Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia miehiä pienistä pojista tulee? -ov

Vierailija
10.07.2010 |

Mulla on itsellä kolme poikaa, nyt 15, 12 ja 9 vuotta. Joskus tulee aika ristiriitanen olo kun ajattelee että tälläkin palstalla haukutut äklöt ja huonosti käyttäytyvät, naisia suorastaan vihaavat miehet tosiaan ovat meidän suomalaisten naisten kasvattamia.

Itse olen koittanut opettaa omille pojilleni toisen ihmisen arvostusta ja kunnioitusta sekä empatiaa, mikä on kyl nykysessä minäminä- ja mullehetikaikkinyt- maailmassa aikas haasteellista. Lisäksi olen yrittänyt painottaa, että kun niitä tyttöystäviä alkaa tulla, niin kohtelevat heitä kuten toivoisivat heidän kohtelevat itseään. No, nuorten maailmassa tuo voi olla ihan utopiaa, mutta ehkä jotain on jääny poikien päähän.

Samoin olen koettanut opettaa edes alkeellisia käytöstapoja ja kodinhoitohommia ja jälkimmäistä siks, että muuten täs talossa olis karmea kaaos. Oma huone meillä täytyy pitää siistinä ja ainakin kerran viikossa pitää tehdä parempi siivo. Vanhin tapaa kyllä silittää itse vaatteensa jos yhtäkkiä jotakin paitaa tarvitsee ja se löytyy ryppyisenä puhtaiden kopasta. Samoin pyykit pitää laittaa pyykkikoppaan, lautasia ei jätetä ruokapöytään jne.

Ei siis mitään isoja juttuja mut kaikenlaista pientä arkeen liittyvää.

Toivon että pojista kasvaa kunnollisia miehiä jotka osaavat kunnioittaa rakastamaansa naista ja ymmärtävät että arjen pyörittämisestä vastuu lankeaa myös heille.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka vaan samaan malliin :)

Vierailija
2/23 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut toi kuulostaa ihan sellaiselta kasvatukselta, jota on ollut 50- ja 60-luvulla. Siihen kuuluu just toi siisteys ja muiden kunniottaminen raamatusta tutun kultaisen säännön mukaan. Niissä nyt 50 ja 60 vuotiaissa miehissä on paljon mätämunia, joten mitenkään pelastava kasvatusmetodi tuo ei ole. Välttämättä. Mukaan tähänkin ryhmään mahtuu hvyäkäytöksisiä muita arvostavia ihmisiä, mutta harvassa ne ovat.

On silti hyvä, että sä oot kasvattanut noin. Parempi sekin kuin pullamössökasvatus, joten sanoisin kuitenkin, että asiat ovat mallillaan ja parhaasi olet tehnyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhuttu, kun ikääkin on vasta 6v. :D

Mutta jo nyt katson tärkeäksi myös kotihommiin osallistumisen. Viedään omat pyykit pyykkiin, viedään roskat ulos, autetaan tiskikoneen tyhjentämisessä, siivotaan oma huone ym.

Koen arvokkaana myös kasvatuksellisesti sen, että mies osallistuu vähintään yhtä paljon kodin pyörittämiseen kuin minä. Kun menin vuorotyöhön, niin ruuanlaitoinkin osuus tasaantui (vihaamme sitä molemmat :D). Lapsi saa siis esimerkin siitä, että molemmat niitä hommia tekevät.

Uskon, että miehenkin kodissa on aikanaan ollut näin. Hommat ovat olleet ehkä perinteisemmin jakaantuneita (nainen hoitaa ruoka, pyykki ym. asiat, mies taas pikkurempat, autohuollot jne.), mutta kaikilta on osallistumista edellytetty.

Vierailija
4/23 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas on vain yksi lapsi, poika siis hänkin.

Ja täytyy tunnustaa, että teen kyllä puolestansa ihan liikaa. Samoin teen kyllä miehenkin puolesta näitä "kotitöitä". Mies taas hoitaa sitten auto-, matka-, remontti yms. työt. Tämä sopii meille, ei tule tappelua.

Lapsella menee niin paljon aikaa harrastukseensakin (n. 20 tuntia viikossa), että sekin on vähän antanut syyn päästää kotitöistä liukenemaan.

Sen sijaan olen yrittänyt opettaa (ja onnistunutkin mielestäni) sen, että asioista puhutaan. Jos on harmin paikka, niin siitä jutellaan avoimesti. Kuin myös sen, että naiset saattavat sanoa jotain ihan muuta mitä oikeasti tarkoittavat:D

Toki myös iloiset tunteet tulee näyttää, ja meillä halataan myös.

Lapsi tapaakin kysyä " tarkoittiko tuo nyt naisiksi sitä, että..."

Vierailija
5/23 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisia miehiä huonosti.

Kasvatan molemmat lapseni, pojan ja tytön, arvostamaan ennen kaikkea itseään ja sitä kautta myös muita ihmisiä.

Vierailija
6/23 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa ne naiset jotka passaavat miehiä vähenevät entisestään ja poikasi on vaikea löytää naista joka katsoo suopeasti tuolla tavalla kasvatettua "miestä".

Lisäksi opetat pojallesi että naiset ovat jotenkin "tyhmiä" eivätkä osaa edes sanoa mitä tarkoittavat.

Meillä pojat tekevät kotitöitä siinä missä tytötkin (asiaa ei edes eritellä) ja tytölle opetetaan sanomaan juuri se mitä tarkoittaa jos haluaa tulla ymmärretyksi (niin kuin pojillekkin).

Minulla taas on vain yksi lapsi, poika siis hänkin. Ja täytyy tunnustaa, että teen kyllä puolestansa ihan liikaa. Samoin teen kyllä miehenkin puolesta näitä "kotitöitä". Mies taas hoitaa sitten auto-, matka-, remontti yms. työt. Tämä sopii meille, ei tule tappelua. Lapsella menee niin paljon aikaa harrastukseensakin (n. 20 tuntia viikossa), että sekin on vähän antanut syyn päästää kotitöistä liukenemaan. Sen sijaan olen yrittänyt opettaa (ja onnistunutkin mielestäni) sen, että asioista puhutaan. Jos on harmin paikka, niin siitä jutellaan avoimesti. Kuin myös sen, että naiset saattavat sanoa jotain ihan muuta mitä oikeasti tarkoittavat:D Toki myös iloiset tunteet tulee näyttää, ja meillä halataan myös. Lapsi tapaakin kysyä " tarkoittiko tuo nyt naisiksi sitä, että..."

Vierailija
7/23 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti ja isä kunnioittavat toisiaan ja molemmat osallistuvat tasa-arvoisesti perhe-elämään, silloin oppi menee parhaiten perille.

Vierailija
8/23 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti ja isä kunnioittavat toisiaan ja molemmat osallistuvat tasa-arvoisesti perhe-elämään, silloin oppi menee parhaiten perille.

Vierailija
9/23 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 16v poika joka on kyllä aivan täydellinen mies vielä jollekin onnelliselle tytölle. Osaa tehdä kaikkia kotihommia mitä aikuisetkin ja tekee niitä välillä ihan itsenäisesti ja käskemättä, hoitaa lapsia, tehdä ruokaa, leipoa ja on jo yli vuoden pessyt pyykkinsä itse. Pesee päivittäin t-paitojaan, kalsareitaan ja sukkiaan käsin(!)kun meillä ei pesukonetta tällä hetkellä (pesutuvassa pestään). On jo vuosia hoitanut asiansa itse (ei siksi että pitäisi vaan siksi että haluaa), lääkärikäynnit ja verokortit. On tehnyt töitä 13v asti.

Pojan kaveritkin on lähes kaikki tyttöjä ja ymmärtää naisten ajatusmaailmaa. Ihmissuhdejutuista ym. puhuu tyttöjen kanssa siinä missä tytötkin keskenään. Ja vaikka on tosi komea poika jonka perässä tytöt juoksee niin on "yhden naisen mies". Ja tosi kiltti, ehkä liiankin. Tyttöystävä soutaa ja huopaa suhteessa, jättää ja on välillä jonkun muun kanssa niin poika vaan jaksaa aina ymmärtää sitä, vaikka saisi "kenet tahansa".

Aina auttaa kotihommissa, lastenhoidossa, kaupassa käynnissä kun pyytää. Lisäksi vielä on raitis eikä polta. Mitään vaimonhakkaajaa tuosta ei ikinä tule, ei ole tippaakaan taipumusta väkivaltaisuuteen. Poika on iloinen ja sosiaalinen ja ystävystyy helposti eri-ikäisten ihmisten kanssa, aikuisten ja lasten.

Mun on pakko oikeasti hämmästellä aika-ajoin millainen poika mulla on.

Toinen poika on luonteeltaan laiskempi ja "hankalampi" ja äijempi joten siinä on työsarkaa enemmän. Mutta kunnollinen mies hänestäkin näyttää tulevan, murrosikä oli vaan paljon hankalampi. Tykkää lapsista myös ja on kesätöissä 7-8v parissa ja hyvin huolehtivainen ja vastuuntuntoinen isoveli. Siivous-, ruuanlaitto ym. on vaikeampia tälle pojalle.

Vierailija
10/23 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas on vain yksi lapsi, poika siis hänkin.

Ja täytyy tunnustaa, että teen kyllä puolestansa ihan liikaa. Samoin teen kyllä miehenkin puolesta näitä "kotitöitä". Mies taas hoitaa sitten auto-, matka-, remontti yms. työt. Tämä sopii meille, ei tule tappelua.

Lapsella menee niin paljon aikaa harrastukseensakin (n. 20 tuntia viikossa), että sekin on vähän antanut syyn päästää kotitöistä liukenemaan.

Sen sijaan olen yrittänyt opettaa (ja onnistunutkin mielestäni) sen, että asioista puhutaan. Jos on harmin paikka, niin siitä jutellaan avoimesti. Kuin myös sen, että naiset saattavat sanoa jotain ihan muuta mitä oikeasti tarkoittavat:D

Toki myös iloiset tunteet tulee näyttää, ja meillä halataan myös.

Lapsi tapaakin kysyä " tarkoittiko tuo nyt naisiksi sitä, että..."

Mun mielestä opetat eriarvoisuutta tuolla "naiset eivät tarkoita mitä sanovat". Esim. tyttöystävä kieltäytyy seksistä, mutta poikasi ajattelee, ettei se sitä oikeasti tarkoita.

Teillä on myös hyvin perinteinen työjako miehesi kanssa, mikä mielestäni vahvistaa tätä sukupuolten eriarvoisuutta. Mutta se sopii teille, ei siinä mitään.

Tosi hyvä kuitenkin tuo, että asioista puhutaan. Se tuntuu olevan välillä vaikeaa aikuisillekin.

Vierailija
11/23 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas pääsen luistamaan kaikista ikävistä auto- matkan järjestely yms. asioista. Minua "passataan" niissä asioissa.

Ne ovat meillä niitä töitä, johon minun ei tarvitse käestää.

Mutta en edes näe pahana, sitä että työt on jaettu "miesten ja naisten töihin" jos se sopii, ja kuten kirjoitin asioista on näin sovittu.

Vierailija
12/23 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki olen myös opettanut, että jokaisella on oikeus omaan ruumiseen.

Nyt täällä tosiaan tehdään mitä akat tekee, eli luetaan rivien välistä.

Ja eivät naiset ja miehet ole samanlaisia, se on itsestään selvää.

Vierailija
13/23 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin mies "hoitaa" auton eli (heh) tankkaa ja ajaa autopesuun/huoltoon. Kaksi kertaa vuodessa vaihtaa renkaat. Siinä se.

Ja taatusti hoitaisin osan noista, mutta kun olen niin "luuseri" etten ole vaivautunut ajamaan ajokorttia.

Matkat suunnitellaan ihan yhdessä enkä haluaisi että mies päättäisi kaikki asiat matkoistamme. Yhdessähän me sinne matkalle lähdetäänkin.

Kotityöt ovat JOKAPÄIVÄISIÄ (vrt auton renkaiden vaihto). Niitä teemme molemmat ja niitä kuuluu opettaa pojillekkin koska niiden kuuluu osata tulevaisuudessa pärjätä omillaan eikä olla riippuvaisia jostakin tyttöystävästä (tai vielä pahempaa! äidistään).

Toki meilläkin minä hoidan enemmän ruuanlaittoa ja pyykkäystä koska pidän niistä. Mies hoitaa useammin kauppareissut ja imuroinnin, mutta kaikki teemme kaikkea. Meillä siis lapsetkin kokkaavat, siivoavat jälkensä, lajittelevat pyykkiä, pesevät lattioita ym. ym...

Minä taas pääsen luistamaan kaikista ikävistä auto- matkan järjestely yms. asioista. Minua "passataan" niissä asioissa. Ne ovat meillä niitä töitä, johon minun ei tarvitse käestää. Mutta en edes näe pahana, sitä että työt on jaettu "miesten ja naisten töihin" jos se sopii, ja kuten kirjoitin asioista on näin sovittu.

Vierailija
14/23 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etten saisi matkoista päättää:D Kotia rakennamme, joten se vie huomattavan paljon aikaa:)

Enkä myöskään etteivät mies tai poika kotitöitä osaisi tehdä:D Tai niitä koskaan tekisi.

Ihania hellepäiviä kaikille)

Vierailija
15/23 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla varsinainen kusipää äitinä

sinä se yrität provoilla vähän joka viestiketjussa.

Olet niin tyhmä ette tajua että tyylisi tunnistaa jo kauas.

Helle ottaa vissiin koville, vai? Vai alemmuudentunne ja köyhyys yleensäkin?

Vierailija
16/23 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo on suoraan kun jostain 50-60 -luvulta vielä... Meillä ainakin mies ja pikkupoika tarttuvat imurin varteen luontevasti ja moppaus sujuu. Mies silittää ja pesee aina omat pyykkinsä ja huolehtii yleensä tiskikoneesta. Minä puolestani osaan ihan yhtä hyvin leikata nurmikkoa, vaihtaa autoon renkaat ja lämmittää takan tai saunan.

Me emme halua missään tapauksessa antaa esimerkkiä, että miesten ei tarvitse tehdä kotitöitä ja naisten pitää olla tumpeloita ja pysyä keittiössä tai kodinhoitohuoneessa. Toivon, että meidän lapsi (tai kohta niitä on toinenkin) oppisi siihen, että jokainen kodissa kantaa oman kortensa kekoon, eikä odota valmista tai vetoa että "kun naiset osaa sen niiiin paljon paremmin" tai "kyllä tämä on miesten juttu".

Itselläni on käynyt tuuri miehen kanssa, vaikka onkin 60-luvun puolivälissä syntynyt...

Vierailija
17/23 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tekee juuri niinkuin omalle perheelle parhainta on:D

Mitäpä sitä miettimään sopiiko se oma elämäntyyli kaikkien muiden muottiin.

Vierailija
18/23 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöystävä soutaa ja huopaa suhteessa, jättää ja on välillä jonkun muun kanssa niin poika vaan jaksaa aina ymmärtää sitä, vaikka saisi "kenet tahansa".

itseään? Kenenkään, ei edes teinin, ei tarvitse sietää tuollaista suhteessaan. Lienee hyvä käydä poikasi kanssa läpi ihmissuhteisiin liittyviä asioita. Pettämistä ei tarvitse eikä pidä hyväksyä edes teinien seurustelusuhteissa. Vai haluatko, että poikasi on jatkossakin ovimattona ihmissuhteissaan? Minusta pojallasi on ongelmia itsekunnioituksessa, enkä suoraan sanottuna voi käsittää, että äitinä vielä ylpeilet sillä. Ettet häpeä.

Vierailija
19/23 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona on opetettu, että ei ole erikseen miesten ja naisten töitä. vaan se tekee kuka parhaiten taitaa/haluaa/ehtii. Mies laittaa usein ruokaa ja lapsetkin tykkäävät kokkailla ja leipoa. Itse taas olen käynyt armeijan ja harrastan metsästystä, joten ihan perinteinen äiti en siinä mielessä ole. Ihmisiä pitää kunnoittaa ja käytöstavat pitää olla. Vanhin poika 15v kohtelee ensimmäistä tyttökaveriaan kivasti, joten kai tässä jotain on osannut tehdä oikein :)

Vierailija
20/23 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta he eivät siivoa eivätkä tee mitään ns. "naisten hommia", eivät vaan suostu eikä heitä todella kinnosta siivous tai pyykkien lajittelu. Eivät aijo kuulemma tulevaisuudessakaan tehdä niitä juttuja, yksikin lapsi sanoi että hän ottaa vaimon ja vaimo hoitaa sitten lapset ja kodin hän tuo rahan taloon.

minkäs teet!