Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva 2 viikkoa ja illalla tarvitsee lisämaitoa (vai tarvitseeko oikeasti?)

Vierailija
09.07.2010 |

Enpä olisi esikoisen imetyksen jälkeen odottanut, että kyselen tästä aiheesta. Nyt toisen vauvan kanssa kaikki ei olekkaan mennyt ihan putkeen. On ollut toistuvia rintatulehduksen alkuja (jotka nyt onneksi loppuneet) ja nyt sitten tuntuu, että maitoa ei riitä illalla tarpeeksi.

Olen antanut lisämaitoa eilen ja tänään. Maito ollut omaa tosin kun varsinkin toisesta rinnasta kertyy maidonkerääjään imettäessä hurjan määrät maitoa. Syy miksi olen antanut lisämaitoa on ollut ensin tissittely illalla 3 tuntia, jonka jälkeen edelleen itkuinen. Kun annoin lisämaidon hörppäsi tyttö sen tosi nopsaan molemmilla kerroilla ja aloitti heti sen perään unet. Nyt nukkuu tuossa sängyssään varsin tyytyväisenä saatuaan sellaisen 50-60ml maitoa (eli aika paljon!)... Tissillä viihtyi sitä ennen 18.30-21.30.

Mitäs teen jatkossa? Jatkanko tähän malliin? Maito riittää hyvin yöllä, aamulla ja päivällä. Jostain syystä illalla ei riitä. Illalla tissit menee kerrassaan tyhjiksi ja tyttö on ärtyisä. Tuttia ei huoli illalla.

Yöllä herää n. 03.00 syömään ja sitten uudestaan vasta 06.00. Eli toi eka pätkä on aika pitkä.

Kiitoksia tuhannesti jos joku ehtii vastata!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kukaan vauva ei voi missään olosuhteissa tarvita lisämaitoa.

Lisämaito (varsinkin korvike) on suoraan saatanasta!

Meillä 5-kiloiset vaavit on tarvinneet lisämaitoa tai muuten olisivat syöneet kerran tunnissa.

Vierailija
2/10 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä jatkaisin noin, mikä näyttää auttavan. noin tein itsekin ja imetin silti 2-vuotiaaks :)

et kyllä sitä omaa maitoa riittää, vaikka välillä antais pumpattua tai korviketta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani sai jopa korviketta (!) ja elossa on vielä, eikä ole sairastellut :)

ps. Niin ja onnea vauvasta!

Vierailija
4/10 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä minä antaisin lisämaitoa illalla jos vauva sillä ihan selvästi tulee tyytyväiseksi.

Minulle kävi toisen lapsen kohdalla samalla tavalla. Olin kai iltaisin jo niin väsynyt ja vauva olisi halunut tankata oikein kunnon iltamaidot että jaksaa nukkua.

Jossain vaiheessa vauva rupesi nukkumaan pidempään kuin rintani olisivat kestäneet imettämättä joten pumppasin rinnat illalla juuri ennen nukkumaan menoa ja tämän maidon annoin sitten seuraavana iltana lisämaitona.

Ehkä se voisi tepsiä sinunkin kohdalla.

Vierailija
5/10 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä vauva ei saa rintamaitoa imettyä tarpeeksi, joten ihan ok jos annat lisämaitoa, oli se sitten pumpattua omaa tai korviketta,

tärkein asia on tyytyväinen, hyvinvoiva vauva.

Vierailija
6/10 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon saanu maidon riittämään et illalla syötän tiheästi ja usean syötön samasta rinnasta jolloin saa myös rasvaista takamaitoa :) hyvin pysyy tyytyväisenä :) itkuisuus meillä on johtunut yliväsymyksestä tai alkuunsa vatsakivuista :P Mutta jos omasta mielestäsi keinosi tuntuu hyvältä niin tee oman tuntemuksen mukaan :) ajattelet kuitenkin lapsesi parasta :)

p.s. Korvikkeet eivät ole saatanasta vaikka niitä en antaisi omalle lapselle ku äärimmäisen pakon edessä ;) jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee :)

Vierailija
7/10 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vauva saattaa haluta aiempaa enemmän imeä rintaa, ja näin tilailee lisää maidontuotantoa. Kannattaa antaa siis olla usein rinnalla jos vain jaksat, mutta jos tuntuu että tuosta kerätystä maidosta on hyötyä ja se helpottaa arkeasi niin tottakai kannattaa sitä antaa.

Vierailija
8/10 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näin mä sen vähän järkeilinkin, mutta jotenkin jäänyt takaraivoon lapsentahtinen imetys ja se, että jos maitoa kerran ylipäätänsä tulee, niin sen pitäisi riittää. Mutta kun tosiaan on niin tyytyväinen saatuaan sen lisämaidon. Taidan jatkaa ainakin hetken tällä. Tietty jos oikein jaksaisi olla urhea voisi yöllä vaikka pumpata toisen tissin tyhjäksi kun vauva on toisen imassut ensin. Illalla näistä littanoista ei kyl heru enää mitään. Niin kauan tuo tytsi näitä on nyt imenyt tyhjäksi :D

Kiitos myös vinkeistä miten tuota lisämaidon antoa voisi tosiaan saada omalla maidolla jatkettua. Taitaa olla varmaan ihan hyvä hankkia varastoon kaikessa hiljaisuudessa myös sitä Nannia, jos vaikka ei oma riitä.

Voi tätä imettämisen riemua! Yöllä tursuu maitoa joka paikkaan ja illalla sitä toivoisi tursuavan enemmän. Nännit on ah niin tunnottomat (onneksi ei sentää enää rikki) ja vaatteet on maitotahroissa...

Taidan mennä nukkumaan...

AP

Vierailija
9/10 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noina alkuviikkoina hoitanut vastaavaa "ongelmaa" seuraavasti: Aamulla (tai milloin vain rinnoissa ollut ylitarjontaa) olen pumpannut ylimääräisiä maitoja pois ja sitten illalla useimmiten mies syöttänyt viimeisen syötön pullosta. Olen itse päässyt vähän aikaisemmin nukkumaan ja saanut yhden pidemmän unipätkän. Lisäksi olen myös tehnyt kuten joku tuossa jo mainitsikin, eli syöttänyt useaan kertaan samasta rinnasta. Joskus "säästelin" toista rintaa viimeiselle syötölle, eli täydestä rinnasta vauva sai sitten vatsansa täyteen.

Vauvojen imutarve tuntuu usein ajoittuvan iltaan ja välillä tuntuu, että rinnat ihan tyhjät vaikka maito muuten riittääkin hyvin. Minusta se ei kuitenkaan ole merkki siitä, että välttämättä täytyisi antaa korviketta, vaan asian voi ratkaista vaikka pumppailemalla aamupäivällä lisämaidot iltaa varten. Kyllähän se oma maito riittää, jos omalla maidolla pärjää vaikka välillä syöttäisi pullostakin. Jos antaa illalla korviketta, niin sehän tietysti vähentää rintojen tuottamaa maitomäärää ja helposti tuloksena on vähenevän maidon kierre. Jokainen toki päättää itse miten haluaa tilanteen hoitaa ja milloin lapsi on niin nälkäinen, että tarvitsee korviketta. Ap:n tapauksessa kuitenkin vaikuttaisi, että maitoa kyllä riittää, mutta yön/aamun maitotulvasta pitäisi jotain saada säästettyä iltaa varten. Joillakinhan tuo onistuu ihan maidonkerääjiä käyttämällä, toisten täytyy pumpata. Jos vauva kasvaa hyvin en kuitenkaan itse siirtyisi heti korvikelinjalle.

Vierailija
10/10 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä helteiset kelit voi myös vaikuttaa: tarvitset itse enemmän nestettä + lapsi tarvitsee enemmän nestettä. Muista siis juoda vettä kahden edestä, niin maidontuotanto pysyy vauhdissa mukana. Tämä itse viime kesän helteillä kantapään kautta opittuna...