Mitä tohtorinkaronkka maksaa?
Mitä maksaa karonkan järjestäminen Helsingissä? Kokemuksia? Olen kuullut että joskus väittelijä on laittanut kutsuun maksullisen illalliskortin - onko mautonta?
Kommentit (38)
Laitoksen väkimäärä voi olla suuri ja karsintaa vaikea tehdä. Kohtuullisen hintainen illalliskortti on yleinen ja "yleisesti hyväksytty" tapa saada koko laitoksen väki mukaan juhlaan.
karonkkalasku 2400
kukat 80
kampaus+meikki 140
puku päivälle 500
iltapuku 200
kahvitarjoilu 800
kirjan painatuskulut 800
ja sitten muuta sälää, eli hotellikulut (väitös muualla kuin asuinpaikkakunnalla) taksikulut, kutskukortit (askartelin itse) jne.
Joillakin paikkakunnilla esim painatuskuluista, kahvitarjoiluista ja karonkkakuluista voi saada verovähennyksiä (hki), omalla paikkakunnallani tätä ei hyväksytty ja todettiin koko väitöksen olleen harrastustoimintaan verrattavaa kulua.
Näin minäkin arvelen, että tätä luokkaa kulut tulisivat olemaan, kun kaikki todelliset kustannukset huomioidaan. En ole vielä väitellyt, eikä minulla ole varaa pitää kunnon karonkkaa :(
Kauhean kallista! Olisi kiva pitää oikein kunnon juhlat ja kutsua ystävät, mutta minulla olisi rahoille paljon muutakin käyttöä. Eikä rahaa ole säästössä, lainaa pitäisi ottaa. Harmittaa lisäksi että minulla on ollut monta vuotta tosi pieni palkka, millä olen väitöskirjatyötä tehnyt ja kun väitöskirja on valmis pitää etsiä töitä muualta. Ja sitten kun väittelen, niin pitäisi kutsua kaikki työkaverit (jotka eivät edes ole ystäviäni ja joista en edes pidä) ja maksaa kalliit juhlat rahoilla joita ei ole. 5000 laskun maksamiseen menisi minulla tällä palkalla 3 vuotta.
Mitkä ovat minimikulut millä selviää (= ei osta pukua, ei käy kampaajalla, ei kutsu kuin pakolliset ihmiset)?
että usein joutuu maksamaan vastaväittelijän kaikki kulut eli hotellimajoituksen jne.
että usein joutuu maksamaan vastaväittelijän kaikki kulut eli hotellimajoituksen jne.
nämä kulut kuuluvat tiedekunnalle, jonka velvollisuuksiin vastaväittäjän kutsuminen väitösktilaisuuteen kuuluu! Älkää missään tapauksessa maksako näitä itse! Myös väitöskirjan painatuskuluihin voi yleensä saada apurahaa.
nojoo, mitä ne pakolliset kulut on?
1. Väitöskirja pitää painattaa ja kielentarkastaa. Siltä ei voi välttyä. Nämä maksavat noin 1000 euroa, mutta usein jompaan kumpaan tai molempiin tarkoituksiin voi saada apurahan joko yliopistolta, laitokselta tai kaupungilta. Monilla yliopistokaupungeilla on tiederahasto, josta myönnetään rahaa tähän tarkoitukseen jokseenki nautomaattisesti. Rahan saa yleensä kuittia vastaan jälkeenpäin. Tarkastakaa tämä. Jos rahaa ei saa ja on tosi köyhä, voi harkita yliopiston omassa e-sarjassa julkaisemista. Se on maksutonta, mutta sen jälkeen oikean, ainakaan kansainvälisen kustantajan löytäminen on kyll äsitten tosi vaikeaa, koska miksi kukaan haluaisi painaa teoksen, joka on jo kaikkien luettavissa? Joillain aloillahan joku tiedeseura julkaisee väitöskirjat jo ennen väitöstä tieteellisessä sarjassaan eikä se myöskään välttämättä maksa mitään, mutta esim Suomen tiedeseuralla jonotusaika voi kyllä olla toista vuotta. Seki nvoi tulla kalliiksi, jos ei sitten voi väitöstä odotellessa hakea uutta rahoitusta tai saada palkankorotusta.
2. Väitöspuku. Senhän pitäisi olla musta jakkupuku. Maksaa halvimmillaan satasen paikkeilla jostain h&M:stä, mutta rahaa saa kyllä kulumaan sandin pukuu tuon viitisensataakin. Jos on köyhä niin kannattaa myös kysyä, onko omalla yliopistolla jotain väitöskaapua, jota voi lainata ilmaiseksi. Useimmilla on, mutta esim meillä Tampereella se on niin ruma, ettei sitä moni päälleen pue.
3. kahvit väitöksen jälkeen. Jos sen tilaa esim ylioipston ravintolasta kaikille väitösta seuraamaan tulleille niin se maksaa muutaman satasen. Toisaalta lienee mahdollistä kahvittaa vain vastaväittäjä ja kustot ja ohjaaja /oppiaineen proffat laitoksen omassa kahviossa itse leivotuin kakuin. Moni ei tosin halua stressata mistään leipomisesta juuri tuona päivänä...
4. iltajuhla. Tapoihin kuuluu, että vastaväittäjälle ja kustokselle ja mielellään myös työn ohjaajalle tarjotaan illallinen jos työ hyväksytään. Tämä maksaa vähimmilllään ehkä kolmisen sataa, mutta yhden kerran olen ollut (ohjaajana) tällaisesssa tilaisuudessa, jossa minimijoukko oli kutsuttu illalliselle väittelijän kotiin. Ruoka oli tehty itse. Oli ihan kivaa ja maksoi kuudelle vieraalle ehkä pari sataa. TÄmmöiseen ei tietysti tarvita varsinaista iltapukuakaan.
5)Taksit ja muut sellaiset. no jos et käytä alkoholia, voit ajaa itse. Minä tulin omasta karonkastani aikanaan kotiin kaupungin liikennelaitoksen bussilla.
Mitään kukkkakoristeita tai kampauksia ei ole pakko ottaa. Minimikulut on siis käytännössä tuo parinsadan illallinen vastaväittäjälle, kustokselle ja ohjaajalle sekä parinkympin kahvitus samalle jengille (jos menee syömään heti väitöstilaisuuden jälkeen, kahviakaan ei tarvita). Mutta väitöskirjan painatuskulut kannattaa ottaa lisäksi sai apurahaa tai ei, jos aikoo etsiä sille oikean kustantajan myöhemmin.
Kun mieheni väitteli kauhistelin siihen menevän rahan määrää. Lopulta rahaa ei mennyt ihan mahdottomasti, koska tiedekunta antoi suuren avustuksen ja miehen työnantajan firma maksoi koko karonkan ravintolalaskun. Tuosta tiedekunnan avustuksesta ei oltu puhuttu juurikaan aiemmin, vaikka se tuli automaattisesti. Työnantajan mahdollisesta innosta maksaa 2500 e ravintolasku oli pieni haju, mutta varsinaisesti mies sopi siitä pomonsa (samalla kustos) kanssa illan lopuksi.
Meni sitä rahaa ihan reilusti kuitenkin. Kahvitilaisuus isolle porukalle, vastaväittäjän ja kustoksen juottaminen tauolla, illalla kavereille piikki auki ravintolassa. Puku, takki,kengät, taksit, minulle 2 pukua ja kampaaja, painatus, kielentarkistus, lastenvahdit, vanhemmille hotellihuone, väikkärinohjaajalle hitsin kallis konjakkipullo jne.
Nykyään ei ihan oikeasti ole yhtään noloa, jos karonkassa on illalliskortti. Useimmissa karonkoissa, joihin minut on kutsuttu, on ollut illalliskortti (noin 40 - 50 euroa). Yliopistoväen ainakin pitäisi tajuta, että väittelijällä ei yleensä ole varaa kalliiseen karonkkaan. Oma lukunsa ovat sitten tietysti ne vieraat, jotka eivät näitä kuvioita tunne.
Kun mieheni väitteli kauhistelin siihen menevän rahan määrää. Lopulta rahaa ei mennyt ihan mahdottomasti, koska tiedekunta antoi suuren avustuksen ja miehen työnantajan firma maksoi koko karonkan ravintolalaskun.
Veikkaan että miehelläsi oli myös hyvä liksa. Yliopistolla tai valtiolla ei olla yhtä avokätisiä - avustusten eikä palkkojen suhteen. Ironista, että väitelleen tutkijan palkka nousee mutta vasta sen jälkeen kun on väitellyt eli sijoittanut karonkkaan saman verran mitä korotus merkkaa: 100 euron korotus = 1200 euroa vuodessa (miinus tietysti verot). Jahuu.
olen käynyt n. 20 karonkassa 6 vuoden aikana, kaikissa ollut illalliskortti. Eli täällä ainakin ihan normaalia.
Minusta on parempi kutsua kaikki ihan oikeasti karonkkaan kuulemaan puheet ym. juhlaan kuuluva, kuin mennä pienen porukan kanssa syömään ja pitää sitten jotkut booli-salaattijatkot kaikille. Tietenkään illalliskorttia ei laskuteta siltä pieneltä pääporukalta. Ja minusta myöskään lahjoihin ei tarvi panostaa niin paljon jos on illaliskorttisysteemi - muuten menisiisi se sama raha lahjaan...
jos se on noin kallista, niin en todellakaan ryhdy!
En ole aiemmin kuullutkaan, että karonkka maksaa, joten kun sukulainen kutsui sivulauseessa karonkkaan, niin tuli kyllä yllätyksenä, että tilaisuus on maksullinen. Ja tästä kulusta mainittiin myös ihan sivulauseessa, samalla kun kysyttiin vahvistusta osallistumiselle. Oli mielestäni hieman tökeröä käytöstä, sillä tuo illalliskortin hinta oli lähemmäs 100 euroa + majoitus Tampereella. Onneksi tuon ilmoittautumisen sai vielä peruttua.
Jokainen tietenkin tyylillään, mutta kohtuullista on selvittää kutsutuille ajoissa kulut, niin ei tule turhaa hämminkiä.
Kukin tyylillään. Alkoholia ei ol pakko tarjota ja aterian voi tarjota kotona. Pukeutuminen on tietty etiketin mukainen, mutta asujahan on muutenkin oltava tai sellaisen voi vuokrata. Muilla en lähtisi maksattamaan, outoa.
En ole kuullutkaan illalliskorteista karonkkaan. Aina olen saanut ilmaiset safkat. Kun pitää säästää, hyvä malli on päivällinen hyvässä ravintolassa vain välttämättömille (yleensä 5-7 henkeä) ja jatkot saunalla tai kerhohuoneella ystäville.
Ja jos tätä ajattelee järjestäjän näkökulmasta, tuo sinun kauhistelema yksittäinen kulu pitäisi siis hänen maksaa kaikille.. itse maksaisin mielelläni, jotta pääsen näin tärkeään päivään mukaan!
Laitetaanhan häihinkin hirvittäviä summia. Kuitenkin väitös on mielestäni paljon enemmän juhlinnan arvoinen.