Annanko häälahjaksi 20€ vai 20€+10€?
Onko noloa jos kirjekuoressa on "kympinseteli" "kaks'kymppisen" lisäksi?
Kommentit (55)
en raaskisi laittaa lahjaan edes sen vertaa rahaa mitä syömäni ruoka maksaa!
Siskoni häitä järjestellessäni ruoan + kakun hinnaksi tulee 30€/hlö + juomat (viini ja olut).
Eli repisin kyllä sen kympin jostakin että olisi 20€ + 20€
Itsellä 50€ on ehdoton minimi.
Ja jos ei ole varaa laittaa sitä rahaa, suosittelen lahjan miettimistä. 30€:lla saa kuitenkin jotain kivaa ja hienoa kunhan jaksaa miettiä.
Ensinnäkin sanoisin, että tuommoinen ei ole nolo. Ihmisten käsitykset lahjoista ovat muuttuneet ihan käsittämättömiksi. Kun me mentiin naimisiin, niin pyydettiin 10-20 e lahjoja, kun ihmiset kysyivät (mitään lahjalistaa ei siis ollut) ja näitä ihmiset siis toivat. Entisaikaan esim. 100 mk lahja oli täysin ok. Just laskin rahanarvolaskurilla, niin se vastaa 25 euroa, jos tuo 100 mk oli jostain 1980-luvulta.
Itse en tykkää kuitenkaan rahalahjoista. Jos tiedät, että mihin hääpari on menossa, niin tee vaikka niin, että jos siinä maassa ei ole eurot käytössä, niin vaihda se sun 20-30 euroa sen maan rahoihin! Tai sitten vaikka osta ko. maahan liittyvä opaskirjanen. Tai vaikka sellaiset passipussukat, jos et tiedä kohdetta. Osoita siis, että olet matkan hengessä mukana, vaikket nyt suoranaisia euroilla kannatakaan matkaa. Minusta tuommoine 20-30 euroa vain hukkuu matkakassaan, mutta esim. opaskirjanen siihen maahan voi olla tosi kiva ja tärkeä ja on konkreettisena muistona vielä matkan jälkeenkin.
en raaskisi laittaa lahjaan edes sen vertaa rahaa mitä syömäni ruoka maksaa! Siskoni häitä järjestellessäni ruoan + kakun hinnaksi tulee 30€/hlö + juomat (viini ja olut). Eli repisin kyllä sen kympin jostakin että olisi 20€ + 20€ Itsellä 50€ on ehdoton minimi. Ja jos ei ole varaa laittaa sitä rahaa, suosittelen lahjan miettimistä. 30€:lla saa kuitenkin jotain kivaa ja hienoa kunhan jaksaa miettiä.
Eli jos joudun hankkimaan vaatteita tai yöpymään hotellissa, niin tarjoilujen pitää peittää ne kustannukset.
Mä en ikinä aattele juhlia järjestäessäni, että vieraiden pitäisi lahjoilla kuitata tarjoilut. Ei. Jos järjestän juhlat, minä tarjoan ne juhlat tarjoiluineen vieraille, jotka olen kutsunut. Vieras sitten päättää, mitä tuo tullessaan. Lahjat tai tuliaiset eivät ole ollenkaan tärkeitä, vaan koko juhlan idea lähtee siitä että haluan juhlistaa tapahtumaa / tapahtunutta ystävieni kanssa.
sillä se on noloa että setelit ovat erisuuruisia, laita kymppeinä tai vitosina
viihdy juhlissa äläkä häpeile, annat heille sitten joskus jotain jos rahatilanteesi paranee... mutta hei pliis, älä osta uusia kenkiä sinne, tai käy kampaajalla..sillä se on kornia että pistää rakennekynsiin, eli itseensä juhlia varten enemmän kuin pystyy antamaan lahjaksi
En varmasti juhlien järjestäjänä ajattelisikaan noin, vaan vieraana. En kehtaisi mennä syömään jos "maksaisi vähintäänkin omia ruokakulujani". Koska pelkästään ravintolareissuunkin menisi tuo 30€
Ja kuten sanoin, jos ei olisi varaa laittaa enempää rahaa, ostaisin sen lahjan enkä antaisi rahana. Halvallakin voi saada hyvän ja persoonallisen lahjan.
Onko noloa jos kirjekuoressa on "kympinseteli" "kaks'kymppisen" lisäksi?
jos on alle 50e/per hlö. Osta mieluummin joku 30e maksava tavara.
Se 30e ei tosiaan ole mikään iso raha, se on tavallisen ihmisen kahden tunnin bruttopalkka. Ei nyt pitäisi hirveästi kirpaista jos esim satasen antaa, eihän se ole edes yhden päivän palkka.
Ihan oikeasti, joku 20 tai 30 euron rahalahja hääparille on kyllä niin nolo, ettei mitään rajaa.
siis 20 euroo on järkyttävän iso summa rahaa lahjaan. taas ahneita mammoja liikentessä?
jotka saavat viikkorahaa. Tai sitten liikut tosi köyhissä, huonotuloisissa piireissä.
Se 30e ei tosiaan ole mikään iso raha, se on tavallisen ihmisen kahden tunnin bruttopalkka. Ei nyt pitäisi hirveästi kirpaista jos esim satasen antaa, eihän se ole edes yhden päivän palkka.
Ihan oikeasti, joku 20 tai 30 euron rahalahja hääparille on kyllä niin nolo, ettei mitään rajaa.
Vaikka mun päiväpalkka on 60€ niin silti!
Se 30e ei tosiaan ole mikään iso raha, se on tavallisen ihmisen kahden tunnin bruttopalkka. Ei nyt pitäisi hirveästi kirpaista jos esim satasen antaa, eihän se ole edes yhden päivän palkka. Ihan oikeasti, joku 20 tai 30 euron rahalahja hääparille on kyllä niin nolo, ettei mitään rajaa.
jos olisin yksin, jos siis meil ei ois mun miehen tuloja, niin en mä sit veis kun 20e.
Mun tuntipalkka on kun nopeesti lasken 6,67e. Joten mun päiväpalkka 8 tunnista (ylitöistä en saa maksuu) on 53,33e.
Joten jos mä yksin koittaisin lasta elättää, niin voi olla et toi sun mainitsema satanen kirpasis aika pahasti. Ei se toki nyt niin pahasti kirpasis, kun miehel on aika paljon parempi palkka kun mul. Emmä silti niin paljoo veis kun oon niin pihi. :D Mut käsittääkseni ap sanoi olevansa yksin? Ainaki niin mä käsitin, ja sanoi myös olevansa köyhä.
Ei kannata yleistää tolleen jos ei oo mitään hajuu mistään... :DD
Juteltiin just äidin kanssa häälahjoista ja äiti muisteli lahjojen tasoa vuosien ajalta ja esim. vuonna 1986 veivät naapurin tytön häihin 250 markkaa meidän perheeltä. (vanhemmat ja kaksi lasta) Sanoi, ettei ollut erityisen paljoa, mutta sopiva summa tavalliselta, työssäkäyvältä ja silti velkaiselta perheeltä. Eli tuo olisi 40 Euroa ja hiukan päälle... Ja siitä on aikaa 24 vuotta. Suomen pankin rahanarvo laskurin mukaan olisi nykyään 70 Euroa. Se on hyvin haarukassa sen kanssa, mitä nykyään kehtaa perheeltä viedä häälahjaksi. Tuo on tosiaan nuoren perheen summa, varakkaamman ja vanhemman on vietävä jo enemmän.
a) provoilijoita
b) todella ahneita morsiamia tai
c) rikkaita.
Me menimme viime kesänä naimisiin. Häävieraista suurin osa oli kaveripariskuntia, 25-35-vuotiaita, työssäkäyviä suurin osa. Tyypillisen lahja pariskunnalta oli 50 e. Joiltakin saatiin 40 e. Sinkkukaverit (oisko ollut 5-6) olivat koonneet yhdessä 100 e shekin.
Sukulaisilta tuli sitten 100-200 e/perhe, mutta siinä oli yleensä täti, setä, pari serkkua ja näitten tyttö/poikakaverit.
Muistan summat tarkasti, kun mulle nyt yleensä ottaen jää numerot mieleen, vaikka oikeasti ei ollut tietenkään mitään väliä, kuka toi mitäkin.
AP:lle sanoisin siis, että 30 e yhdeltä ihmiseltä on TODELLAKIN riittävä summa. Se on ihan sama, millaisina seteleinä se on. Tosiaan siellä on varmasti organisoitu joku hoitamaan lahjapöytää tai sitten kortit kerätään laatikkoon tms. (Kaikenlaisia korttihäkkyröitä on nykyään monissa häissä.)
tosin jo yli 40v, ymmärrän kyllä että nuorena ei ole rahaa laittaa kaverin häälahjaan, silloin ostaisinkin jotain pientä lahjaksi enkä veisi kahta pikku seteliä.
Tuo rahapuu idea oli hauska, rahapuu on muuten viherkasvi, jos se menestyy talossa riittää rahaa, olen nähnyt joskus jonkun saavan tuollaisen häälahjaksi.
Kummityttöni on menossa ensi kesänä naimisiin ja aloin pohtia hänen häälahjaansa ajattelin että 200€ ehkä on riittävä summa, lasken sen siitä että ylioppilaspoikani sai kummeiltaan 100€.
käy pankistasi hakemassa 30 €:n shekki. Se on minusta kaikkein tyylikkäin tapa antaa rahaa.