mikä on virikelapsi????
Kommentit (32)
Kerhoja ei ole, eikä naapurustossa muita lapsia, joten olisin tosi iloinen virikepäiväkotipaikasta. Ihan vaan sen takia, että lapsesta olisi hauskaa, kun olisi leikkikavereita.
Mä luulin, et jalkapalloa pelataan seuroissa, muskarissa lauletaan ja soitetaan orkesterissa yms. yms. eli nämä on kyllä meillä ihan lasten vapaa-ajan harrastuksia, ei niitä ainakaan meidän päiväkodissa harrasteta?
Minä en veisi vielä 3-vuotiasta harrastuksiin, en kuoroon enkä orkesteriin musiikkiopistoon ja jalkapallon pelaamistakin suosittelen tuon ikäisille ihankaveriporukassa siellä päiväkodin pihalla, en missään urheiluseurassa.
Eikä noin pienet kyllä mihinkään seuroihin vielä pääsisikään.
Vie sinä lapsesi vaan harrastuksiin vaikka joka ilta. Minä olen mieluummin lasten kanssa iltaisin kotona, kun isäkin on tullut työstään. Päivällä veisin isomman, sen 3-vuotiaan muutamaksi tunniksi virikelapseksi päiväkotiin tekemään mainitsemiani asioita sekä leikkimäään samanikäisten kanssa. Miksi? En siksi, että itse muka pääsisin vähemmällä (luultavasti asia on päinvastoin), vaan siksi että lapsi kaipaa ikätoverien seuraa.
terv. 23
Että pitää sitten vapaa-ajalla kuskata harrastuksiin jo päiväkoti-ikäisiä.
Kun lapselleni ei löytynyt kaveria lähiseudulta, etsin kaverit itse kauempaa. Menimme kauempana oleviin leikkipuistoihin, muskariin, uimahalliin -kun käy tiettynä päivänä tiettynä kellonaikana, siellä on useimmiten samat lapset-, laitoin nettiin kyselyn lähiseudun samanikäisistä ja samanhenkisistä lapsista, mitä vielä... pidin itse yhteyttä näiden lasten vanhempien kanssa, jotta hyvin alkanut kaveruussuhde ei katkeaisi.
Eikä minun olisi tarvinnut muuta, kuin luottaa siihen, että lapsi saa päiväkodissa leikkiä muiden kanssa.
Nyt tämä lapsi on jo teini ja ihan pikkulapsuudesta jäljellä olevat kaverit ovat juuri nämä minun metsästämäni ystävät. Yksi päiväkotituttu löytyy, häntä moikataan, kun tavataan.
Miten minä olenkin ymmärtänyt tämän äitinä olon näin väärin?
Kyllä niitä kavereita taatusti löytyy muualtakin ja vaikkapa vasta kunnolla eskarissa tai koulussa.Kyllä se on että jos on pienempi lapsi kotona hoidossa ja isommat pusketaan hoitoon ettei itse välttämättä jakseta olla isomman kanssa. Asia erikseen jos isommalla todellakin todetaan jonkin asteista hyötyä siitä että hänet laitetaan päiväkotiin. Tällöinkin kyllä lääkärit sitä sitten suosittelevta....siksipä osittain päiväkodit on buukattu täyteen ja lapsille jotka hoitopaikan tarvitsisivat ei välttämättä löydy mutta tyylinsä kullakin...
Kovasti mietityttää tuo subjektiivinen päivähoito-oikeus, ja se virikelapsihomma. Itse ajattelen vahvasti niin, että kyllä kyse on vanhemman puolelta jaksamisesta jos lapsi tulee päiväkotiin, vaikka vanhempi on kotona. Muitakin vaihtoehtoja niille kaverisuhteille sun muille on kuin päiväkoti - se on vain niin helppo ratkaisu. Totta on se, että joillekin se on jaksamisen ehdoton edellytys, että lapsi on osa-aikaisesti hoidossa, vaikka vanhempi olisi kotona. Mutta se on mielestäni perin, perin kummallista, että jos perheeseen syntyy vauva, isompi lapsi jatkaa päivähoidossa. Ihan oikeasti en käsitä sitä minkään valtakunnan viriketoiminnoilla sun muilla. Lapsi ei tarvitse mitään päiväkodin järjestettyä viriketoimintaa, ei mitään sellaista päiväkoti tarjoa, mitä ei kotona lapsi voisi saada. Se on silkkaa laiskuutta, jos ei viitsi vaivautua johonkin kerhoon silloin tällöin lapsen kanssa lähtemään, siellä niitä kavereita kyllä on. Tottakai kauniisti ajattelen sitten niin, että jos joku siitä huolimatta vie lapsensa päiväkotiin, kyse on oikeasti jaksamisesta vanhemman puolelta. Resurssit eivät yksinkertaisesti riitä siihen, että jaksaisi hoitaa montaa lasta yhtaikaa kokopäiväisesti kotona. Eikä siinä sinällään mitään väärää ole - se, miksi asia pohdituttaa niin paljon, on osaltaan myös meidän kaikkien verorahojen käyttö - kaikkeen rahat eivät riitä, ja itse mietin, että olen myös maksajana kaikista näistä virikelapsipaikoista. Niin myös jokainen teistä.
Jotkut tietysti ajattelevat, että kun olen verojakin maksanut, niin onhan minulla oikeus... :) Totta sekin, mutta kun kaikkeen eivät rahat riitä, on pakko miettiä, mihin järjestykseen asiat laittaa :)
Ihan eri asia on se, jos lapsella on vaikkapa kehitysviive, ja sen vuoksi - tai muista vastaavanlaisista syistä - tarvitsee välttämättä päivähoitoa. Mutta se virikelapsi :) Kuulostaa ihan samanlaiselta kuin avainlapset aikoinaan - tuosta virikelapsihommasta tulee vain eittämättä mieleen 1970-luku ja päiväkotihoidon nousu: silloinhan sitä askarreltiin vessapaperirullista sun muista kaikenmoista, kun piti olla lapsille niitä virikkeitä siellä päiväkodissa. Sinällään vessapaperirullat ovat ihan hyvää askartelumateriaalia, mutta jotenkin on jäänyt niiltä ajoilta itselle sellainen yökötys koko vessapaperiaskarteluun, kai niitä lapsena tuli siellä viriketoiminnassa askarreltua liikaa (en ollut päiväkodissa, mutta samoja virikkeellisiä askarteluja tehtiin ala-asteella).
Vessapaperirulla-askartelua osaan kyllä mainiosti itsekin, luen satuja, ulkoilen ja leikin lasteni kanssa. Otan myös 3-vuotiaani mukaan kaikkiin mahdollisiin kotitöihin kanssani. Silti haluaisin, että hän pääsisi päiväkotiin ns. virikelapseksi teidän av-mammojen kauhuksi.
asumme paikassa, missä EI ole mitään kerhoja, mihin hän et voisi viedä (jos olisikin, en puhuisi mitään päiväkodista).
Lähimaisemissa ei ole ainuttakaan lasta 1-vuotiaan pikkusiskon lisäksi, joka olisi päivällä kotona. Nekin harvat lapset, joita on, ovat siellä päiväkodissa. Minulla ei ole autoa käytettävissäni, joten kovin pitkälle en pysty lasten kanssa kulkemaan. Päiväkoti on kävelymatkan päässä.
Uimahallissa käydään viikonloppuisin, arkisin ei voida, sillä matkaa on lähes 10km.
Perheillä on erilaiset tarpeet, onko sitä niin vaikea käsittää?
Se voi olla aika vaikea käsittää, jos asuu sellaisessa paikassa, että kaikenmoista mahdollisuutta on. Siksi on ihan hyvä, jos jaksaa hermostumatta selittää oman tilanteen, kuten sinä. Se voi laittaa miettimään asioita myös toisesta näkökulmasta - kaikkialla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia, ja perheitten tilanteet ovat erilaisia. Hyvä, että jaksoit tuon kommenttisi kirjoittaa, juuri noita kommentteja ihmiset varmaan kaipaavat eivätkä sitä juupas-eipäs-kamppailua ilman minkäänlaisia perusteluja (joka tuntuu välillä täällä av:lla olevan tosi vallalla!)
Kaiken lisäksi minä saatan työllistyä koska tahansa, en halua rikkoa lapseni arkea oman pätkätyöllisyyteni takia. On minulla myös 2 koululaista
Tuo on tietysti ihan hyvä syy, ei kai sitä kukaan kielläkään. Tutkimusten mukaan kuitenkin suurin osa virikelapsista on pääkaupunkiseudun päiväkodeissa, ja täälläpäin tuota kerhottomuutta jne. ei pitäisi olla. Sen sijaan olen pariltakin äidiltä kuullut, että vievät lapsensa ennemmin päiväkotiin, koska siellä saa olla joka päivä, lapset saavat ruuat sieltä ja siellä voi olla pidemmän päivän. Kerhojahan on yleensä vain 2-3 kertaa viikossa ja n. kolme tuntia kerrallaan. Ja pienemmän sisaruksen kanssa on niiiiiin hankalaa kulkea tuollalailla edestakaisin...
En siis yhtään epäile, etteikö ns. oikeitakin syitä ole laittaa lapsi virikehoitoon, mutta takuulla monella myös laiskuus on yksi syy.
Ei lasta silti tarvitse heti 3-vuotiaana hoitoon työntää, jos hoitaja löytyy kotoakin.