Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G kaksikulttuurisille perheille: kuinka vietätte lomat?

Vierailija
28.06.2010 |

- Kuinka pitkä yhteinen loma?

- Missä loma vietetään?

- Millä mielellä?

Vastaan itse:

- Yhteistä lomaa 4 viikkoa

- Loma vietetään kokonaan miehen kotimaassa (asumme Suomessa). Viikko muualla, kolme anoppilassa.

- Olen ihan kypsä anoppilassa oloon. Mies ja lapset kuitenkin tyytyväisiä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan 3 viikkoa yhdessä miehen kotimaassa, mutta vuokramökillä. Sen jälkeen lapsi ja mä mennään viikoksi etelään ja sitten mun sukulaisiin. Mies jää vielä 3 viikoksi kotimaahansa. Kaikki on tyytyväisiä:-)

Vierailija
2/13 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- hyvässä lykyssä 4 viikkoa

- mikäli mahdollista miehen kotimaassa, niin anopilla, muilla sukulaisilla kuin myös omissa oloissa

- hyvällä mielellä! Anoppi ja appi herttaisia ja ihania vaikka yhteinen kieli puuttuukin. Koko suku muutenkin mukava, sinne on melkein tervetulleempi olo kuin oman äidin luo... Viipyisin pitempäänkin jos voisi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietamme lomat Suomessa, Suomessa, uomessa tai sitten Suomessa.

Asumme miehen kotimaassa ja kesaisin ja talvisin vietetaana inakin 3vkoa Suomessa. Lyhyempia matkoja (pitka viikonloppu, max viikko) tehdaan sitten muuallekin silloin talloin.

Onneksi mieskin viihtuu Suomessa tosi hyvin ja lapset matkaavat sinne kesalomalla pidemmaksi aikaa ilman meita.

Vierailija
4/13 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loman pituus vaihtelee, joskus 4vk joskus 8vk. Mutta harvemmin kaikki kerralla.

Nykyisin lomat vietetään Suomessa tai kotimaassamme (mieheni synnyinmaa) jossain lomakohteessa. Kunhan lapset kasvaa, alkaa taas muuallekin reissailu!

Hyvällä mielellä, missä sitten olemmekin.

Vierailija
5/13 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi, Suomi tai sitten ehkäpä Suomi? Vaikea valita... : )

Joskus olemme käyneet aurinkolomalla jossain lasten kanssa ja ennen lapsia reissasimme myös enemmän. Nykyään lomailemme aina Suomessa, Helsingissä ja pk-seudulla tarkemmin sanoen. Siellä on vaan niin kätevä olla, kun on yli-innokkaat lastenvahdit koko ajan tarjolla ja tuttu kotikaupunki lapsille sopivine touhuineen (lintsi, Korkeasaari, Heureka, Suomenlinna, Serena, hoplop, jnejnejne...)

Päästään miehen kanssa yöksi jonnekin kahdestaan, tänä vuonna Haikkoon. Muutenkin voimme tuosta vaan lähteä vaikka leffaan tai terassille, kun koko ajan joku haluaa lapset luokseen... Kaikki ovat tyytyväisiä.

Lapset ovat nyt alkaneet laskemaan päiviä Suomi-reissuun, enää 12 päivää! Toivottavasti tulee ihanat kesäilmat.

Lisäksi lomailemme täällä Irlannissa menemällä koko perhe parille v-loppureissulle jonnekin kivaan hotelliin tai tuttujen loma-asunnolle. Sekin on ihanaa, maisemanvaihdos tekee aina todella hyvää.

Vierailija
6/13 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Kuinka pitkä yhteinen loma? - Missä loma vietetään? - Millä mielellä? Vastaan itse: - Yhteistä lomaa 4 viikkoa - Loma vietetään kokonaan miehen kotimaassa (asumme Suomessa). Viikko muualla, kolme anoppilassa. - Olen ihan kypsä anoppilassa oloon. Mies ja lapset kuitenkin tyytyväisiä.

Asumme mieheni kotimaassa. Osa lomasta ollaan kotona. Syksyllä ja talvella on sitten lisää lomaa ja sinne ei ole vielä mitään suunniteltu. Hyvällä mielelellä tullaan Suomeen, joskin joskus tekis mieli muuallekin. Ehkä me sitten vielä joku vuosi jätetään Suomi väliin....

Vierailija
7/13 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asumme Suomessa ja matkat suuntautuvat pääsääntöisesti miehen kotimaahan lapsen kielenkehityksen takia. Puhuu jo suht sujuvasti molempia kieliä, mutta kielitaito paranee aina huimasti reissujen jälkeen. Toki on myös tärkeää, että oppii toisesta kulttuuristaan ja tapaa sukulaisiaan. Teemme myös matkoja muualle yhdessä, mutta lyhyempiä. Miehen kotimaassa asutaan yleensä sukulaisilla, mutta joskus myös lomakohteissa hotellissa. Kivaa on, vaikka tokihan se joskus puuduttaa mennä aina samaan paikkaan. Pidän sukulointia kuitenkin hyvin tärkeänä.

Vierailija
8/13 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin tuo lasten kaksikielisyyden tukeminen on eräs tärkeä syy siihen, miksi aina tulemme Suomeen. Ja tietysti oma koti-ikäväni... Vaikka en kyllä enää Suomeen muuttaisikaan, mutta en voisi myöskään kuvitellakaan, etten siellä säännöllisesti vierailisi! Kotimaa on aina kotimaa.

Lapsille on myös tärkeää nähdä sukuaan säännöllisesti ja tuntea suomalainen kulttuuri "omakseen". Omat juurensa täytyy tuntea.

Vierailija
9/13 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat menneet joko miehen kotimaassa, tai jonkun miehen perheenjäsenen vieraillessa täällä. Viimeksi olimme 6 viikkoa ja siitä n. 5 viikkoa sukulaisilla. Sinänsä minäkin tykkään sukuloida ja tykkään sukulaisista, mutta tuo aika oli vähän liian pitkä. Lisäksi anoppilassa puhutaan mieluiten muuta kuin englantia ja lapsen takia olin aika sidottu anoppilan pihaan ja olohuoneeseen, niin täytyy sanoa, että oli pitkä 3 viikkoa anoppilassa. Mies on usein aika kiireinen siellä, ja itse asiassa loma ei tällä kertaa edes tuntunut kovin yhteiseltä.

Puhuimmekin, että ensi kerralla hän menee ehkä ilman minua ja mietin, että voisin hyvin tehdä niin kuin joku aikaisempi, jonka mies jää pidemmäksi aikaa kotimaahansa. Meidän tapauksessa toimisi varmaan myös paremmin.

Tänä kesänä olemme menossa lomalla Saksaan, mutta ystäviä tapaamaan sinnekin - enpä ehkä sellaisesta hotellilomasta itse niin nauttisikaan.

Vierailija
10/13 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Kuinka pitkä yhteinen loma? - Missä loma vietetään? - Millä mielellä?

Asumme Suomessa. Yhteistä lomaa 4-5 viikkoa vuodessa. Lapsen kouluunmeno kyllä tuo tähän muutoksen. Tähän saakka olemme viettäneet kaksi viikkoa vuodessa miehen kotimaassa. Aiemmin asuimme anoppilassa, mutta pari viime kertaa olemme asuneet hotellissa ja vierailleet päivittäin sukulaisissa. Tämä viimeinen, yhdistetty sukulointi+loma -järjestely sopii kaikille loistavasti.

Vierailija
11/13 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oltiin syys-marraskuussa miehen kotimaassa seka kesakuu ollaan oltu taalla (huomenna kotiin) aina ollaan anoppilassa, heilla iso talo,jossa meilla oma huone, vessa ja kylppari. En vois kuvitellakaan olevani hotellissa, taalla on oikein, mukavaa :) kayn myos pari kertaa vuodessa lasten kanssa pohjois-suomessa omilla sukulaisilla, joskus mis mukana

Vierailija
12/13 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asuta kummankaan kotimaassa. Lomaa yleensä kolme-neljä viikkoa yhdessä, välillä käydään Suomessa max. viikko, välillä miehen kotimaassa. Yleensä vuokrataan talo Ranskasta/Italiasta/Espanjasta ja majaillaan siellä pari viikkoa.

Vierailija
13/13 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Lomaa 4 viikkoa

-Lähes koko loma Suomessa

-Ihanaa tulla Suomeen! Suurin osa ajasta ollaan mökillä ja saunotaan joka ilta, kun täällä ulukomailla ei siitä riemusta pääse nauttimaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi