Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tohtorinkaronkka maksaa?

Vierailija
28.06.2010 |

Mitä maksaa karonkan järjestäminen Helsingissä? Kokemuksia? Olen kuullut että joskus väittelijä on laittanut kutsuun maksullisen illalliskortin - onko mautonta?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oo syy tehdä tieteellistä työtä :)

Vierailija
2/38 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä olen käynyt n. 20 karonkassa 6 vuoden aikana, kaikissa ollut illalliskortti. Eli täällä ainakin ihan normaalia.

viimeisen viiden vuoden aikana (esim. viime vuonna kahdessa), eikä yhdessäkään niissä ole ollut illalliskorttia. En ole koskaan edes kuullut moisesta. Eli kannattaa selvittää, mikä on tapana omassa yliopistossa ennen kuin pyytää ihmisiltä rahaa illalliskorttiin. Muuten voi nolata itsensä pahasti.

Meillä on kuitenkin ihan tavallista, että karonkkaan on kutsuttu vain muutama ihminen (tyypillisesti noin 10-15, mutta jotkut työkaverini ovat kutsuneet vain vastaväittäjän, kustoksen ja ohjaajan, jos hän on eri kuin kustos). Monet pitävät sitten isommat epäviralliset juhlat kotonaan tai muussa sellaisessa paikassa, jonne voi hommata joko itsetehdyt tarjoilut tai pitopalvelun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkäs ovat pakolliset väitöskirjan painatuskulut suunnilleen, jos sen julkaisee ethesis-muodossa? En nyt muista, kuinka monta kappaletta pitää painattaa joka tapauksessa paperiversiona. Teen suomeksi, joten kielentarkistusta ei taida ollakaan. Saako jostain apurahaa painatuskuluihin etukäteen? Tiedän että yliopistomme voi maksaa takaisin kuittia vastaan, mutta jostain ne rahat on ensin revittävä.

Tuopa ei tullut mieleeni, että ohjaajalle voi antaa erikseen jonkin lahjan:)

Vierailija
4/38 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä tarvinnut itse maksaa painatuskuluja tai muuta vastaavaa. Ainoat kulut oli illallinen ja omat vaatteet. Illalliseen 25 hengelle meni noin 2500 e.

Vierailija
5/38 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä pakollisia painatettavia väitökirjoja on oltava ainakin 28 kpl. (tää on ihan älytöntä, varmaan se rehtori yms porukka niitä lukee!)

Vierailija
6/38 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole fiksua maksattaa vierailla.

Vierailija
7/38 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä maksaa karonkan järjestäminen Helsingissä? Kokemuksia? Olen kuullut että joskus väittelijä on laittanut kutsuun maksullisen illalliskortin - onko mautonta?

entisen työkaverin karonkkaan eikä se minusta ollut mautonta. Väitöskirjan juuri valmiiksi saaneella ei yleensä ole mitenkään kovat tulot (vaikka ns. ulkopuolisit välillä niin luulevatkin).

Vierailija
8/38 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän laitoksella on ainakin tapana tuo illalliskortti, jotta väittelijä pystyy kutsumaan koko porukan muutten kutsuttasiin vaan pakolliset ...

illalliskortti 20-25 euroa ei kata koko kuluja, mutta auttaa. ihan OK tapana pidetään

Vierailija
9/38 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en järjestäisi mitään juhlaa jota en itse pystyisi maksamaan! Huvittavaa.

Vierailija
10/38 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

periä vierailta maksua, koska rahaa ei tuossa vaiheessa todellakaan ole. Masterilla mekin maksettiin se lysti.

Vierailija
11/38 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

karonkka tilassa, johon voi itse järjestää alkoholitarjoulun, ja pyytää vieraita tuomaan mukanaan viinipullon. Kuulostaa ehkä hassulta, mutta itse olen ollut useammassa karonkassa, jossa näin on toimittu. (Viinipullopyyntöä ei tosin varmaan printata vastaväittäjän, kustoksen ja vastaavien kunniavieraiden kutsuun.) Käytäntö ei ole herättänyt pahaa verta vieraissa.

Vierailija
12/38 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluan kanta korteni kekoon tuohon illalliskorttiasiaan.

Minusta se on mautonta mikäli järjestää pienen karonkan. Mutta jos esim. laitoksella on tapana kutsua koko laitoksen väki (myös ne, jotka eivät ole olleet mitenkään osallisena ko. väittelijän työssä), silloin illalliskortti laitoksen porukalle on ihan ok. Ei tietenkään arvovieraille ja lähisuvulle.

Itse aikoinaan väittelin isolta laitokselta, jossa oli juuri tuollainen käytäntö. Vastaväittäjän ym. arvovieraiden, omaisten ja tutkimukseen osallistuneiden kulut maksoi väittelijä itse, mutta etäisempi työpaikan väki lunasti kohtuuhintaisen illalliskortin ja osallistui siten kuluihin.

Vierailija
13/38 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja milaisen menun ja viinit valitset, siitä se riipppuu.

Menun hinta * vieraiden määrä.

Oma karonkkani oli Tampereella ravintolassa vähän päälle parille kymmenelle hengelle ja ravintolan lasku oli 2300 euroa. Tässä oli siis pöytään tarjoilu ja viiniä pari kolme kaatoa ja alkumaljat ja jälkiruoat ja kahvit avec. Eli noin satasen/naama.Kaverit ovat järjestäneet 50-60 ihmisen pirskeitä, jotka vastaavasti ovat tuleet kalliimmaksi.

Jos voit järjestää alkoholit itse, niin se tulee tietysti halvemmaksi, mutta kovin moni paikka ei enää suostu siihen. TOinen vaihtoehto on luopua päytääntarjoilusta ja muuttaa puitteita vaatimattomammiksi ja tilata esim juvenekselta buffet-pöytä. TÄmmöisissakin juhlissa olen ollut ja ihan kivaa oli.

En ole koskaan kuullut, että vieraiden olisi pitänyt ostaa illalliskortteja karonkkaan! Joskus kuitenkin ollut mukana "omakustanneillallisilla", kun äittelijä ei järjestänyt karonkkaa, vaan tarjosi illallisen ainoastaan kustokselle ja vastaväittäjälle (ja esitarkastajille) ja me muut liityimme seuraan virallisesti ilman kutsua ja omakustanteisesti.

Vierailija
14/38 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

karonkka tilassa, johon voi itse järjestää alkoholitarjoulun, ja pyytää vieraita tuomaan mukanaan viinipullon. Kuulostaa ehkä hassulta, mutta itse olen ollut useammassa karonkassa, jossa näin on toimittu. (Viinipullopyyntöä ei tosin varmaan printata vastaväittäjän, kustoksen ja vastaavien kunniavieraiden kutsuun.) Käytäntö ei ole herättänyt pahaa verta vieraissa.

Vierailija
15/38 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallinen karonkka on ollut hyvin pienelle porukalle, vain vastaväittäjä, kustos, väittelijä puolisoineen ja ehkä muutama muu. Loppu väki on sitten kutsuttu mukaan jatkoille, jotka ovat olleet joko samassa tai eri tilassa. Jatkoilla tarjoiluna sitten esim. salaattibuffa ja booli.

Meillä on edelleen tapana järjestää ns. väitöskahvit kaikille väitöksessä läsnäolleille välittömästi väitöstilaisuuden päätyttyä, joten pientä karonkkaa ei senkään takia ole pidetty pahana. Sen sijaan illalliskortista on kyllä napistu. Ja aika törkeää olisi laittaa illalliskorttipyyntö vastaväittäjälle ja kustokselle!

Kannattaa muistaa sekin, että karonkka on oikeasti vastaväittäjän kunniaksi järjestetty tilaisuus, joten sukulaisia ei tarvitse kutsua lainkaan, jos ei nyt välttämättä halua.

Vierailija
16/38 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli se virallinen vastaväittelijälle ja kustokselle ja muutamalle muulle, lisäksi illalla opiskelukavereille (en ollut missään suhteessa laitokseen, joten sieltä ei tarvinnut kutsua ketään) ja kolmas eli kahvittelut sukulaisille. Ei tuo viimeinen mikään oikea karonkka ollut, mutta mukavin: sain paljon lahjoja :-)

Vierailija
17/38 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

karonkkalasku 2400

kukat 80

kampaus+meikki 140

puku päivälle 500

iltapuku 200

kahvitarjoilu 800

kirjan painatuskulut 800

ja sitten muuta sälää, eli hotellikulut (väitös muualla kuin asuinpaikkakunnalla) taksikulut, kutskukortit (askartelin itse) jne.

Joillakin paikkakunnilla esim painatuskuluista, kahvitarjoiluista ja karonkkakuluista voi saada verovähennyksiä (hki), omalla paikkakunnallani tätä ei hyväksytty ja todettiin koko väitöksen olleen harrastustoimintaan verrattavaa kulua.

Vierailija
18/38 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

karonkkalasku 2400

kukat 80

kampaus+meikki 140

puku päivälle 500

iltapuku 200

kahvitarjoilu 800

kirjan painatuskulut 800

ja sitten muuta sälää, eli hotellikulut (väitös muualla kuin asuinpaikkakunnalla) taksikulut, kutskukortit (askartelin itse) jne.

Joillakin paikkakunnilla esim painatuskuluista, kahvitarjoiluista ja karonkkakuluista voi saada verovähennyksiä (hki), omalla paikkakunnallani tätä ei hyväksytty ja todettiin koko väitöksen olleen harrastustoimintaan verrattavaa kulua.

mutta tätähän tässä ei kysytty, vaan karonkan järjestämisen hintalappua ainoastaan.

Täällä miehet voi saada myös frakinvuokran/ostohinnan verovähennykseen, naiset ei saa iltapukuja, vähennyksiin, koska niitä voi kuulemma käyttää muuallakin kuin akateemisissa tilaisuuksissa.

Vierailija
19/38 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

karonkkalasku 2400 kukat 80 kampaus+meikki 140 puku päivälle 500 iltapuku 200 kahvitarjoilu 800 kirjan painatuskulut 800 ja sitten muuta sälää, eli hotellikulut (väitös muualla kuin asuinpaikkakunnalla) taksikulut, kutskukortit (askartelin itse) jne. Joillakin paikkakunnilla esim painatuskuluista, kahvitarjoiluista ja karonkkakuluista voi saada verovähennyksiä (hki), omalla paikkakunnallani tätä ei hyväksytty ja todettiin koko väitöksen olleen harrastustoimintaan verrattavaa kulua.

kun noin hyvin muistat kulut?

Itse en muista kuluista yhtään mitään, mutta onhan väitöksestänikin jo melko monta vuotta aikaa... =)

Vierailija
20/38 |
28.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä pyyntöjä omista viinipulloista. Ravintolassa illallisen tarjoaminen juominene ei ole halpaa, mutta rajaisin vierasmäärän siihen, mihin minulla on varaa. Moni tekee myös niin kuin tässä jo on mainittu, että viralliselle karonka illalliselle kutsutaan vain "pakolliset" henkilöt ja muut sitten vapaamuotoisemmeille jatkoille, joilla tarjoilu vaatimattomampaa.

Laskua saattaa vähentää, jos vuokraa sellaisen paikan, johon voi viedä pitopalvelun ja jonne on mahdollisuus viedä omat juomat. Alkoholi on ravintolassa todella kallista ja nostaa laskun loppusummaa kohtuuttomasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän