Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vinkkejä atooppisen allergisen 11 kk lapsen pehmeään unikouluun ja imetysvieroitukseen

Vierailija
03.07.2010 |

Olen menossa töihin elokuussa (lapsi tällöin vähän päälle vuoden). Lapsi on moniallerginen ja toimitamme päivähoitoon sallittujen listan. Ruokavaliota on kivasti rotaatiomenetelmällä saatu laajennettua ja soijakin sopii, joten lääkärin suostumuksella olemme tarjonneet lapselle soijajogurttia ja soijajuomaa ruokajuomaksi. Lääkäri antoi siunauksensa myös soijamaitoon kokonaan siirtymiselle imetyksen loputtua.

Eli pitäisi vähitellen lopetella imetystä... tai ainakin keksiä joku konsti millä pojan saisi nukahtamaan omaan sänkyyn ilman tissiä. (öisin syö 1-2 kertaa). Tassuttelu-unikoulua tms. ollaan vähän yritetty, mutta lapsi ei pysty rauhoittumaan kutinaltaan ilman tissiä. Kun pääsee uneen, nukkuu ihan hyvin. Illat hankalampia.

Imetyksen jatkaminen olisi tietenkin ihanteellista töihin menon jälkeenkin, mutta koska lapsella on myös vilja- ja muna-allergia, on minulle aivan liian rankkaa noudattaa niin tiukkaa diettiä töissäkin. Kotona ollessa on jotenkuten mennyt.

miten saisin lapsen, joka kärsii kutinoista iltaisin, nukahtamaan itsekseen?? Meillä on itsellä kaikenlaisia konsteja: vuoteen viilennys, tutin viilennys, kutinaa hillitsevät voiteet ja antihistamiinikin äärimmäisessä tapauksessa, jos on ollut vaikea rauhoittua edes rinnalle.

Allergiat ovat melkolailla hoidossa ja ihottumatkin pieniä, mutta atooppinen ihotyyppihän kutiaa iltaisin, vaikka varsinaisia ihottumia ei olisikaan.

Muuten lapsi on niin ihanan rauhallinen ja upea tyyppi ja varmasti olisi jo aikaa sitten oppinut nukahtamisenkin ilman kutinoita.

Ihana mieheni on tukenut minua tässä raskaassa imetyksessä muistuttaen, että lapsi saa imetyshetkestä muutakin kuin kallisarvoista ravintoa. Mutta nyt on aika jo luopua.

Kiitos teille, jotka osaatte neuvoa.

nimim. "kolmas lapsi, mutta eka allerginen"

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
03.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

allerginen ja paha atopia. Rasvaus tosi tärkeää ja antihistamiinit myös. Tuosta imettämisestä... Jos se on lapselle tärkeää ja keino päästä uneen, niin onko mielestäsi ihan pakko lopettaa? Kaikella sympatialla sinua kohtaan :) Mä olen iän ja kokemuksen myötä tainnut tulla vähän hellämieliseksi ja lapsentahtisuus on tuonut mukanaan meille pelkkää hyvää. Kyse on kuitenkin maksimissaan puolesta vuodesta kun päivähoitoon on jo totuttu, mahdollisesti ruoka-aineita tullut valikoimiin lisää jne. Ainakin imetys kannattaa himmailla pikkuhiljaa niin,että viimeiseksi jää se tärkein kerta, kuten varmaan tiedätkin... :)

Jaksua ja tsemppiä pikkuisen aarteenne kanssa!

Vierailija
2/5 |
03.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäisit vaan välttää noita ruoka-aineita omassa ruokavaliossasi.

Kyllä sanoisin että vaikka päivisin imetys jäisi pois, niin se iltaimetys on ihanan helppoa äidille saada lapsi rauhassa nukkumaan ja ihana hetki lapselle-älä ota sitä vielä häneltä pois!

Hoitoon menokin on suuri muutos lapselle, rinnan saaminen illalla olisi varmasti suuri turva vielä vähän aikaa! varsinkin jos hän muutenkin pyörii ja hyörii illalla...

Olen itse nähnyt kuinka suuri taistelu se nukkumaan meno voi olla sitten yli 1 tai 2 vuotiaan kanssa kun iltaimetys on jäänyt pois!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
03.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://drjaygordon.com/attachment/sleeppattern.html

Vaikkei perhepedissä nukkuisikaan tms niin meille ainakin tuolta löytyi ihan hyvä apu pehmeään ja toimivaan unikouluun.

Vierailija
4/5 |
03.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin milloin viimeksi olet kokeillut saako lapsi vielä oireita imetyksen kautta jos sinä siis syöt viljoja ? Eli voisiko onnistua niin että voisit käyttää edes vlijoja mutta jatkaa imetystä.

Meillä ihoa on iltaisin rauhoittanut suihkussa/punkassa käynti. Eli aina iltaisin pestään atooppisesta ihosta kärsivä lapsi viileällä vedellä ja sitten puhtaalle kostealle iholle rasvaa ja puhtaat puuvillavaatteet.

Pahimpina kutina aikoina on laitettu rasvauksen päälle suolavesikääreet jotka helpottaa kummasti kutinaa (litraan kiehuvaa vettä sekoitetaan 2 teelusikallista lisäaineetonta suolaa ja jäähtyneeseen liuokseen kastellut vanhan lakanan palat laitetaan rasvatun ihon päälle ja sidotaan kiinni lakanan suikaleilla).

Vierailija
5/5 |
03.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vehnäaltistus tulossa parin viikon päästä ja sen perusteella sitten voidaan joko vähitellen kokeilla viljoja ensin omassa ruokavaliossa ja sen jälkeen lapsen. Vehnä vaan oli verikokeiden perusteella kaikkein voimakkaimmin reagoiva ja pahat iho-oireet alkoivat helpottaa vasta kun olin ensin maidon jätettyäni jättänyt myös vehnän ja muut vastaavat viljat pois ruokavaliostani.

Olen kyllä kovasti jo miettinyt, miten organisoisin ruokavalioasian töissä ollessani. Aloitin aikanaan keskimmäisen kanssa työt hänen ollessa 9,5 kk ja ajattelin imettää vielä aamuin illoin. Kaksi viikkoa meni ja hän oli itse vierottanut itsensä.

Mutta siis tosiaan, vastauksenne olivat ihania ja kannustavia. Kiitos kovasti!

Kyllä varmasti tämä ratkeaa tavalla tai toisella ja pitäisi kai uskoa tuota miestänikin, kun on moneen kertaan vakuutellut, että hyvin se menee, älä turhaan ota paineita. Omalla painollaan kaikki sujuu. Silti antamanne neuvot ovat kokeilemisen arvoisia.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan