Mikä raskauden normaali painonnousutahti?
Viikkoja nyt 13 ja painoa tullut kilon verran. Paljonko tosta määrästä on lasta ja paljonko esim. lapsivettä? Rinnat ovat kasvaneet kuppikoolla, paljonko niihin menee ja paljonko niihin tulee menemään?
Alkaako painonnousu nyt olemaan suurempaa ja paljonko sitä voi olettaa tulevan viikossa? Kuinka paljon keskimäärin tulee puoleenväliin mennessä?
Kommentit (6)
on viikkoja 16+4 ja painoa on tullut tähän mennessä 1,5kg. Kai se riippuu lähtöpainostakin, että paljonko painoa saisi tulla lisää. Kai se "keskiarvo" on jotain 500g viikossa siellä raskauden keskivaiheilla, alussa ja lopussa sitten yleensä vähemmän.
laskettu aika huomenna ja kiloja tullut 26 tähän mennessä!
ei pitäisi noin alussa nousta vielä paljon yhtään, ehkä just sen kilon. Toki voi tulla turvotusta, mikä nostaa painoa. Kokonaispainonnousu on tosi yksilöllistä, mutta keskivertonousu on jotain 12 kilon tienoilla.
Etsi netistä raskauslaskureita, niissä usein kerrotaan myös odottajan keskimääräinen painonnousu. Sellaisesta olen nämäkin tietoni saanut :)
Varmaan se normi ja tavoiteltava tila NORMAALIPAINOISILLA ihmisillä on, että alkuraskaudessa paino pysyisi ennallaan tai nousisi tyyliin max. 2kg. Oon lukenut et ihan viikkoon 18 asti painonnous saisi olla aika maltillista. Sit se on nopeinta noin viikkoon 25 ja taas tietysti ihan vikoina viikkoina vähäisintä.
Mulla on käynyt molemmissa raskauksissa niin, että viikkoon 18 mennessä tuli 2 kiloa ja sitten humahtamalla muutamassa viikossa sen jälkeen saman verran lisää. Painoa ei ole muualla kuin vatsassa ja rinnoissa, mutta siis rinnatkin ovat nyt jo vähän kuin viimeisillään :D Vatsa ihan normikokoinen.
Ekasta raskaudesta lihoin 12 kiloa, painoindeksi sitä ennen 21. Nyt samaa tahtia mennään toisessa.
Painosta ei kuitenkaan mun mielestä kannata kuitenkaan sillai stressata, että esim. turvotuksen määrä voi vaihdella paljon henkilöstä toiseen. Mulla on tosi hoikka kaveri joka on lihonut joka raskaudesta yli 20 kiloa mutta myös laihtunut ne nopeasti pois. Ei ole herkutellut ja lapset painanut n. 3kg.
Eli elä tavallista, kohtuullista elämää mikä sallii herkuttelunkin sillloin tällöin ja kaikki menee oikein hyvin :)
ja olen pari viikkoa sua edellä, joten en tiedä onko tästä apua. Mulla on nyt tullut painoa lisää vajaa kaksi kiloa ja nekin vasta sitten, kun masu alkoi kasvamaan. (Näkyy nyt jo tosi hyvin.)
Eikös se normaali painonnousu ole sen 10-15 kiloa ja suurin kasvu tapahtuu raskauden keskivaiheilla(jotain 200-800 g viikossa). Korjatkaa, jos olen väärässä.