Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä ajan autolla n. 90km/h,

Vierailija
13.07.2010 |

enimmillään siis. Ihan omien taitojeni mukaan, mielestäni, miksi pitäisikään ajaa kovempaa kun tuntee osaavansa?

Se ei kuitenkaan ole se asia, vaan REKAT. Ne ajavat suurin osa lujempaa kun minä, mutta sitten kun tulee ohituskaista niin osa rekoista hiljentää 40km/h! Ja en yhtään liioittele, tänäänkin ajelin yhden pitkähkön pätkän ohituskaistatietä taas rekan perässä ja mittarini näytti paikoin alle 40km/h!!! Siis 100km/h rajoitusalueella!!! Raivostuttavaa! Koska minä en halua mennä ohi kun sitten taas kun se rekka kiihdyttää niin se roikkuu hetikohta perseessä kiinni koska ajaa lujempaa! Ja ne tulevat lähelle! Aluksi menin niitä ohi (minulla on ollut kortti vasta aika vähän aikaa) mutta kun huomasin että siinä käy aina noin niin en ole halunnut niitä enää ohittaa.

NIIN ÄRSYTTÄVÄÄ! Ja ajan tuota pätkää aika useasti, siinä on useita ohituskaistapätkiä ja lähes aina jollakin niistä käy näin.

Onko muille sattunut vastaavaa?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivaa esim motarilla, jossa saa ajaa 120km/h, kun joku vetää yheksääkymppiä. Mukavia vaaratilanteita saat aikaiseksi!!!! Yleensä ohituskaistat on tehty ylämäkeen just, että rekat olis helposti ohitettavissa. Mä en tajuu sua ollenkaan ja voisit mielummin käyttää bussia, kun sekoilla liikenteessä!

Vierailija
2/23 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ison auton vauhti hidastuu niinkin paljon. Toisaalta edessä voi olla joku hitaampi ajoneuvo jnejne. Ja jos kyseessä oli ryssä, niillä on yleensäkin tapana olla tien tukkona sekä rekoilla että henkilöautoilla.

Ja rekoissa on rajoittimet (edelleen, ei ryssien vehkeissä), jotka on yleensä sijoittu välille 89-91 km/h. Ja alamäissä sitten pystyy kyllä rullaamaan vaikka yli satasta.

Sitten ihan kommenttina tuohon nopeuteen, että suosittelen kyllä sinulle ajamista edes siitä suurinta sallittua, jos vaan keli sallii. Ihan vaan liikenteen sujuvuuden kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan omasi ja toisten turvallisuuden vuoksi.

tuollainen epävarmuus ratissa on RISKI

Vierailija
4/23 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ajonopeuden vaikutus liikenteen sujuvuuteen riippuu ihan siitä missä ajaa; moottoritiellä olis varmaan hyvä ajaa suunnilleen sen nopeimman sallitun mukaan (edellyttäen ettei tunne että auto lähtee käsistä tuota nopeutta ajettaessa, silloin kannattaisi ehkä kulkea toista reittiä).

Maantiellä jossain maaseudulla taas voi ajella miten haluaa...

Vierailija
5/23 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä kannattaa ajella, vain silä keinolla se ajokokemus kertyy ja parantaa itseluottamusta ja ajotaitoa.

(Edellistä edeltävä vastaaja)

Vierailija
6/23 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis vastaajat 5 ja 6 sama...

Vierailija
7/23 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä näe mitään ongelmaa tuossa yhdeksässäkympissä.

Ohittaminen on sallittua, eikä kenelläkään saa olla niin kiire, että ohittaa missä vain ja miten vain. Ohitusten vaaratilanteista on turha syyllistää yhdeksääkymppiä ajavia. Onhan siellä kuorma-autoja ja rekkoja jotka ajelevat suunnilleen samaa vauhtia, eikä peräkärryä vetävä henkilöautokaan saa ajaa kuin kahdeksaakymppiä. Tuo vaaratilannehölinä on vain yritys oikeuttaa oma hätäily ja kaahailu.

Lisäksi auton kulutus nousee ymmärtääkseni aika reippaasti jo kahdeksan, yhdeksänkympin yläpuolella. Muistaakseni vastuulliset ihmiset yrittävät rajoittaa kaikenmoisia päästöjä. Yksityisautoilu on monille jokseenkin välttämätöntä yhteiskunnan toimintaan osallistumiseksi, joten jos omaa tuhontekoaan rajoittaa edes sillä että ajaa hiukan hiljempaa, niin eikä se ole hyvä.

Lisäksi ihmisillä näkyy olevat naurettavat käsitykset saavuttamistaan matka-ajoista. Kuvitellaan että Helsingistä mökille ajetaan kahdeksankympin keskinopeudella. Matka-aikaa pyöristellään reippaasti alaspäin ja sitten selitetään ajeltiinpa Tampereelle puolessatoista tunnissa. Jos mittaa matka-ajan kotiportin ja määränpään välillä ja huomioi kaikki liikennevalot, kahvitauot, tietyöt ja muut seikat, voi huomata, että parin lähikaupungin välillä säästää muutaman minuutin kaahaa niin kovaa kuin sakkojen pelossa uskaltaa. Väittäisin, ettei säästyvä aika kata ylinopeudesta ja aika ajoin lankeavista sakoista koituvia kuluja.

Eikö ole kiusallista kun esitän järkeviä perusteita, joita te voitte yrittää kumota väitteillä, joiden takaa paistaa vain halunne ajaa vielä hiukan kovempaa ja lyhyt pinnanne, joka ei sallisi maltillisille autoilijoille heidän ajotapaansa?

Vierailija
8/23 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni ajaa moottoritiellä 90 km/h. Ei kannata ajaa 120 km/h, jos ei osaa. Esim. peräkärryä vedettäessä muistelisin, että nopeusrajoitus on 80 km/h ja silti saa ajaa moottoritiellä? Voi tietty olla, että olen ymmärtänyt väärin...

Vierailija
9/23 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enimmillään siis. Ihan omien taitojeni mukaan, mielestäni, miksi pitäisikään ajaa kovempaa kun tuntee osaavansa?

Se ei kuitenkaan ole se asia, vaan REKAT. Ne ajavat suurin osa lujempaa kun minä, mutta sitten kun tulee ohituskaista niin osa rekoista hiljentää 40km/h! Ja en yhtään liioittele, tänäänkin ajelin yhden pitkähkön pätkän ohituskaistatietä taas rekan perässä ja mittarini näytti paikoin alle 40km/h!!! Siis 100km/h rajoitusalueella!!! Raivostuttavaa! Koska minä en halua mennä ohi kun sitten taas kun se rekka kiihdyttää niin se roikkuu hetikohta perseessä kiinni koska ajaa lujempaa! Ja ne tulevat lähelle! Aluksi menin niitä ohi (minulla on ollut kortti vasta aika vähän aikaa) mutta kun huomasin että siinä käy aina noin niin en ole halunnut niitä enää ohittaa.

NIIN ÄRSYTTÄVÄÄ! Ja ajan tuota pätkää aika useasti, siinä on useita ohituskaistapätkiä ja lähes aina jollakin niistä käy näin.

Onko muille sattunut vastaavaa?

julkisilla...

Ei kukaan voi olla noin saatanan huono auton ratissa!

Vierailija
10/23 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja taas näitä "ajaisit edes suurinta sallittua nopeutta"- vastauksia. Kyllä näitä tampioita riittää, jotka kuvittelee että mitä kovempaa ajaa sitä parempi kuski on?? Itse nostan ap:lle hattua, hienoa että tietää rajansa minkä mukaan ajaa. Moni ei tiedä ja ajaa tuolla talla pohjassa siksi että täytyy ajaa yli nopeusrajoituksien. Näinköhän ajoi pakettiauton kuskikin Luumäellä, hienoa jälkeä syntyi!! Mutta ainakin hän selkeästi ajoi ainakin suurinta sallittua nopeutta...

Vierailija
11/23 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettekö tiedä, että poliisi on alkanut sakottaa myös liian hitaasti ajavia? Jos ajaa 90km/h 120km/h alueella, on suuri turvallisuusriski ja saattaa hyvinkin saada sakot, näin kävi työkaverilleni (joka on tyypillinen kesäkuski, aina ratissa että huihui!). Että mietipä ap asiasi uudelleen ja valitse ainakin reittisi tarkoin, ettet ainakaan minun tieni tukkeena töpeksi.

Vierailija
12/23 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

turvallisuusriski on 140km pikkutiellä ajeleva muka taitava kuski.

Vierailija
13/23 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kortti on tosiaan minulla ollut vasta vähän aikaa, ja olen ihan sitä mieltä että ajan juuri niin lujaa kun tunnen osaavani ajaa. Ensin saatuani kortin en ajellut ollenkaan isommilla teillä, sitten aloin ajella niillä 80km/h ja nyt pystyn ajaa sen 90km/h niin että tunnen hallitsevani auton hyvin. En minä ainakaan ns. ollut seppä syntyissäni. Ajan sitä satasta tasan sitten kun tuntuu siltä, minulla on kuitenkin maailman kallein asia kyydissäni takapenkillä, nimittäin tyttäreni.

Minua aina ihmetyttää siellä liikenteessä että miksi ihmeessä kaikilla on niin kiire ylipäänsä? Ei muisteta turvavälejä eikä muuta... Joku kun tulee oikein lähelle perään kiinni niin joudun hidastamaan entisestään, sekin on ärsyttävää.

Mutta siis näistä rekoista. Ne kaistat ovat pitkähköjä pätkiä, ja niissä on sekä ylä- että alamäkiä. Ja ei missään muualla niillä rekoilla hidastu vauhti siihen 40 kun noilla kaistaosuuksilla. Ja kun ohituskaista loppuu, rekka kiihdyttää takaisin normaaliin vauhtiin. Törmään tähän niin usein että todella ihmettelen ettei kukaan muu ole huomannut? Vai johtuuko se sitten siitä että menette ne rekat niin nopeasti ohi ettette sitten huomaa että ne tosiaan matelevat jotain 30-40km/h? Sekin voi olla?

ap

Vierailija
14/23 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidatte kaikki muut olla onnettomia kesäkuskeja! Ilmankos kesällä aina pelti rutisee kun ne kaikkein onnettomimmatkin ukaltautuu rattiin.

Vierailija
15/23 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidatte kaikki muut olla onnettomia kesäkuskeja! Ilmankos kesällä aina pelti rutisee kun ne kaikkein onnettomimmatkin ukaltautuu rattiin.

ihan jokakelillä on ajeltava töihin, ensi syksystä asti vielä pitemmälle kun viime talvena oli aika lyhyt matka. Mutta huonoa keliä kompensoin sitten hidastamalla vauhtia. Sen verran kun on tarpeen. Minulla on ihan pieni auto, ja myös esim. tuulella saan hidastaa vauhtia. Mielestäni käyttäydyn järkevästi kun en sokeasti omia taitojani ja keliä huomioimatta aja sitä suurinta sallittua nopeutta. Luulenpa että jos muutkin toimisivat samoin, onnettomuuksia olisi paljon vähemmän...

ap

Vierailija
16/23 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ajanut autolla melkein 30vuotta lähes päivittäin, en tiedä kuinka monta kilometriä, mutta varmasti Suomen jokaisessa Oulun alapuolisessa kylässä ja kaupungissa.

Kertaakaan en ole ajanut edes lumihankeen, kerran parkkipaikalla pakitin toisen kylkeen kun moikkasin samalla vanhaa tuttua, jota en ollut nähnyt vuosiin.

Mielestäni olen kohtuu hyvä kuski, osaan mm ajaa kaupungin halki ruuhka-aikaan autolla, jossa ei jarrut toimi, tukkimatta liikennettä.

Kuitenkin suosittelen jokaiselle mieluummin ajamaan alinopeutta ja sitten vasta kun tuntee rajansa sitä suurinta sallittua ajonopeutta.

En usko että ketään tullaan moottoritiellä sakottamaan 90km/h ajosta.

13

Vierailija
17/23 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se voi tietää, että aiot sitten roikkua sen edessä.

Mutta en ole kyllä tuollaisia rekkoja havainnut; Oulu-Rovaniemi tai Oulu-Kuusamo-väliä ajelen viikoittain ja rekkoja on paljon liikenteessä.

Vierailija
18/23 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moottoriteillä ruukaa olla vähintään kaksi kaistaa suuntaansa. Tapoihin kuuluu, että hitaammat käyttävät sitä laitimmaista. Jos ajat sääntöjen mukaan, etkä tiedä kummalle kaistalle kuulut, niin tee näin: päästä lähemmän sivuikkunan puoleinen kätesi siitä tutisevasta ratista ja lätkäise se otsalle. Sormesi osoittavat rauhallisten menijöiden kaistaa kohden. Se toinen samansuuntainen kaista on niitä varten, jotka haluavat ohi hitaammista. Mikä hiton ongelma tuossa asiassa on? Sekö se on se vaaratilanne, että moottoritiellä palataan kohtuuttomalla ylinopeudella laitimmaiselle kaistalle katsomatta eteen ja sitten jarrutellaan kun joku ajaa siinä kärry perässään kahdeksaa tai yhdeksää kymppiä? Aja ohi niistä hitaista kun on turvallista, äläkä sähelöi kaistalta toiselle, kaistapää! Ja yritä edes kerran arvioida kriittisesti omaa ajotapaasi. Ehkä huomaat, etti se kaahailu ja ohittelu juuri kannata. Keskustaa lähestyessäsi olet kuitenkin samoissa liikennevaloissa niiden kanssa, joiden vuoksi kiihdyttelit, hidastelit ja koukkailit koko nelikaistapätkän.

Vierailija
19/23 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähintään 10km/h yli sallitun nopeuden :)

Vierailija
20/23 |
13.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni ärsyttävimmät ovat nämä rauhalliset kuskit jotka ajavat normaalisti vähän alle nopeusrajoitusten ja sitten kun tulee vihdoin se ohituskaista niin silloin painetaan kaasua. Ja lopputulos on se että on hirveä jono takana.

Ja taas niistä rekoista niin todennäköistä on että he ovat vain kohteliaita ja hidastavat ohituskaistan kohdalla, jotta kiireisimmät pääsevät ohi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan