Kertokaa mulle kierukasta?
Hyviä ja huonoja puolia? Paljon maksaa? Sattuuko asennus ja poisto?
Kommentit (10)
Okei, asennus oli kivulias (en ole synnyttänyt), mutta sen jälkeen onkin ollut yhtä juhlaa: menkat jäi pois melkein kokonaan, ei kipuja, ei vaivoja, varma ehkäisy seuraavat viisi vuotta eikä huolen häivää!
hormonikierukasta puolestaan vain positiivista.
Kuparikierukka lisäsi vuotoa ja sai aikaan jatkuvia hiivatulehduksia. Hormonikierukka taas lopetti multa menkat kokonaan. Mitään haittaa ei ole ollut. Laittaminen tosin sattui jonkun verran.
Toinen menossa, ekan vuoden ajan oli tiputtelua ja kipuja, sitten ei mitään ongelmia. Eikä migreeniä, ei aknea
Laittaminen sattui (olen synnyttämätön), mutta sen jälkeen oli ihanaa unohtaa ehkäisyhuolet 5 vuodeksi. Olisin ottanut uuden, mutta kun tarvitsen ehkäisyä enää vuodeksi niin suosittelivat pillereitä. Pillereillä lihon aina kilon kuukaudessa, vaikka en muuta ruokavaliota ja liikunnan määrää. Vaikuttavat siis jotenkin aineenvaihduntaan minulla. Pillerit lopetettuani laihdun takaisin normaaliin painooni.
Kuparikierukka on mekaaninen ehkäisykeino, eli siinä ei noita hormoneja ole. Hiivatulehdus oli kerran sen viiden vuoden aikana, harvemmin kuin on ollut pillereitä syödessä. Ei ongelmia! Pois ottaminen ei sattunut vaikka laittaminen jonkun verran sattuikin.
Hintaa en muista, taisin saada ilmaiseksi omani nuorten ehkäisyneuvolasta.
plussaa tulee suurimmaksi osin
- laittaminen sattui. Ei niin kamalasti, mutta ei se nyt kivallekaan tuntunut vaan rehellisesti sattui (mutta vaan hetken)
- pari ekaa kuukautta iho kukki kuin teinilla> Kamalia finneja ja rasvoittui ja oli epasaannollista vuotoa
Sen jalkeen onkin kaikki mennyt hyvin/
Ei ole menkkoja (joskus ihan pikkusen) , eika mitaan sivuvaikutuksia sen parin ekan kuukauden jalkeen.
Kierukka on mulla ollut nyt reilu 2 vuotta.
koska en kierukasta mitään tiedä. Harkitsin hormonikierukkaa mutta lueskelin juttuja ja päädyin kapseliin. Oikeastaan samat plussat ja miinukset molemmissa, eli aika tapauskohtausta miten käy, mutta kapseli laitetaan olkavarteen pienestä viillosta mikä itsestä tuntui mukavemmalta ajatukselta. Ja tähän mennessä toiminut kuin hormonikierukka parhaimmillaan, ei menkkoja eikä raskautta. Naama ei kyllä ole kukkinut mutta eiköhän sekin ole käyttäjä kohtaista, mulla on ehkä enemmänkin parantunut iho nyt.
koska en kierukasta mitään tiedä. Harkitsin hormonikierukkaa mutta lueskelin juttuja ja päädyin kapseliin. Oikeastaan samat plussat ja miinukset molemmissa, eli aika tapauskohtausta miten käy, mutta kapseli laitetaan olkavarteen pienestä viillosta mikä itsestä tuntui mukavemmalta ajatukselta. Ja tähän mennessä toiminut kuin hormonikierukka parhaimmillaan, ei menkkoja eikä raskautta. Naama ei kyllä ole kukkinut mutta eiköhän sekin ole käyttäjä kohtaista, mulla on ehkä enemmänkin parantunut iho nyt.
Mulle sanottiin, että kannattaa mieluummin ottaa hormonikierukka kuin kapseli, jos on runsaat kuukautiset. Auttaa kuulemma vähentämää vuotoja paremmin. Pitääköhän paikkansa?
Mulle sanottiin, että kannattaa mieluummin ottaa hormonikierukka kuin kapseli, jos on runsaat kuukautiset. Auttaa kuulemma vähentämää vuotoja paremmin. Pitääköhän paikkansa?
Olen siis tuo joka kirjoitti täysin ot jutun. Mulla "luomusti" menkat 8päivää ja sellainen niegara ettei mihinkään tarvitse mennä tai tunnin välein on päästävä vessaan sidettä vaihtamaan. Kapselin kanssa alkuun menkat oli vielä pidemmät, välillä kahtakin viikkoa, mutta niin niukat ettei haitanneet. Nyt ovat jääneet kokonaan pois kun kapseli on ollut vajaan vuoden.
Kuparikierukka oli ensimmäisen lapsen jälkeen reilun vuoden. Vuoto oli runsasta, kuten mulla muutenkin on. Muita miinuksia ei ollut.
Hormonikierukan laitto toisen synnytyksen jälkeen sattui jostain syystä aivan tajuttoman paljon. Vuoto ei vähentynyt, kiukuttelu kylläkin. Kolmen vuoden käytön jälkeen jouduin lähtemään viiltävän vatsakivun vuoksi päivystykseen jossa kerrottiin että olet raskaana.. Se oli mennyt sitten kesken josta kipu oli lähtöisin. Lopputuomio lääkäriltä oli että uutta hormonikierukkaa en saa koska sen kanssa raskauduin. Kuparista en halua vuodon runsauden takia.
Ehkäisyrenkaalla mennään nyt. Se on ihan ok, vuoto vähentynyt, mieliala tosin vieläkin tuppaa heittelemään kierron mukaan.
menkat ei loppunu, asennus sattui ihan törkeesti ja mun maha on turvoksissa kuin jalkapallo niin ja vielä lisäksi oon kiukkuinen jatkuvasti.