Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä haittaa, kun vauva istuu polvillaan jalkojensa

Vierailija
29.06.2010 |

välissä? Siis ei polvien päällä, vaan jalat taaksepäin käännettynä ja peppu jalkojen välissä.

Täältä muistan joskus lukeneeni, että joku oli tuon asennon takia passitettu fysioterapiaan ja kaverille oli neuvolassa sanottu, että asento on huono.

Meillä pian vuoden täyttävä vauva, joka istuu aina tuolla tavalla. En edes tiedä osaako mennä "tavalliseen" istuma-asentoon. Jos hänet laittaa lattialle jalat suoraan eteenpäin, vaihtaa pian polvilleen.

Tietääkö kukaan mitä haittaa tuosta asennosta on mitä asialle voisi tehdä?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
30.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajna vauvan vieressöä vahtimassa ja keskeyttää leikit ja laittaa vauvan eri asentoon.

Ap yritti ytuota eilen, mutta vauva saman tien vaihtoi itsensä takaisin tuttuun asentoon, ei vaan viihdy normaalisti istumassa!

Vierailija
2/22 |
30.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tms.?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
30.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä varsinkaan ihan pieniltä. Lasten lonkan kierto ja asento on sellainen, että tuo on luonteva asento ja se jää kyllä itsestään pois kävelyn myötä. Eli voi antaa istua noin, jos tonus on normaali. Ongelmat johtuvat muusta, eivät satunnaisesta istumisesta jossain asennossa. T. lastenkirurgi

Vierailija
4/22 |
30.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä osaa istua risti-istunnassa kunnolla. Mitään ongelmia ei jaloissa ole, vähän länkisääret tosin, mutta näillä on juostu jo paljon vuosikymmenien ajan ongelmitta.

EI siis tarvitse opettaa pois, useimmat oppivat kävelyn ja alaraajojen asennon kehittyessä itsestään ja jos joku ei opi, hän ei opi vaikka tekisit mitä!

Vierailija
5/22 |
30.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoden vanhalta ei tarvitse korjata vielä?

Vierailija
6/22 |
30.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin myös nyt aikuisiällä (29v.)istun helposti noin, jos lattialla istun. On se kuulemma aika koomisen näköistä, mutta itselläni ei ole koskaan ollu lonkka yms. vaivoja ja hyvin ovat paikat kestäneet fyysistä työtä. Ehkä olen ollut onnekas?

Vierailija
7/22 |
30.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin myös nyt aikuisiällä (29v.)istun helposti noin, jos lattialla istun. On se kuulemma aika koomisen näköistä, mutta itselläni ei ole koskaan ollu lonkka yms. vaivoja ja hyvin ovat paikat kestäneet fyysistä työtä. Ehkä olen ollut onnekas?

Vierailija
8/22 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte tehdä mitään.

Vierailija
9/22 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverille oli neuvolasta sanottu, että asento huono ja muualtakin olen kuullut.

ap

Vierailija
10/22 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hypotoniasta. Lapsi joutuu hakeutumaan tuohon asentoon pysyäkseen paremmin pystyssä istuma-asennossa.

Lisäksi voi olla huono polvien ja lonkkien nivelille.

Vierailija
11/22 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppi kävelemään. Kysyin asiasta neuvolassa eikä siitä oltu huolissaan. Eikä siis ollut aihettakaan.

Vierailija
12/22 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sanoi juuri puheterapeutti, ettei pitäisi antaa lapsen istua tuollaisessa asennossa, koska se voi johtaa jalkojen sisäkiertoisuuteen ja lonkkien ja polvien virheasentoihin. Meidän tapauksessamme lapsen (1,5 v:n) huonosta istuma-asennosta pystyi päättelemään matalan lihasjänteyden, joka puolestaan näkyy suun alueen lihaksissa (jonka vuoksi siis olimme puheterapeutilla).

Summa summarum, saimme ohjeistuksen, että lasta pitäisi korjata istumaan paremmassa asennossa aina kun mahdollista.

Vierailija
13/22 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käsitin asennon oikein, niin tuo tosiaan saattaa haitata lonkkien/polvien niveliä yms. Itse olen joutunut käymään fysioterapiassa lonkkien takia, ja fysioterapeutti sanoi siellä, ettei lapsen saisi antaa istua siinä asennossa. Eli olisi varmaan ihan hyvä opettaa istumaan muutenkin, koska jos tuo on ainoa istumisasento niin voi haitata jos on sellaiseen taipumusta.

Vierailija
14/22 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella jäntevä ja vahva, mutta tasapainosta en tosiaan tiedä, kun ei vielä oikein kävele. Itse olen ajatellut, että asento on tosiaan vaan siksi, että pääseee pian liikkeelle, kun on koko ajan meno päällä.

Kiitoksia vastauksista! lisääkin kuulen mielelläni, erityisesti siitä, kuinka tuollaista asentoa korjataa. Vaihdetaan vauva koko ajan toisella tavalla istumaan?

Vierailija
15/22 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ryhmiksessä käy silloin tällöin fysioterapeutti, ja hänellä on tapana aina oikaista k.o. tavalla istuvilta lapsilta toinen jalka suoraksi. Sekin kuulemma auttaa lonkkien ja polvien tilannetta.

Vierailija
16/22 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa myös "heitettyä" jalat siitä ulkokautta suoraksi, ihan karmean näköistä.

Fysioterapeutti sanoi, että tuo asento on huono ja pitäisi korjata aina, jos lapsen näkee istuvan noin. Suositteli asentoa, jossa molemmat jalat ovat koukussa ja samalla sivulla.

Vierailija
17/22 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset istuu mielellään tuossa asennossa. Nyt aikuisena siihen asentoon ei enää edes pääse :)

Vierailija
18/22 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todella ole normaalia. Voi tulla virheasentoja polviin ja nilkkoihin, kyllähän sen jokainen arvaa.

Vierailija
19/22 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tehnyt hyvää, kun olin tottunut moiseen asentoon. Löysät nivelet ja vaikeuksia jalkojen asennon kanssa, joka on vaikuttanut aikuisuuteen asti. Siis siitä tulee sellainen jalan sisäänpäinkääntyminen,joka lähtee lonkasta(ainakin minulla).

Vierailija
20/22 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

japanissa ongelmana monilla naisilla varsinkin. (vaikka tosin istuvatkin jalkojen päällä, eikä noin kuten kuvailit)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan