5-vuotiaan yökuivaksi opettelusta.
Poika täyttää nyt kesällä 5 vuotta. Ajattelimme, että on korkea aika yrittää päästä yövaipasta eroon vaikka se onkin ollut usein märkä aamuisin.
Poika on ollut nyt viikon ilman vaippaa ja puolet öistä on selvinnyt kuivana ja toisina öinä on pisssannut sänkyyn n. klo 5 aamuyöllä.
Miten tässä olisi järkevää toimia. Herättää lapsi joka aamuyö vessaan vai toivoa vaan, että kuivia öitä tulisi enemmän. Ei herää kuin vasta sänky on jo märkä:(.
Jos kerran pissaa öisin, niin onko silloin valmis vaipattomuuteen? Ei kai ole tarkoitus, että öisin herätellään vessaan?
Neuvolakin on kohta edessä ja siellä otetaan puheeksi.
Kommentit (11)
Kyllä tässä nyt on äidissä vika eikä lapsessa.
Et voi herranjee nyt ittelles vaan...
Se tulee sit, kun elimistö on siihen valmis eli tuottaa yö aikana tarpeeksi virtsan eritystä hillitsevää hormonia!
Toisilla sitä on jo 1 vuotiaana, toisilla vasta PALJON myöhemmin!
Herättelyistä ei ole apua tähän!
Jos kastelee usein, niin anna olla vaippa. Äläkä tee asiasta numeroa.
Ota puheeksi neuvolassa, niin saatte hormonihoitoa.
Aika parantaa tuon vaivan. Eli kun lapsi kasvaa, menee ohi.
ajan kanssa oppii. Eipä kannata panikoida. Jokainen lapsi on omansa ja toiset oppii asioita nopeammin kuin toiset. Joten ole rauhassa :).
ja vaihdoin petivaatteet, ilman kummepia seremonoita. Ei siis missään nimessä toruta poikaa. On kylläkin kehuttu kun on selvinnyt kuivana aamuun asti ja poika on itsekin ollut ylpeä asiasta.
Täytyy katsoa nyt miten vaipattomuus etenee kesän aikana ja jutella asiasta neuvolassakin.
ap
Ei kannata kiittää tai torua poikaa tämän asian suhteen. Kyseessä ei ole tahdonalainen toiminto. Meidän kuusivuotias kastelee vielä joskus sänkynsä.
Minä itse kastelin sänkyni todella myöhäiseen ikään asti, loppui vasta noin kymmenvuotiaana. En edes tiedä, oliko tälle annettu joku diagnoosi.
5-vuotias on vielä kovin pieni. Täällä jo jotkut viisaat ovat sanoneet, että älä tee tästä mitään numeroa.
tiesitkö että tuohonkin vaivaan voi hakea Kelalta hoitotukea, koska se teettää vanhemmille ylimääräistä työtä.
ota neuvolassa puheeksi, saatte varmasti ohjeet pitää kastelupäiväkirjaa ja lääkäriltä hormonilääkityksen ja kenties hälytinpatjan. Ja tosiaan yli 5v lapsi jolla yökastelua ja on lääkärin seurannassa voi saada kelan hoitotukea.
Kun lapsen oma hormonitoiminta kasvaa se vaikuttaa niin että yöllä erittyy vähemmän virtsaa, se mahtuu rakkoon tai lapsi herää siihen että pissattaa. Ja lapset kypsyy eri tahtiin. Mun 6v pojalla vielä yövaippa koska lähes puolet öistä märkiä niin lekuri sano että ihan turha ottaa vaippaa pois ja hormonilääkitys on käytössä ja parempaan suuntaan mennään pikku hiljaa.
Ekan kanssa luin, missä iässä mitäkin pitäisi osata. Seuraavat ovat saaneet oppia sitä tahtia, kun ovat olleet valmiit. Eli kun olleet yöllä kuivia, niin jätetty yövaippa pois. Tytöt aiemmin kuin pojat. Tytöt ovat olleet myös päiväkuivia aiemmin.
vajaa viisivuotias tyttö oppi vuosi sitten yökuivaksi, mutta vahinkoja tapahtuu vieläkin noin kerran kahdessa kuussa, ja tosi tarkkana saa olla, että käy illalla pissalla eikä juo liikaa.
Meillä homma meni näin: Kun lapsi alkoi osoittaa merkkejä, että vaippa oli aamuisin kuiva, niin alettiin jättää sitä pois. Sänky kastui kuitenkin usein ja me ratkaistiin asia siten, että nostettiin alkuyöstä, itse nukkumaan mennessämme, hänet sängyn vieressä olevalle potalle. Tyttö oli ja on niin sikeäuninen, ettei edes herännyt tähän, vaan teki pissan pottaan aina unessa. Tätä jatkui jonkin kuukauden ja sitten kokeiltiin taas ilman yöpissatusta. Nyt onkin mennyt puolisen vuotta niin, että joko hän ei pissaa yön aikana ollenkaan, tai sitten herää itse ja käy vessassa. Tekee nykyään jo tämänkin puoliunessa ja nukahtaa samantien (ylä)sänkyyn päästyään uudestaan.
Mun käsitys on kanssa se, että kuivaksi oppiminen on hormonaalista, eikä sitä voi opettaa tai opetella. Meillä tyttöä alkoi kuitenkin vajaa viisivuotiaana yövaippa kiusata ja halusi itse jättää sen pois, emmekä me vanhemmat kokeneet tuota pikaista pissalla käyttöä rasitteena, kun ei se lapsen itsensäkään unta häirinnyt.
Emme olisi tähän ryhtyneet kylläkään, ellei jonkinlaista orastavaa valmiutta olisi jo ollut.
Jos 5-vuotta täytettyään asia jatkuu, jossain vaiheessa voi mennä lääkäriin ja kokeilla hälytinpatjaa ja/tai lääkitystä, jotka toisilla auttavat ja toisilla eivät. Neuvolasta suosittelevat lääkäriin menoa kun 5 vuotta on täynnä, mutta lastenlääkärit tuntuvat ajattelevan, että pitempäänkin voisi vain odottaa. Yökastelu on 5-vuotiailla vielä aika tavallista. Puhu asiasta neuvolassa.