hain yliopistoon
tänään tuli kirje, että oon varasijalla 34. Helvetti.
Kommentit (29)
Pääsykokeessa ei ole mitään väliä sillä ymmärtääkö, vaan kirjat pitää vain osata ulkoa.
Kaikille aloille ei edes ole pääsykoekirjoja, mitäs siellä sitten "opetellaan ulkoa"? En tiedä, millä aloilla meininki on tuo, mutta ainakin itse onnistuin muutamalla lukukerralla sisäistämään asiat niin, että pääsin sisään parhaiden joukossa. Koe ei myöskään koostunut yksinomaan koemateriaaliin pohjautuvista kysymyksistä. Lukutekniikka on asia, jota todella kannattaat treenata, sillä ulkoa opettelulla ei pitkälle pötkitä.
joista osa sitten pääsi. Sellaista se on.
Mille alalle sä luulit pääseväsi lukemalla kirjan neljästi???
Minä olen pyrkinyt ja päässyt yliopistoon kahdesti, molemmilla kerroilla luin pääsykoekirjan kerran päivässä kahden kuukauden ajan. Ekalla kerralla kirjoja oli kaksi, toisella kerralla kolme, eli lukukertoja tuli kuitenkin kymmeniä... Osasin pätkiä ulkoa mennessäni kokeeseen.
Mutta mä en mennytkään kokeilemaan kokeeseen, että pääsenkö opiskelemaan, tiesin että pitää päästä.
Jos et ole tosissasi, et myöskään saavuta mitään.
mutta pääsin silti yliopistoon eka hakukerralla.
olen päässyt ekalla yrittämällä kahta eri alaa opiskelemaan. Ensimmäisen alan pääsykokeisiin en lukenut yhtään, vaikka oli yksi kirja minkä sisältö olisi pitänyt osata. Toisen alan pääsykokeisiin luin ehkä yhteensä 4 tuntia, tai paremminkin vilkuilin aiempien vuosien tehtäviä. Sisään pääsin.
on tosiaan totta, että tilanne elää ja varasijoiltakin pääsee. Olen vaan aika järkyttynyt että sain vaan 39/60 pistettä. Täytyy käydä katsomassa paperit läpi kun siihen on reilun viikon päästä mahdollisuus.
joitakin pätkiä ulkoa mennessään kokeeseen, tulee olemaan kovilla opiskellessaan.
Pitäisi olla vähän enemmän älliä ja parempi lukutekniikka. Tentteihin ei ole aikaa lukea vikko tolkulla.
Ja ihmettelen todella ihmistä, joka on lukenut kirjan joka päivä kuukausien ajan. Eikö jo järki sano, että joku muu ala voisi olla oma juttu jos joutuu niin älyttömästi pinnistelemään?
Jotkut eivät tunnu ymmärtävän, että aloja ja oppisisältöjä on erilaisia (myös pääsykoevaiheessa!) ja samoin oppimis- ja lukutyylejä on erilaisia.
Itse hain aikoinaan kolmeen yliopistoon kieltä ja kirjallisuutta lukemaan: pääsin jokaiseen. Olin lukenut pääsykoekirjat kerran.
Valmistuin viime talvena: sekä humanististen tieteiden kandidaatin että FM:n papereissa oli ainoastaan kiitettäviä/erinomaisia arvosanoja (no joo, pari kolmosta olen tenteistä saanut, mutta kokonaisuuksista vain nelosia ja vitosia), enkä KOSKAAN ole lukenut yhtäkään kirjaa kahdesti, kuten sanottu, en välttämättä edes kannesta kanteen.
Olen pyrkinyt ja päässyt yliopistoon kahdesti, kummallakin kerralla luin pääsykoekirjat kerran läpi. Ajatuksella ja ymmärryksellä lukeminen todellakin riittää. Toki ymmärrän, että joku joutuu lukemaan kirjat 10 kertaa läpi eikä siltikään pääse.
t. FM & KM