G: Mitä tarjoilisit kuumalla helteellä, kun vieraita lappaa 14-20 välisenä aikana "kahville"?
Ollaan kutsuttu noin 40 vierasta päivän aikana piipahtamaan hääpäivän kunniaksi. Ei ruokaa, kahvitilaisuus vain.
Mutta mitä ihmettä laittaa tarjottavaksi näillä helteillä? Kaikki pilaantuu heti?
Kahvia, keksejä? Pullaa?
Kommentit (10)
kyllä itse tehty tuore mansikkakakku olis ihanaa! Ja sitten jääteetä:))
hedelmäsalaattia ja marjapiirakkaa ja juomana jotain kylmää kuten mehua, jääteetä, kivennäisvettä yms
ja jotain kylmää piirakkaa, kuten kermaviili-marjapiirakkaa, jäätelöä, mansikoita, vesimelonia
Onhan sellainen käsitekin kuin samppanjahäät. Eli kuohuvaa aluksi, lisäksi tarjolle jääteetä ja kahvia. Tarjottaviksi jäätelöä ja mansikoita sekä suolaista piirakkaa tai pikkupiiraita. Tärkeintä on, ettei ruokaa jätetä pitkäksi aikaa pöytään vaan laitetaan vähän kerralla ja lisätään sitten. Jos haluatte ruokaisampaa niin kylmää paahtopaistia tonnato-lisäkkeen kanssa ja seuraksi uusia perunoita ja hyvää leipää.
Eli mansikoita, vohveleita, hdelmiä yms esille siten että vieraat voivat itse rakentaa mieleisen jäätelöannoksensa.
jääkahvia, jääteetä, kuohuviiniä, kivennäisvettä
suolaseksi salaattia ja fetapinaattipiirakkaa
mutta kun hikoilee, niin pikkusuolainen maistuu. Suolaista piirasta, mansikoita, raparperi- tai mustikkapiirakkaa. Mun mielestä pulla on liian tiivistä syötävää helteellä :)
Kahvia muodon vuoksi, kylmiä, ei sokerisia juomia enemmän. Tee jäätee itse, ei tule niin makeaa ja maistuu paremmalta. Hauduta iso satsi oikein väkevää teetä, mausta sitruunalla ja sokerilla/ hunajalla ja laimenna maun mukaan, lisää jäitä ja tuoretta minttua.
Sorbettia?
tuoreiden marjojen kanssa. Se on hellepäivän takuuvarma herkku. Tee useampi pieni kakku, niin ei lötsähdä pöydässä.
Juustokakku voi olla uunissa paistettava amerikkalainen juustokakku, tai ilman uunia valmistettava hyydytettävä malli.
Pakastimesta Pirkan pikku tuulihattuja, joissa on sisällä vaniljajäätelöä. Sulavat hetkessä, voi ottaa tarjolle tarvittavan määrän. Tai niinikään pakasteena minimunkkeja (en muista minkä nimisiä ovat), mutta sellaisia pieniä palloja.
Lapsille varalle jäätelöitä: mehujäätä, Ville Vallattomia, pikku tuutteja.
Suolaisella puolella feta-pinaattipiiras, jota voi myös tarvittaessa lämmittää. Tai karjalanpiirakoita ja munavoita (pieni määrä voita kerrallaan esille).
Juomaksi mehuja ja limuja, reilusti jäitä :-)
Jos on innostusta ruuanlaittoon ja aikaa vähän suunnitella, niin kannattaisi ehkä katsoa kuumien maiden (Välimeren, Kauko-Idän) keittiöitä, mitä siellä tarjotaan buffetpöydissä. Ihan ekana tuli mieleen gazpacho, fetapiiraat, sipuli-anjovispiiras (= pissaladerie. Saa kikattaa, mutta tuolla resepti löytyy googlesta), eli etelä-ranskalainen pizza; liköörillä terästetty hedelmäsalaatti maccedonia ... Vaihtoehtoja on vaikka kuinka!
Ihan vaan lisäideana. Hauskoja juhlia! :)
Pullaa tietenkin, ehkä jotain salaattia? Kylmää boolia ja kahvia&teetä, ehkä jääteetä?