrää. Lapseltakin kysytään kampaamosa, millaiset hiukset hän haluaisi, teini-ikäisestä puhumattakaan.

Vaikuttaa siltä kuin et haluaisi tai hyväksyisi tyttären itsenäistymistä alkuunkaan, koska olet jo valmiiksi sitä vastaan, että hän muuttaa omilleen ja kokeilee siipiään, mikä on täysin luonnollista tuossa iässä. Mitä koiraan tulee, niin ottakoon tyttö sen mukaansa lähtiessään, koska sille tuskin koituu onnellista aikaa sinun hysteerisessä huomassasi.

Mitä sinä hänen epäonnistumisestaan olet sanomaan etukäteen? Kuulostaa siltä kuin toivoisitkin hänen palaavan pian takaisin helmoihisi, kun ei pärjännytkään omillaan.

Mistä sinä niin varmaksi tiedät, mitä tyttö todella osaa ja ei osaa? Ehkä hän ei ole koskaan edes saanut tilaisuutta näyttää taitojaan kotioloissa, koska olet vaatinut, että kaikki sujuu jämptisti ja prikulleen sinun tahtosi ja kaavasi mukaan? Taatusti tyttö osaa kokata, siivota ja pestä pyykkinsä omassa kodissaan, jossa hänellä on tilaa hengittää vapaammin. Varmaan se kämänen opiskelijakämppäkin tuntuu työltä paratiisilta kotioloihin verrattuna.

Sympaattiselta, hellältä ja kannustavalta äidiltä et tosiaankaan vaikuta kirjoituksesi perusteella, päinvastoin. Toivon sydämestäni, että olisit pelkkä jonninjoutava kesäpäivän provo.

Vierailija
13/39 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisillä omat ulkonäköasiat on herkkiä, tytöstä tuntuu varmaan tosi pahalta että olet kommentoinut sitä että tyttö on leikannut hiuksensa. :(

Minä muutin pois kotoa 17-vuotiaana, en vaan enää pystynyt asumaan kotona. Tappelin äitini kanssa KOKO ajan, ihan hirveää huutoa. Poismuutto tuli tosi tarpeeseen, sen jälkeen välit äitiini paranivat nopeasti! Jos olisin asunut kauemmin kotona, olisi välit voineet tulehtua vielä pahemmin. Meillä kyse ei ollut noin tiukasta kurista, mutta tapeltiin silti koko ajan. Ollaan hyvin voimakkaita persoonia kummatkin.

Anna tytölle hiukan enemmän vapauksia, kokeile vaikka muutama viikko.

Ja sellainen vinkki, että suoristinraudalla ei hiuksia välttämättä pilaa! Itse käytän suoristinta 3-4 kertaa viikossa ja hiukset on hyvässä kunnossa!! Kokeilepa sitä että menette tytön kanssa yhdessä ostoksille, ostatte hyvän suoristusraudan jossa on keraamiset lämpölevyt, ja sitten ostatte kampaamomyymälästä jonkun tosi hyvän lämpösuoja-aineen hiuksille, esim. Tigi tai Redken tms., näin saatte yhteisen äiti-tytär-shoppailureissun ja ratkaisette samalla suoristinrautaongelman! :)

Voimia sinulle!! Olet varmasti hyvä äiti, älä usko mitään muuta. Kuria pitää olla, mutta joskus on hyvä kokeilla pehmeämpiäkin lähestymistapoja vaikka kokemuksesta tiedän että se on TOOOOOOSI vaikeaa välillä!!!

t. kahden teinitytön (15v ja 18v) äiti

Vierailija
14/39 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
15/39 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

elä nyt jonku hiustyylin takia riko välejäs tyttären kanssa, hiukset kasvaa takaisin..

Vierailija
16/39 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma äitini ei koskaan ollut kiinnostunut minun elämästäni, ei koskaan kysellyt miten koulussa menee tms., ei ollut kiinnostunut tuntemaan kavereita joiden kanssa liikuin. Myöhemmin ei tiennyt mitään opiskeluistani, koska ei vaan kysynyt. Piti kyllä hyvin huolta "mekaanisesti", aina oli ruokaa ja siisti koti jne. mutta pahinta oli se että koskaan äitini ei osoittanut mielenkiintoa minua kohtaan. Näin jälkikäteen ajatellen olisin ollut varmaan salaa riemuissani jos äitini olisi minulta takavarikoinut suoristusraudan, se olisi osoittanut että on kiinnostunut tekemisistäni! Oli minulla suoristusrauta jo teininä, äitini ei taatusti silloin edes tiennyt että sellaisen omistin! :/

Vierailija
17/39 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä kiellät lastasi 17 nuorta NAISTA laittamasta tukkaansa niinkuin hän haluaa, ja kotiintulo aika on jo kahdeksalta!?

aika tiukalta ja NIPOLTA äidiltä tosiaan kuulostat, en ihmettele että tyttäresi haluaa "oman elämänsä".

Vierailija
18/39 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 17-vuotiaalla on oikeus tehdä hiuksilleen ihan mitä haluaa... Vaikka sitten ajaa kaljuksi. Ei se hiusten kuivaaminen tai suoristaminen nyt niin kamalaa ole.

Puhelimessa puhumisen kiellon ymmärrän hyvin. Kotiintuloaika on ok, ehkä itse myöhästäisin pulituntia tai tunnin, mutta en tunne tytärtäsi joten en siihen puutu sen enempää.

Mutta tuon ikäinen saa jo mielestäni päättää, mitä hiuksilleen haluaa tehdä. Siinä olen kyllä liian tiukka.

Vierailija
19/39 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-kyllä 17v saa kuivata ja suoristaa hiuksiaan miten tykkää. ei niitä häneltä pois voi herranjestas ottaa jos hän niitä kerta hiuksiinsa käyttää siihen tarkoitukseen mihin ne kuuluu.

-jaa-a miksi et ole laittanut häntä tekemään kotihommia pieniä sellaisia jo alakoulusta lähtien,siitä voit syyttää vain itseäsi kun olet suostunut passaamaan häntä,kyllä jo esim ihan 8 vuotiaasta asti ainakin voi opettaa pieniä kotihommia tekemään niin siitä tulee tapa

-ja tosiaan jos tuon ikäinen haluaa leikata hiuksensa niin sinulla ei siihen kyllä ole sanavaltaa,ootko ihan sekasin?

-kyllä 17v saa arkena olla ulkona ainakin 21 asti ja vkloppuna ainakin puoleen yöhön

ei ihme että tyttäresi haluaa muuttaa kun tulee täysi-ikäiseksi,ymmärrän tytärtäsi ,sinua en ymmärrä.

Vierailija
20/39 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuollaiset riidat kertovat, että nuoren on aika aikuistua ja siirtää jalat oman pöydän alle. Meidän nuori muutti 17-vuotiaana ja hän oli viimeinen kaveripiiristään (syntynyt loppuvuonna).

Irtaantuminen vanhemmista ei olisi varmaan mahdollistakaan ilman, että noita riitoja syntyy kuin tyhjästä. Nuoret on sillä lailla ohjelmoitu, että tuossa kohtaa omat vanhemmat on tyhmimmät ihmiset mitä maa päällään kantaa.

Et ole huono äiti jos annat hänen mennä. Otat takaisin, jos siivet eivät vielä kannakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä