Mikä mehiläisiä vaivaa?! Koko ajan hyökkäilevät kimppuun!
Eilen ja tänään monta kertaa olen joutunut mehiläisten (tai kimalaisten, mitä lie pörriäisiä) hyökkäyksen kohteeksi. Eilen yksi pisti miestäni, aivan syyttä, istuttiin vain ei edes hätistelty. Pistääkö tämä kuumuus niiltä pään sekaisin vai miksi ne on yhtäkkiä noin aggressiivisia?
Kommentit (7)
vaan niitä pyöreitä surriaisia.
Istuttiin kyllä niiden pesän lähettyvillä, mutta siinä ollaan istuttu koko kesä, eikä ole haitannut. Eilen ja tänään ollaan sitten juostu pörriäisparvi perässä, ihan kuin jossain aku ankassa.
ap
vaan niitä pyöreitä surriaisia.
Istuttiin kyllä niiden pesän lähettyvillä, mutta siinä ollaan istuttu koko kesä, eikä ole haitannut. Eilen ja tänään ollaan sitten juostu pörriäisparvi perässä, ihan kuin jossain aku ankassa.
ap
entistä tukalampi pesässään ja sitten kokevat sen entistä uhatummaksi. Lisäksi jos niiden pesässä on kuuma, ne joutuvat lentelemään siinä ympärillä "ilmastointilaitteina" pesälle ja siinä niitä helposti tulee ihminen huiskaisseeksi jotenkin. Mehiläisetkin kyllä puolustaa pesäänsä, mutta muuten ne ei ole kovin agressiivisia.
Teillä on nyt 2 vaihtoehtoa: joko myrkytätte pesän tai sitten siirrätte tuolinne ja terassivermeenne vähäksi aikaa johonkin vähän kauemmas pihalle. Kun mä olen itse useita kesiä harmitellut sitä että meidän pihalla ei kirsikoitten ja marjapensaiden kukinta-aikaan ole yhtään pörriäisiä, itse valitsisin jälkimmäisen vaihtoehdon. Sitä pesää voisi tietysti koittaa myös varjostaa vähän.
Tuli mieleen myös että ne parveilevat nyt. OPesään on kasvamassa/kasvanut toinen kuningatar ja jomman kumman on lähdettävä pois, muuten tulee hirveä tappelu. Tämä voi hermostuttaa työläismehiläisiäkin.
Tuli mieleen myös että ne parveilevat nyt. OPesään on kasvamassa/kasvanut toinen kuningatar ja jomman kumman on lähdettävä pois, muuten tulee hirveä tappelu. Tämä voi hermostuttaa työläismehiläisiäkin.
Mutta siihen asti ne voivat olla tosi hermostuneita ja kannattaa ehkä pysyä poissa tieltä.
kun hyvin on muistissa se parin vuoden takainen kesä, kun kaikki pörriäiset hävisi. Ja yhteiselokin on toistaiseksi sujunut ihan ongelmitta. Onneksi pihalla on tilaa siirtää puutarhakalusteet kauemmaksi. Katotaan pari päivää ja vesisade, josko niiden tunteet viilenisivät.
ap
Sori, täytyy sen verta sanoa, että ei sinne mitään toista sellaista kuningatarta noin vaan "kasva" joka rupeaisi tappelemaan alkuperäisen kuningattaren kanssa.
Se alkuperäinen kuningatar pysyy siinä samassa pesässä koko elinikänsä(ei se edes pysty liikkumaan, koska sen takapää kasvaa valtavaksi sen aloitettua muninnan) ja sen tekemät kuningatar-poikaset lähtevät itsekseen lipettiin pesästä etsimään uuden pesän paikkaa.
Sori, täytyy sen verta sanoa, että ei sinne mitään toista sellaista kuningatarta noin vaan "kasva" joka rupeaisi tappelemaan alkuperäisen kuningattaren kanssa.
Se alkuperäinen kuningatar pysyy siinä samassa pesässä koko elinikänsä(ei se edes pysty liikkumaan, koska sen takapää kasvaa valtavaksi sen aloitettua muninnan) ja sen tekemät kuningatar-poikaset lähtevät itsekseen lipettiin pesästä etsimään uuden pesän paikkaa.
jos ne uudet kuningatar-'poikaset' (siis nehän kyllä kuoriutuvat ihan täysikasvuisina, eikä minään poikasina) eivät pääse asjoissa alta pois. Mehiläiskasvattajat ovat lisäksi rapotoineet myös siitä, että vanhat emot ovat lähteneet pesästä.
mehiläiset ja kimalaiset ei hevin pistä, koska ne kuolevat siihen itse.
Ampiainen sen sijaan voi pistää, varsinkin jos sen pesä on jossain teidän terassin alla tms, ja se kokee tarvetta puolustaa sitä teiltä (ei tarvi siis hätistellä, vaan esim tuolien vetäminen terassin lattiaa pitkin voi tärisyttää pesää ja saada ampparit luulemaan ettän yt joku hyökkää).
Ja paarmat, joita tässä kuumuudessa on erityisen paljon, suorastaan etsivät pistettävää, koska ne elävät verellä. Jotkut paarmalajit näyttävät aika lailla ampiaisilta.