Minkälainen paikka on Väski?
Ollaan menossa Naantaliin 7-, 9- ja 11-vuotiaiden poikien kanssa. Muumimaailma on jo nähty :) kymmenkunta vuotta sitten, mutta olisiko Väskin seikkailusaari näkemisen ja kokemisen arvoinen paikka? Mitä siellä on? Minkälaisia ruokapaikkoja? Rantoja? Onko pojille tekemistä vai onko vielä isommille/pienemmille? Kaikki vinkit otetaan iloisena vastaan, kiitos!
Kommentit (13)
Ainakin meidän perheelle kestosuosikki - tuo Väskin Merirosvosaari
Kun lapset olivat nuorempia n. 3- 12 v. (nyt jo tyttö 16 ja poika 20), kävimme Väskissä moniakin kertoja eri vuosina yhteensä kaiketi 4-5 kertaa. Kerran otimme kahden päivän liput sekä Muumimaailmaan että Väskiin. Ensimmäisenä päivänä menimme muistaakseni sekä Muumimaailmaan että Väskiin ja kun toisen päivänä kysyin, että kumpaan mennään, niin vastaus tuli yhdestä suusta: "VÄSKIIN !". Tuolloin lapset olivat jotain tyttö 5 v. ja poika 9 v.
Kuka mistäkin tykkää. Meidän perheelle on aina ollut seuraavat asiat sydäntä lähellä: Meri ja saaristo, laivat ja junat, eläintarhat ja seikkailupuistot - jopa museotkin, tosin useimmiten meriaiheiset.
Väski on juurikin meren äärellä ja merirosvo-asioista kiinnostuneille se oikea paikka. Mukava lisä myös Muumimaailmakäynnille. Molemmat ovat kivoja omalla tavallaan ja molemmissa on sekä merellisiä elementtejä että arilaisia aktiviteetteja.
Se on totta että ehkä Väskissä - kuin myös Muumimaailmassa - saisi olla vieläkin enemmän aktiviteetteja, erilaisia rakenteita ja muuta mukavaa. Yleensä niihin aina ilmeistyikin vuosien varrella jotain uutta pientä kivaa.
Väskiin kun menee, niin kannattaa olla omavarainen. Omia eväitä ja juomia mukaan. Kevyt sadevarustus varmuuden vuoksi, pyyheliinat ja uikkarit, makkaratikut ja makkaraa jne. - kahvia tai teetä termokseen.
Rannassa, mökkikylän pihassa ja suuressa kotamökissä on kussakin oma grilli, jossa voi paistaa makkaraa tms. Paikanpäältäkin voi ostaa makkaraa, hernekeittoa ja muuta syötävää - miten kukin haluaa. kahvia ja teetä on myös ostettavissa.
Mökkikylässä on eläimiä, kanoja, possuja, vuohia jne. Kiva yrittäjäperhe on pitänyt palveluja ja paikkaa yllä ja heillä on muutakin matkailualan yritystä Varsinais-Suomessa - varsin mukavia ihmisiä.
Mökkikylän rantasauna on idyllinen 8-kulmainen osittain maahan upotettu ns. 'Kammi-sauna', jonka runko on hirsistä ja sisällä hämärää. Vieressä ulkona on kunnolliset pukukopit ja sauna on yleensä aina lämmin.
Teatteriesityksiä on 'Paalu-Linnake-Teatterissa' useita päivässä - varsin hauskoja ja vähän jännittäviäkin ja yleensä niissä on mukana myös ripaus oikeaakin historiaa.
Ei mikään tylsä paikka, mutta vaatii oikean asenteen. Leppoisaa oleskelua aktiviteettien lomassa ja rentoutumista, niin siinä menee muutamasta tunnista lähes koko päivään mukavasti. Ainoastaan jos sattuu ikävä sadepäivä kohdalle, voi olla ettei siellä pitkään viihdy, mutta niinhän se vähän muuallakin.
Jo merimatka vanhalla puisella Kaljaasilla aloittaa matkan Merirosvosaarelle mukavassa merellisessä tunnelmassa. Jos kuitenkaan meri, saaristo tai merirosvohistoria ei lainkaan kiinnosta, niin suosittelen jotain muuta.
Mutta merelliseen ympäristöön tottumattomallekin Väskin saari - kuin myös Muumimaailma tarjoavat mukavan ja avartavan kokemuksen ja elämyksen.
Suosittelen kaikille edes kerran käymään.
KAMERA tai VIDEOKAMERA MUKAAN !
lapset 2 ja 6. PAikka oli 6-vuotiaalle tosi mielenkiintoinen, tosin oli vielä liian pieni joihinkin juttuihin (mm. painoraja liukuradassa) mutta tykkäsi kovasti.
Meillä kului aikaa kolmisen tuntia (ja sataa tihutti, eli ei ollut juuri ketään koko saarella). Ruokapaikkana vain yksi maja tai iso kota tai joku sellainen ja hyvin pienet vaihtoehdot. Saarelle ei tule vettä eikä sähköä.
Uimaan pääsee jos haluaa, lisäksi siellä on kotieläimiä vapaana ja aidattuna. Joten meidän pienikin oli haltioissaan.
Jos lapset liikunnallisia ja aktiivisia niin paikka on tosi toimiva. "Tönittäville" ehkä ei. LAivamatka sinne oli tosi kiva.
Nettisivujen perusteella on vähän puuhamaatyylinen tee-se-itse -paikka ja melko merirosvotyylinen? Eläimet kuulostavat kivalta. Sisäänpääsyhinta on aika suolainen viisihenkiseltä perheeltä, mutta mihinpä ei olisi...
Itse olin yksin lasten kanssa, eli haaste sinänsä. Reppu selkään ja sinne kaikki vesipullot ja sadetakit ja muut tarvittavat (no nyt ei sadetakkeja tarvitse).
Ei siellä äideille oikein hommaa ole ellei ole kovin hyperaktiivi, lähinnä seurata ja turvata ettei satu mitään. Minä jaksoin hyvin, ainoastaan 2-vuotiasta raivostutti kun ei päässyt veljen mukaan kaikkiin kiipeilyjuttuihin.
On siellä kullanhuuhdontaa ja teatteria ja labyrinttiä ja tosiaan ne eläimet ovat ihania.
2
Minä ja (elokuussa) 7 v. poika todettiin tänään, että olipa tylsä paikka. Seikkailuradat oli todella vaatimattomia ja ... Poikamme sanoi että jopa HopLopissa on enemmän tekemistä. Vaimoni ja elokuussa 3 v. poikamme oli samaan aikaan Muumimaailmassa, jossa vanhempi poikamme on jo käynnyt. Vanhempi poikamme totesi että voi kun olisimme menneet Muumimaailmaan.
Ei mennä kun toinen täyttää 7 v.
Mainonta ja totuus ei kohtaa.
Itse olen sitä mieltä että paremi kertoa totuus kun vaieta, ei ne muuten osaa parantaa toimintaa.
Minä ja (elokuussa) 7 v. poika todettiin tänään, että olipa tylsä paikka. Seikkailuradat oli todella vaatimattomia ja ... Poikamme sanoi että jopa HopLopissa on enemmän tekemistä. Vaimoni ja elokuussa 3 v. poikamme oli samaan aikaan Muumimaailmassa, jossa vanhempi poikamme on jo käynnyt. Vanhempi poikamme totesi että voi kun olisimme menneet Muumimaailmaan.
Ei mennä kun toinen täyttää 7 v.
Mainonta ja totuus ei kohtaa.
Itse olen sitä mieltä että paremi kertoa totuus kun vaieta, ei ne muuten osaa parantaa toimintaa.
siellä meni mukavasti koko päivä. On just tuon ikäisille lapsille suunnattu paikka. Uimaranta on, teatteri ja paljon mukavaa tekemistä. Pari ruokapaikkaa löytyy, mutta riistohinnat eli omat eväät kannattaa ottaa. Siellä voi esim paistaa makkaraa ja eväspaikkoja paljon. Rannalla myös sauna
Maineeseensa nähden vaatimaton paikka. Miten te ootte saaneet kulumaan siellä koko päivän? Mun poika kolusi joka paikan ja meillä meni 3 tuntia. Temppuradat yms. oli rakennettu ankeasti, ehkä jotenkin muka luonnonmukaisesti tukkipuusta, mutta ne oli niin peruskamaa, että noita nyt on missä vaan. Eli siellä ei ollut kalliokiipeilyä lukuunottamatta mitään uutta. Samanlaisia kiipeilytelineitä ja ratoja on puistoissa, liukuratakin löytyy vaikkapa Turusta Seikkailupuistosta.
Vierailimme viime kesänä (2011) kummilapsieni (tyttö 7v ja tyttö 9v) kanssa Väskin saarella. Päivä meni tosi nopeasti ja menemme varmasti ensi kesänä uudelleen. Tytöt tykkäsivät erityisesti eläimistä ja kalliokiipeilystä. Olimme saarella arkipäivänä iltapäivän puolella, joten ruuhkia ei ollut lainkaan! Meillä oli eväät ja uikkarit mukana.. rannalla tytöt jaksoivat peuhata pitkään :) Saunassa emme käyneet koska aurinkokin sai hien virtaamaan. Henkilökunta oli mukavaa ja avuliasta. Varsinkin kalastajakylän perhe oli ihastuttava. Tytöt kahdehtivat kylän lapsia. Tykkäsimme myös siitä, ettei saarella ollut sähköä, oli kunnon seikkailufiilis! Vettä suosittelen ottamaan itse mukaan, saarella kun ei ole juoksevaa vettä ja ainakin meille osui kuuma päivä jolloin vettä meni reippaasti :) Kaiken kaikkiaan ihana paikka viettää kesäpäivä.
Meillä oli tosi hauskaa, oltiin koko päivä. Merirosvoseikkailu kiinnosti, lapsi tykkäsi askarrella, siis rakentaa, ja kalliokiipeily ja jousiammunta oli kivaa. kun ei ollut kauheasti väkeä, teki niitä momta kertaa. Sitten törmäsimme kaukaisiin sukulaisiin, ja sitten meillä vasta olikin yhdessä hauskaa, lapset juoksi keskenään ja nautti upeasta kesäpäivästä.
Uutisten mukaan Väski on suljettuna kesän 2019. Meidän lapset viihtyivät siellä kymmenenä kesänä. Varsinkin kalastajakylä eläimineen oli kestosuosikki. Kylässä vierähti helposti pari tuntia. Väskin ideahan oli se, että siellä ei ole sähköjä, ja meidän perheen idea oli se, että Väskin ajaksi laitetaan puhelimet kiinni ja tutkitaan saaren luontoa. Eihän se mikään hoplop ollut, mutta ei se ollut sen tarkoituskaan.
Kävimme Väskin seikkailusaarella viime kesänä jo toista kertaa! Nyt molemmat poikani olivat riittävät isoja ja saivat saaresta irti enemmän kuin viime kerralla. Laivamatkaa pojat odottivat etukäteen, kuten myös vaijeriliukua.. varsinkin nuorempi poikani, joka ei aiemmin päässyt suureen liukuun. Siinä me sitten liu´uimme tovin jos toisenki.. minäkin vanha mies uskalsin kokeilla!! Suosittelen saarta lämpimästi ulkona ja luonnossa viihtyville perheille.