Alati uusiva jalkasieni
Minulla on jo vuosikausia ollut pikkuvarpaan ja "nimettömän" varpaan välissä säännöllisin väliajoin halkeama ja irrallista ihoa. Sientä, luulen. Olen apteekkivoiteilla sen aina saanut pois mutta toistuu säännöllisesti muutamia kertoja vuodessa. Pitäisikö jo mennä lääkäriin ja pyytää ihan sisäsitä lääkitystä vaivaan? Onko kellään muulla tällaista?
Kommentit (43)
Mulle lääkäri neuvoi näin:
sukat pestävä aina 60 asteessa.
Jalkasieni pesii kengissä, voi ehkäistä suihkuttamalla kengät sisältä Neoamiseptilla tai vastaavalla pari kertaa viikossa lähes märäksi asti.
Minulla auttaa pihkavoide varpaiden väliin. Daktarin emulsiota töpöttelen kynsien alle hammastikun avulla viikon, pari, niin pysyy kynsisieni taas vuoden verran pois, muttaa uusii sitten taas.
Minulla samaa ellen peräti ole tuo sama taannoinen aiheen aloittaja. Kengätkin vaihtuneet mutta silti välillä tämä vaivaa. Varvas tosiaan painuu vasten toista varvasta tiiviisti joten voi olla altis hautumillekin.
Kenkien pakastus yöksi ei riitä, vähintään 3 vrk ja KAIKKI kengät. Osta siksi ajaksi vaikka jotkut varvastossut, nyt kun on kesä, ja aloita lääkitys. Pese kaikki sukat 60 asteessa ja ne kylppärin lattiat kloritella.
minullakin, uusii kerran vuodessa. Minulle ei lamisil tehoa, enkä usko että kertahoito (lamisil solo) riittää sitkeän sienen taltuttamiseen.
Käytän Daktarin voidetta, sitä voi käyttää jopa kuusi viikkoa putkeen. Mutta taas se sitten tulee uudestaan, täytyy tosiaan kokeilla vaihtaa kaikki kengät..
Tauti uusiutuu helposti. Sen takia hoitoa kannattaa toistuvissa tapauksissa jatkaa kuukausia tai vuosia siten, että samaa lääkettä (ei terbinafiinivalmisteita) laitetaan hoitokuurin jälkeen varvasväleihin kerran tai kahdesti viikossa huolellisen pesun ja kuivauksen jälkeen.
Sienirihmat ja -itiöt jäävät elämään kenkiin. Vanhimmat kengät kannattaa heittää pois ja uudempiin on hyvä laittaa jotakin sienilääkepulveria kerran viikossa noin kuukauden ajan.
millainen on jalkasieni?tai millaiset oireet?
muutaman kerran, parhaillaankin se vaivaa. Joka kerran se on tullut oikean jalan pikkuvarpaan ja nimettömän varpaan väliin.
Oireena on kutina, huomaan hankaavani toisen jalan kantapäällä varpaiden päältä. Onneksi voide auttaa muutamassa päivässä. Kerran en saanut ajoissa lääkettä, joten varpaat turposivat ja kutina oli ihan kauhea.
viikon hoito niin lähtee, ja kenät uusiksi /pakkaseen
ihotautilääkärin vinkki liottaa etikka/vesi seoksessa 50%/50% 10 min x 2. Lamisil on minulla tehonnut hyvin, mutta käyttökokemusta on vain siitä suihkeesta jota käytetään vk. Sienihän on kova leviämään vähän joka paikasta joten kosteatilat kannattaisi jalkojenhoitovaiheessa pestä kloorilla pariin kertaan.
Vaiva on totisesti tullut tutuksi tässä vuosien myötä.
Miehellä on ns. rakenteellinen ongelma eli pikkuvarvas ja sen viereinen ovat todella ahtaasti sekä toisiaan että päkiää vasten, jolloin muhimiselle on otolliset oltavat. Toisekseen sieni on äärimmäisen vaikea saada pois kynsistä.
Miehen varvasvälit halkeilevat todella helposti juuri tuon "rakenteellisen" vian takia. Samasta syystä myös sieni helposti pesii sinne. Aina varpaiden hautuessa auki kyse ei kuitenkaan ole sienestä, vaan sienen tunnistaa välittömästi hajusta. Normaalin, suht. hyväntuoksuisen jalkahien hajun sijaan tulee ummehtunut, pistävä haju. Siitä tietää, että sientä taas on. (Sieni ei ole ikinä tarttunut muihin perheen jäseniiin, vaikka saunotaan yhdessä ja käytetään samoja suihkutiloja jne. Tästä syystä olen vakuuttunut, että sienen esiintyminen on yhteydessä myöskin noihin liian ahtaisiin varvasväleihin.)
Lamisilin Sololla (tai Uno riippuen ostomaasta) sieni pitäisi hoitua kertalaakista. Lääke onkin ihan tehokas, MUTTA sieni pesii usein myös kynsien alla, ja sieltä sitä on todella viheliäistä saada pois. Lamisililla sieni lähtee nopeasti ja helposti pois muualta jaloista, mutta lähes aina sitä kuitenkin jää jonkun kynnen alle, vaikka kuinka lääkettä yrittäisi laittaa sinnekin.
Varminta on käydä lääkäristä hakemassa kunnon rohto, jos sieni uusii useinkin.
T: farmaseutti ja nykyään jo tosiammattilainen jalkasienen häätämisessä
Vierailija kirjoitti:
Kenkien pakastus yöksi ei riitä, vähintään 3 vrk ja KAIKKI kengät. Osta siksi ajaksi vaikka jotkut varvastossut, nyt kun on kesä, ja aloita lääkitys. Pese kaikki sukat 60 asteessa ja ne kylppärin lattiat kloritella.
Pakastaminen ei auta, sienirihmasto ei kuole sillä. Kuumuus tappaa sienet, vie kengät kuumaan saunaan moneksi tunniksi.
Varvassukat auttavat ja ehkäisevät hyvin varvassieniä. Täältä löytyy mukava valikoima kyseisiä sukkia: https://www.sukat.com/sukat/naisten-sukat/naisten-varvassukat/ Tuolta löytyy paljon tekstiä eri materiaaleista että merinovilla, bambu, hopea ehkäisee ja hillitsee bakteerien sekä sienten kasvua. https://www.sukat.com/
Kenkät pakkaseen-kuinka pitkäksi ajaksi?
Meillä auttoi sitkeään jalkasieneen etikassa liottaminen. Eli jalka pakastepussiin ja esim. pirkka-etikkaa kaadetaan pussiin, ja sukka päälle. Voi pitää 10-30 minuuttia kerrallaan, miten oma iho kestää. Huuhtellaan pois ja pestään iho saippualla. Tämä ei sovi niille, jotka ovat allergisia alkoholille, koska tällöin allergisen reaktion vaara.
Kengät pakastetaan ulkona talven kylmimmillä keleillä, jotta sieni kuolee. Sukat pestään aina 60 asteessa.
Näin on meillä pysynyt sieni pois. Ennen etikan käyttöä kokeiltiin kaikki lääkkeet, myös suunkautta reseptilääkkeet.
Ala käyttämään kengissä villasukkia.
sienipois kirjoitti:
Meillä auttoi sitkeään jalkasieneen etikassa liottaminen. Eli jalka pakastepussiin ja esim. pirkka-etikkaa kaadetaan pussiin, ja sukka päälle. Voi pitää 10-30 minuuttia kerrallaan, miten oma iho kestää. Huuhtellaan pois ja pestään iho saippualla. Tämä ei sovi niille, jotka ovat allergisia alkoholille, koska tällöin allergisen reaktion vaara.
Kengät pakastetaan ulkona talven kylmimmillä keleillä, jotta sieni kuolee. Sukat pestään aina 60 asteessa.
Näin on meillä pysynyt sieni pois. Ennen etikan käyttöä kokeiltiin kaikki lääkkeet, myös suunkautta reseptilääkkeet.
Ei helvetti. 🤣
Pyyhi etikalla muutama kerta aamuin illoin
Tuskin on sieni, se olisi muissakin väleissä. Itsellä on kiertynyt pikkuvarvas ja hinkkaa pahoin nimetöntä vasten. Vaihda sukkia useammin ja osta väljempiä kenkiä. Toki jos on kyse sienestä, pitää kengät desinfioida.
Ylipaino ja passiivinen elämä altistaa tuolle.
Hei, voisitko suositella minulle tätä ihotauti lääkäriä,kuka hän on?
Terveisin etikka hoidosta kiinnostunut.