Lääkäreiden ammattitaito
Itselleni on herännyt paha epäilys ja epävarmuus missä saisi hyvää hoitoa. Olen käyttänyt ykistyislääkäripalveluja jo pitkään. Olen sielläkin hakeutunut kokeneille ja tunnetuille alansa lääkäreille. Tästä huolimatta olen huomannut, että samasta asiasta saa meilkein kaikilta lääkäreiltä hieman eri ohjeen ja selitykset. Kun asioita selvittää itse lisää, huomaa kuinka erilaista tieto onkaan ja kuinka vähän lääkäritkään tietävät.
Olen nyt lähinnä kauhuissani joutumisesta julkiselle puolelle synnyttämään toista lastani. Ensimmäisen synnytys oli täydellinen floppi...eikä vähiten juuri lääkärin syystä. Synnytyssairaalassahan ei juuri potilasta kuunnella ja näitä lääkärin tekeleitä omine mielipiteineen juoksentelee siellä täällä. Tämä siis yliopistollinen sairaala. No sainpahan purkautua. Kurjaa, kun on huomannut kuinka epävarmoissa käsissä loppujen lopuksi onkaan ja kuinka paljon pitäisi jaksaa itse ottaa selvää ja tietää sekä pitää puolensa. Voikohan yksityisesti muuten synnyttää?
Kommentit (16)
täällä moni elää sellaisessa harhaisessa turvallisuudessa esim. terveytensä suhteen ja luottaa että mitään ei tule ja JOS tulee, niin kyllä kehittynyt lääketiede hoitaa tilanteen kotiin. No, välillä hoitaa välillä ei, riippuen niin tilanteesta. Turvallisuuden harhaan tuudittautuminen on kyllä aivan turhaa, mutta toisaalta on monille ainoa keino käsitellä oman terveyden ja elämän jatkumisen epävarmuutta.
että tietää paremmin.
on hyviäkin, mutta hirveesti on niitäkin, joilta pitäs kaikki oikeudet viedä
vaikkapa ihan himassasi. Erityistilanteiden varalta hoito on kyllä parhaiten turvattu siellä julkisen puolen sairaalassa, jossa hätäsektiomahdollisuus, tehohoito yms. ovat tarvittaessa ihan kulman takana. Jotenkin tulee tunne, että et ihan tiedä asioista.
Kommenttisi on ehkä hieman ohi, koska kysyn juuri oikeutta yksityiseen synnytykseen. Ennen sellainen oikeus ihmisillä oli. Síis ihan julkisessa sairaalassa oltiin yksityispotilaana, valittiin oma lääkäri, joka sai ottaa valitsemansa joukkueen mukaan esim. sektioon. En nyt vain löydä mistään faktatietoa, mutta muistelen, että tämä käytäntö on lopetettu vuonna 2008? Mielelläni valitsisin lääkärin. Niissä on todellakin eroja.
Muutama vuosi sitten voi synnyttää erikoismaksuluokassa, ts. pystyi hakeutumaan sairaalalääkärin yksityispotilaaksi ja sitten sitä kautta sairaalaan, mutta se vaihtoehto on lopetettu. Yksityissairaaloissa Suomessa taas ei voi synnyttää, ei ole resursseja.
Muuten olen kanssasi aivan samaa mieltä. Olen päätynyt oman sairaushistoriani aikana siihen, että on olemassa hyviä ja huonoja lääkäreitä ihan niin kuin muissakin ammattikunnissa. Mitään itsestäänselvää kunnioitusta lääkäreitä kohtaan minulla ei ole. Aivan käsittämättömiä virheitä ja osaamattomuutta jopa erikoislääkäreillä. Typerimpiä tilanteita ovat olleet lääkäreiden väliset arvovaltakiistat, joiden keskelle olen potilaana joutunut.
vaikkapa ihan himassasi. Erityistilanteiden varalta hoito on kyllä parhaiten turvattu siellä julkisen puolen sairaalassa, jossa hätäsektiomahdollisuus, tehohoito yms. ovat tarvittaessa ihan kulman takana. Jotenkin tulee tunne, että et ihan tiedä asioista.
että olette niitä onnellisia, jotka eivät ole joutuneet lääkärin palveluita käyttämään. TE ETTE tiedä mistään mitään. todellakin joudut pitämään puolesi, että saat tarrvitsemaasi hoitoa!!!
T hoitsu itsekin
tietty "joukkue" mahdollista sektiota varten. Aika monen alkan joutisit maksamaan.
Kommenttisi on ehkä hieman ohi, koska kysyn juuri oikeutta yksityiseen synnytykseen. Ennen sellainen oikeus ihmisillä oli. Síis ihan julkisessa sairaalassa oltiin yksityispotilaana, valittiin oma lääkäri, joka sai ottaa valitsemansa joukkueen mukaan esim. sektioon. En nyt vain löydä mistään faktatietoa, mutta muistelen, että tämä käytäntö on lopetettu vuonna 2008? Mielelläni valitsisin lääkärin. Niissä on todellakin eroja.
Muutama vuosi sitten voi synnyttää erikoismaksuluokassa, ts. pystyi hakeutumaan sairaalalääkärin yksityispotilaaksi ja sitten sitä kautta sairaalaan, mutta se vaihtoehto on lopetettu. Yksityissairaaloissa Suomessa taas ei voi synnyttää, ei ole resursseja. Muuten olen kanssasi aivan samaa mieltä. Olen päätynyt oman sairaushistoriani aikana siihen, että on olemassa hyviä ja huonoja lääkäreitä ihan niin kuin muissakin ammattikunnissa. Mitään itsestäänselvää kunnioitusta lääkäreitä kohtaan minulla ei ole. Aivan käsittämättömiä virheitä ja osaamattomuutta jopa erikoislääkäreillä. Typerimpiä tilanteita ovat olleet lääkäreiden väliset arvovaltakiistat, joiden keskelle olen potilaana joutunut.
On tosi valitettavaa, että tämä mahdollisuus on poistettu. t.AP
[/quote]
että olette niitä onnellisia, jotka eivät ole joutuneet lääkärin palveluita käyttämään. TE ETTE tiedä mistään mitään. todellakin joudut pitämään puolesi, että saat tarrvitsemaasi hoitoa!!! T hoitsu itsekin
[/quote]
tietty "joukkue" mahdollista sektiota varten. Aika monen alkan joutisit maksamaan.
Kyse siis tietenkin suunnitellusta sektiosta ja tämä oli siis mahdollista vielä vuonna 2008. Kuten eräs vastaaja tiesi on erikoismaksuluokka poistettu, kuten ajattelinkin. t.AP
Tunnen meidän sairaalan lastenlääkärit, tiedän ketkä ovat oikeasti päteviä ja ketkä eivät. Päätin, että jos synnytyksessä menee jokin pieleen ja lääkäriä tarvitaan (lapselle), potkaisen ne epäpätevät peräseinään ja vaadin pätevän tilalle ;) (näin rankasti kärjistäen sanottuna) Samoin kirurgeista ja anestesialääkäreistä tiedän ketkä ovat niitä joiden käsiin itseni uskoisin, ja kenenkä en toivoisi olevan leikkuupöydän ympärillä jos siihen joudun.
Mutta onhan se toisaalta selvää ja ymmärrettävää, että joka ikisessä ammatissa on niitä jotka osaavat hommansa kiitettävästi - ja sitten niitä joilta hommat ei ihan niin hyvin hoidu.
Muuten olen kanssasi aivan samaa mieltä. Olen päätynyt oman sairaushistoriani aikana siihen, että on olemassa hyviä ja huonoja lääkäreitä ihan niin kuin muissakin ammattikunnissa. Mitään itsestäänselvää kunnioitusta lääkäreitä kohtaan minulla ei ole. Aivan käsittämättömiä virheitä ja osaamattomuutta jopa erikoislääkäreillä. Typerimpiä tilanteita ovat olleet lääkäreiden väliset arvovaltakiistat, joiden keskelle olen potilaana joutunut.
Tässä siis AP. Tässäkin ammattiryhmässä on niin kova variaatio taidoissa ja kyvyissä, että toivoisin todellakin voivani vaikuttaa siihen kuka minua hoitaa. Tiedätkö sinä ammattilaisena, voinko julkisella ottaa selvää ja kieltää esim. tiettyjen lääkäreiden osallistumiseni hoitoon. Tai positiivisesti sanottuna, voinko toivoa tiettyjä lääkäreitä hoitamaan itseäni. Samat lääkärit nimittäin pyörivät yksityiselläkin.
Ongelma on siinä, kun en tiedä kuka tulee hoitamaan enkä halua näitä toheloita siihen tilanteeseen. Kiitos, jos jaksat vastata.
en ole 13, mutta vastaan sinulle jotakin. Todellakin, ne yksityisen puolen lääkärit ovat samoja ihmisiä kuin julkisella, usein vain julkisella puolella tekemänsä työnsä ohessa pyörivät yksityisellä. Ja hyvä näin, sillä pelkästään yksityisellä puolella toimiminen ei saisi aikaan välttämättä kovin huikeaa ammattitaitoa, sillä useilla erikoisaloilla haastavimmat ja vaativimmat potilastapaukset hoidetaan kuitenkin julkisella puolella.
Toki voi toivoa tietyn lääkäriin mahdollisuutta osallistua hoitoosi, mutta ymmärrät varmaan, että lääkärit toimivat ennalta sovittujen työaikojensa puitteissa. Ei tietty lääkäri lähde lauantai-iltana mökiltä hoitamaan synnytystäsi, vain koska sinä toivoisit. Usein isossakin sairaalassa toimii vain yksi tietyn erikoisalan lääkäri etenkin virka-ajan ulkopuolella. Silloin sinua hoitaa se lääkäri, joka sattuu olemaan työvuorolistaan merkattu kyseiselle ajankohdalle.
Kyse on siis nyt Naistenklinikasta HUS, jossa näitä lääkäreitäkin riittää. Olin nimittäin itse NKL erään johtavan lääkärin yksityisvastaanotolla, jossa kävi nyt ilmi, että olivat hoitaneet siellä päin seinää. Lääkäri sanoi suoraan, että eivät tiedä ja sairaalassa riskit ovat moninkertaiset, koska siellä on monenlaisia lääkäreitä ja harjoittelijoita. On siis opetussairaala.
Edellisen raskauteni aikana jo yksityiseltä puolelta lääkärini soitti sinne ja "ojensi" alaisiaan(toisia lääkäreitä). Toimivat ihan väärin.
Ongelma on se, että näitä yksityiselläkin työskenteleviä kokeineita ja minun hyväksi havaitsemia lääkäreitä ei enää voi valita hoitamaan siellä sairaalassa itseään. Jopa nämä lääkäritkin tunnustavat, ettei kaikki hoito ole yhtä hyvää. Olen saanut jopa lääkereiltä itseltään listan sellaisista lääkäreistä, joita he itse voivat suositelle= tietävät ammattitaidon. Minusta olisi kaikille oikein ja etu, että henkilöt voisivat itse valita/vaikuttaa hoitaviin henkilöihinsä. Esim. juuri erikoismaksuluokka tulisi palauttaa. Saisi jotakin vastinetta verorahoilla. TK tasoisia palveluja en siis käytä, vaan käyn yksityisellä ohan suosiolla, jos on tarvetta. t.AP
(olen erikoislääkäri yhdeltä ja pian myös toiselta alalta) ajattelen, että toisen alan lääkärin ammattitaitoa (tietoa ja taitoa) on aika vaikea arvioida. Sen sijaan siihen, kuinka ammattitaitoisena KOEN lääkärin, vaikuttaa hyvin olennainen osa lääkärin taitoa eli vuorovaikutustaidot. Se, että hän kuuntelee ja kohtaa minut potilaana huolineni kaikkineni.