Painoarvio rv 36-37, käsin tehdyt - ei ultralla, pelottaa..
Sain tänään lääkärineuvolassa painoarvioksi että vauva olisi laskettuna aikana 3,5-4,0kg.. tiedän että tämä on vauvoille normaali syntymäpaino mutta nyt pelottaa että sieltä onkin tulossa yli nelikiloinen.. oma terveydenhoitaja on hyvin nuori ja täten ehkä myös kokematonkin ja kun hän on mitannut sf mittaa niin käyrä on ollut aina korkeintaan keskikäyrällä mutta nyt lääkärin tekemänä se onkin keski ja yläkäyrän välissä..
aiemmin en pelännyt synnytystä mutta nyt pelkään.. olin jo kerennyt asennoitumaan että saadaan "siro" vauva joka ei ole ainakaan yli 3,5kg..
en halua synnyttää suurta vauvaa ja jotenkin häpeän sitä että vauvani olisi 4kg syntyessään.. itselläni on kaikki sokerirasitukset yms olleet normaalit ja painoakin tullut vain 7kg koko raskausaikana..
onko muilla ollut tälläisiä mietteitä tai miten saan nämä ajatukset pois.. nyt tuntuu että minusta tulee huono äiti enkä osaa rakastaa lasta jos hän on syntyessään minun ajatuksiini liian iso vaikka kaikkien kriteerien mukaan olisi normaalikokoinen..
en kaipaa haukkumista vaan kannanottoja omista kokemuksista tai keinoja joilla tämä lähtee pois mielestä.. Neuvolassa en halua asiasta puhua.. :(
Kommentit (24)
ei todellankaan kerro muusta kuin että vauva kasvaa tasaisesti.
Itse kuvittelin saavani pienen vauvan. Olen itse pieni ja mieheni myös. Syntymämitat myös molemmilla pikkuisen yli 3kg. Pelkäsin synnytystä ja juuri isoa vauvaa. Rv38 kätilön tekemä painoarvio oli vain että alle 4 kiloiseksi jää. Olin ihan kauhuissani että mitä tuo nyt tarkoittaa. Sf-mitta oli aina alle keskikäyrän. Vauva syntyi viimein 2 viikkoa yliaikaisena ja kätilö arvioi 3700g. Vauva painoi 3990. Päänymärys 37cm. Ja synnytys meni todella hyvin. No sai tehdä oikeasti töitä ponnistusvaiheessa (kesti n 30min). Ei tullut kuin pari tikkiä ja jäi hyvä muisto.
Vauvan koosta sai kyllä kuulla aluksi kommenttia.. Joku sanoikin että ei näytä edes vastasyntyneeltä :/ Mulla on kyllä alusta asti mennyt nuo kommentit koosta toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Vauva kasvoi tosi nopeasti, on ollut koko vauva ajan pitkä ja pullukka, nyt täyttää vuoden. Kyllä sitä aluksi tuli ajateltua tyhmiä asioita. En koosta, mutta eräästä toisesta ulkonäköön liittyvästä asiasta. Toivoin, että vauva olisi ollut erinäköinen :( Nyt tuntuu todella pahalta muistella noita ajatuksia... Minulla on maailman ihanin 1-vuotias. Tuntuu niin tyhmältä, että aluksi ajatteli jotain niin pinnallista.
Varmasti osaat rakastaa lastasi, millainen ikinä sieltä maailmaan syntyykään. äitiyteen kasvaa. Vauvaa ei välttämättä rakasta mielettömästi ekasta hetkestä alkaen, mutta kyllä se tunne kasvaa pikkuhiljaa.
Siihen tarvitsee äidin luvan mutta kun hän ei miehesi kohdalla enää elossa, joten antavat suoraan miehellekin. Tai siis lähettävät postitse.
Ajattelin vaan että jos miestäsi syntymäpaino kiinnostaa niin sen saa kyllä vielä selville.
ylipainoinen.
1. raskaudessa paino nousi yli 20 kiloa. Lapsi syntyi kolme viikkoa ennen laskettua ja painoi 3200g. Sf-mitta huiteli yläkäyrän yläpuolella.
2. raskaudessa paino nousi noin 15 kg. Sf-mitta huiteli yläkäyrällä. Lapsi syntyi 10 päivää ennen laskettua ja painoi hieman alle 3500g.
3. raskaudessa paino nousi noin 8 kg. Sf-mitta meni hieman keskikäyrän yläpuolella. Lapsi syntyi viikon ennen laskettua ja painoi hippasen yli 4kg.
Yritän siis sanoa, että oma painonnousu ja sf-mitta eivät paljoa kerro. Ai niin, kahdessa ensimmäisessä raskaudessa veren paastosokeri oli kohonnut. Kolmannessa ei.
pari kommenttia, kokeneen kätelön käsikopelopainoarvio on varsin luotettava. Ultrallahan painoarvio perustuu pituusmittoihin, jotka muuntokaavalla muutetaan painoksi. Siksi siis esim. pienipäinen lapsi saattaa ultrassa tulla mitatuksi pienikokoiseksi, vaikka käsikopelolla olisikin normaalikokoinen. Tai päinvastoin, meidän suvussa ollaan isopäisiä, joten ultrassa mitat heittävät helposti toisinpäin.
Väestöliitolta on ilmestynyt julkaisu Äitiyden kielletyt tunteet. Siinä on käsitelty outoja/negatiivisia äitiyteen liittyviä tunteita. Kannattaa ehkä lukaista.
Ja totta kai on luonnollista, että pelkäät isokokoisen lapsen synnytystä kun kerroit veljestäsi. Olisiko hyvä jos puhuisit siitä neuvolassa ja voisit pyytää vielä vaikka uutta lääkäriaikaakin. Voisit käsitellä asiaa.
Sekin tuli mieleen, ettei se syntymäpaino kuitenkaan ole automaatio sille, että lapsesta kasvaisi isokokoinen vanhempana. Itse olin 3860g/53 cm syntyessäni ja minusta tuli tämmönen 162 cm pätkä. :)
Ala myös tietoisesti muuttamaan ajatuksiasi tuon vauvasi painoasian suhteen, ajattelemallahan se (ajatus)on päähäsi joskus pälkähtänytkin. Muuta sen ajatuksen suuntaa.