Kasvimaan omistajat!
Mulla on tänä kesänä ensimmäistä kertaa kasvimaapalsta. Mitenkäs on, onko jotain lannoitetta, jota sinne nyt kasvukauden aikana kannattaa laittaa? Istuttaessa en tajunnut pistää mitään :(
Entäs kitkeminen: kun esim. porkkanan taimet ovat vielä säälittävän pieniä, tuntuu, ettei niiden ympäriltä saa kitkettyä rikkaruohoja ilman että vahingossa kitkee porkkanoitakin. Pitääkö siis odottaa, että ovat isompia?
Kommentit (7)
niin kaipaisin vielä tarkempaa vinkkiä tuohon lannoitteeseen. Haluaisin jotain mahd. luonnonmukaista? Ja miten se lannoite tässä vaiheessa laitetaan?
On mulla jonkinlainen hara, ehkä saisi olla vielä pienempi tuohon kitkemiseen. Porkkanan taimien harventamisen tiesinkin, mutta ehkä niitten pitää vielä vähän antaa kasvaa... Asun siis Pohjois-Suomessa ja istutus jäi aika myöhään.
Kannattaa vaikka sitä liottaa ämpäriin ja sitten kastella sillä vedellä kasvimaa.
Jospa siinä säkissä on jotain annostelusta.
ap
(siis rakeina). Porkkanamaa kannattaa kitkeä (siltä osin kun et pysty haraamaan), vaikka se onkin hankalaa. Teet vain homman niin hitaasti, että ehdit katsoa kunnolla, mikä taimi on porkkanan ja mikä rikkaruohon. Jos odotat taimien kasvua isommaksi, ehtivät rikkaruohot kasvaa jo niin paljon, että kitkeminen on jo lähes toivotonta hommaa.
syötäville kasveille jota lisätään kasteluveteen. Ruskea iso pullo. Itse ostin Citymarektista mutta oli noita näköjään taimikaupoissa jne. Luomua siis : )
laitoin sitä sitten ihan kaikille kuten tomaateille, porkkanoilla ja perunoillekkin, sekä tillit ja persiljat.
Nyhdä niitä porkkanoita vaan harvemmaksi hetimiten jotta kerkeävät kasvaa eli jos ne on tiheessä niin eka jokatoinen pois ja sit seuraavalla viikolla lisää samalla lailla kunnes väli on min 5cm mutta toi 7cm olis ihanne... mä jätän itse vähemmäksi eli 5cm riittää, tulee pienempiä mutta makeampia porkkanoita.
Pollen parasta ja en sitten käytä muuta lannoitetta. Joskus saatan laittaa kalkkia keväällä.
silloin keväällä olisi kannattanut laittaa jotain yleislannoitetta, mut voi sitä laittaa vieläkin ja kasvimaalle voi laittaa syksymmälläkin. Talvehtiville kasveille ei saa laittaa typpeä sisältävää lannoitetta enää heinäkuussa, mutta kasvimaalla se ei niin haittaa kun eihän niiden ole tarkoitus talvehtia.
Kitkeminen: hanki hara, jolla kitket rivivälit. Lisäksi sun täytyy muutenkin harventaa niitä porkkanoita, muuten ne eivät koskaan kasva isoiksi. Harvenna taimiväli noin 7 senttiin.