Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisäideistä 15 prosenttia tupakoi raskausaikana

Vierailija
11.07.2010 |

Raskaudenaikainen tupakointi on vähentynyt 1980-luvulta lähtien kaikissa Pohjoismaissa paitsi Suomessa. Noin 15 prosenttia suomalaisäideistä tupakoi raskauden aikana.

Kumma juttu, jo 70-luvulla ekaluokkalaisena tiesin että tupakoivat aavat pienempiä lapsia ja meidänkin luokalla oli yksi hiirenkokoinen.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 prosenttia suomalaisäideistä myöntää neuvolassa tupakoivansa raskausaikana. Todellinen luku on vielä suurempi.

Vierailija
2/20 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

empä sanois pieneks tuota meijän poikaa joka synty rv 38+2 ja oli 52 cm ja 3640g, joo ja poltin raskaus aikana, vähensin kyllä n. 5 tupakkaan päivässä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä siitä lasten terveydestä, kunhan MINÄ saan elää kuten ennen.."

Vierailija
4/20 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi käsittää miten joku haluaa tahallisesti myrkyttää omaa lastaan?! Kukaan ei kuitenkaan anna tupakkaa vastasyntyneelle (tai useinhan vauva saa passiivisesti tupakkaa), mutta mahassa vauva saa ne myrkyt kuitenkin.

YÖK! HÄVETKÄÄ TUPAKOIVAT ÄIDIT!!!

Vierailija
5/20 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

empä sanois pieneks tuota meijän poikaa joka synty rv 38+2 ja oli 52 cm ja 3640g, joo ja poltin raskaus aikana, vähensin kyllä n. 5 tupakkaan päivässä

anna palaa vaan!

Voi elämä, mitä typeryyttä.

Vierailija
6/20 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksi naisten täytyy välittömästi ruveta repimään toisiaan tälläisten asioiden takia... Miten se lämmittää kenenkään mieltä? Itse en tunne yhtään naista jotka olisivat ylpeitä raskauden aikaisesta tupakoinnistaan. Mutta monta joka tuntee jo ihan omasta takaa kovaa syyllisyyttä asiasta, mutta eivät pysty täysin siitä huolimatta lopettamaan. Se on hyvä että on näitä "täydellisiä äitejä" =D ...vai onko? Kukin nyt sitten vaan miettimään väitettä omalle kohdalleen!

Terveisin 4 ja 5 lastaan odottava tupakoimaton, muttei täydellinen äiti

Vierailija
7/20 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tupakointiakin suurempi terveysriski sikiölle. Ja katukuvaa kun katsoo, niin näitä lihavia odottajia on varmaan ainakin 50 prosenttia - se jos mikä on järkyttävää.

T: HOIKKA JA TUPAKOIMATON kahden lapsen äiti

Vierailija
8/20 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tupakointiakin suurempi terveysriski sikiölle. Ja katukuvaa kun katsoo, niin näitä lihavia odottajia on varmaan ainakin 50 prosenttia - se jos mikä on järkyttävää.

Vierailija
9/20 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin hoitamattomana sikiön ja istukan kehitys- ja kasvuhäiriöitä.

Vierailija
10/20 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksi naisten täytyy välittömästi ruveta repimään toisiaan tälläisten asioiden takia... Miten se lämmittää kenenkään mieltä? Itse en tunne yhtään naista jotka olisivat ylpeitä raskauden aikaisesta tupakoinnistaan. Mutta monta joka tuntee jo ihan omasta takaa kovaa syyllisyyttä asiasta, mutta eivät pysty täysin siitä huolimatta lopettamaan. Se on hyvä että on näitä "täydellisiä äitejä" =D ...vai onko? Kukin nyt sitten vaan miettimään väitettä omalle kohdalleen!

Terveisin 4 ja 5 lastaan odottava tupakoimaton, muttei täydellinen äiti

Vierailija
11/20 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin hoitamattomana sikiön ja istukan kehitys- ja kasvuhäiriöitä.

Vierailija
12/20 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkä kaikki diabeetikon vauvat ole kasvuhäiriöisiä. Aivan niin, Nerokasta rakas Watson

Vierailija
13/20 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakavamia seurauksia ovat sitten nämä neurologiset häiriöt.

Tulevat esille usein vasta kouluiässä.

Vierailija
14/20 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ovatko suomalaiset akat niin v*n tyhmiä, etteivät tiedä tupakoinnin vaaroista sikiölle?

Vierailija
15/20 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitamattomanakaan diabetes ei aiheuta lapselle mitään muita häiriöitä, kun mahdollisesti synnytyksen jälkeen matalasokerisuutta, jota sitten hoidetaan muutama päivä sairaalassa. Lapsen mahdollinen suurikokoisuus taas on lähinnä riski äidille, koska normaali alatiesynnytys ei välttämättä onnistu ja sektio on aina suurempi riski. Koska sektioitakin kuitenkin tehdään jatkuvasti, ei sekään ole millään mittarilla mitattuna lähelläkään tupakoinnin riskejä.

Itse lopetin tupakoinnin 20v jälkeen HETI raskauden selvittyä (fiksumpaa olisi ollut lopettaa jo paaaaljon aiemmin), joten en ymmärrä miten joku voi väittää, ettei pysty lopettamaan tupakointia lapsen takia. Missä muissa asioissa nämä äidit jättävät ajattelematta lapsensa terveyden kannalta parasta, jos näin merkittävä asia ei onnistu?

Vierailija
16/20 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tälle kommentille: "Lihavuus aiheuttaa raskausajan diabetesta ja diabetes varsinkin hoitamattomana sikiön ja istukan kehitys- ja kasvuhäiriöitä."

Vierailija
17/20 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksi naisten täytyy välittömästi ruveta repimään toisiaan tälläisten asioiden takia... Miten se lämmittää kenenkään mieltä? Itse en tunne yhtään naista jotka olisivat ylpeitä raskauden aikaisesta tupakoinnistaan. Mutta monta joka tuntee jo ihan omasta takaa kovaa syyllisyyttä asiasta, mutta eivät pysty täysin siitä huolimatta lopettamaan. Se on hyvä että on näitä "täydellisiä äitejä" =D ...vai onko? Kukin nyt sitten vaan miettimään väitettä omalle kohdalleen! Terveisin 4 ja 5 lastaan odottava tupakoimaton, muttei täydellinen äiti

Ei ole kysymys täydellisyydestä, vaan välittämisestä. Jos itse haluaa itsensä myrkyttää(millä vain), voi sen tietenkin omalla valinnalla tehdä. Äidin pitäisi antaa lapselleen mahdollisimman hyvät edellytykset nykyisen tietämyksen mukaisesti. Tupakointi on suunnatonta välinpitämäättömyyttä ja itsekyyttä. Kukaan ei tietenkään ole täydellinen, mutta asiat pitää laittaa oikeisiin mittasuhteisiin eikä sievistellä ja taputella päähän.

Vierailija
18/20 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

15% tupakoi KOKO raskausajan, vai että 15% on tupakoinut jossain vaiheessa raskautta?

Aika moni on varmaan tupakoinut alussa kun ei ole tienyt olevansa raskaana tai ehkä jopa vähän aikaa sen jälkeenkin, ennen kun on onnistunut lopettamaan.

Luetaanko tähän mukaan äiti, joka on lopettanut vaikka rv 5?

Vierailija
19/20 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossakin tosiaan oli juttua että liikapaino on pahempi kuin tupakointi raskausaikana. ja se että vanhemmat syöttävät viellä omatkin lapsensa possuiksi eivätkä tajua sen olevan heille pahaksi!

t. epätäydellinen äiti!

Vierailija
20/20 |
11.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskausaikana. Lopettamisesta seuranneet vieroitusoireet olivat sen verran rajut; stressi, verenpaineen nousu jne.

Onneksi sekä minä että sisarukseni olemme terveitä.

Itse tupakoin myös raskausaikana. Osin sillä, että sain tietää raskauteni tavallista myöhempään. Sen jälkeen vähensin, mutta en pystynyt kokonaan lopettamaan ennen kuin kahden viimeisen raskauskuukauden aikana.

Tupakoin n. aski/kuukausi.