Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesari: äiti osti lonkeropullon 10v ystävyksille puoliksi.

Vierailija
24.06.2010 |

Hesarissa tänään juttu naisten alkoholinkulutuksen kasvusta. Jutussa haastateltavana lapsi ja mummi. 14v tyttö kertoo alkoholinkäytöstään ja muistelee, kuinka ekan kerran äiti osti lonkeropullon 10 vuotiaalle ja he joivat kaverinsa kanssa sen puoliksi.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
24.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää. Voiko teini käyttää alkoholia "vanhempien luvalla"? Minusta lastensuojelun pitäisi puuttua asiaan!

Vierailija
2/23 |
24.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on lapsi.

Todella järkyttävää! Mummun perusteluhan oli, että lapset oli kinunnu sitä jo kuukauden. Haloo! Voihan lapset kinuta mitä vaan, ei kaikkea voi silti toteuttaa. Ihan kuin aikuinen ei voisi sanoa ei, vaan on pakko toteuttaa, mitä ikinä lapsi keksii, jos kinuaa tarpeeksi kauan. Vanhemmat eivät uskalla ottaa vastuuta, joka aikuiselle kuuluu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
24.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisiko ollut parempi jos nuo lapset olisivat juoneet jonkun vieraan pullosta ties mitä. Kuitenkinkin kai joivat sen pullon aikuisten valvonnassa?! Vaikka en siltikään hyväksy tuota pullon ostoa lapsille.

Mutta sitten taas kuuluuko tuon ikäisten edes liikkua sellaisessa kaveriporukassa jossa alkoholia käytetään?

Itse tulen olemaan erittäin tiukka tuon alkoholinkäytön kanssa lapseni kohdalla, sillä omasta kokemuksesta tiedän mihin varhain aloitettu alkoholinkäyttö johtaa.

Onneksi esikoinen on vasta 8kk, joten toivottavasti ei vielä "muutamaan" vuoteen tule ongelmia alkosta.

Hyvää ja raitista juhannusta! :)

Vierailija
4/23 |
24.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri tuosta syystä ei todellakaan pois sulje myöskään sitä etteikö sitä voi kitata toisenkin pullosta. Kun kotona on "avattu peli", on ottaminen toisen pullosta/ lisäjuomien hankinta muualta helpompaa.

Kyllä tässä itekin on nuori ollut ja kertaakaan ei riittänyt isosiskon ostamat 3 lonkeroa, vaan nehän oli mukavat pohjat ja lisät muille juomille

olisiko ollut parempi jos nuo lapset olisivat juoneet jonkun vieraan pullosta ties mitä. Kuitenkinkin kai joivat sen pullon aikuisten valvonnassa?! Vaikka en siltikään hyväksy tuota pullon ostoa lapsille. Mutta sitten taas kuuluuko tuon ikäisten edes liikkua sellaisessa kaveriporukassa jossa alkoholia käytetään? Itse tulen olemaan erittäin tiukka tuon alkoholinkäytön kanssa lapseni kohdalla, sillä omasta kokemuksesta tiedän mihin varhain aloitettu alkoholinkäyttö johtaa. Onneksi esikoinen on vasta 8kk, joten toivottavasti ei vielä "muutamaan" vuoteen tule ongelmia alkosta. Hyvää ja raitista juhannusta! :)

Vierailija
5/23 |
24.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi nyt noin kinuaa, niin kai pelkkä maistaminen olisi riittänyt.

Aika lepsusti tuntui myös suhtautuvat 14-vuotiaan ryyppäämiseen siellä Kiesman nurtsilla. Alkoholi tekee tuhojaan tuon ikäisen aivoissa:(

Vierailija
6/23 |
24.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoin, etten hyväksy tuota alkoholin ostoa lapsille/nuorille/teineille! Tuli vain mieleen että, mitä sitten olisikaan voinut tapahtua jos lapset olisivat kiskoneet viinapullon puoliksi jossain ties missä.

#össönsössön (vai mikä se nyt oli)

Vierailija
7/23 |
24.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itse tarkoitin yleisesti, että moni vanhempi ajattelee juuri noin että kun itse ostaa niin tietää kuinka paljon lapsi/nuori juo...täysin järjetön selitys vanhemman omalle avuttomuudelleen olla vastuullinen aikuinen joka ei hyväksy alaikäisten lasten päihteiden käyttöä.

sanoin, etten hyväksy tuota alkoholin ostoa lapsille/nuorille/teineille! Tuli vain mieleen että, mitä sitten olisikaan voinut tapahtua jos lapset olisivat kiskoneet viinapullon puoliksi jossain ties missä. #össönsössön (vai mikä se nyt oli)

Vierailija
8/23 |
24.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se nyt itsessään vaan on ihan paska. Miksei saman tien osta vaikka huumeita lapsilleen, parempihan se on että käyttää valvotusti?

Tuli vain mieleen että, mitä sitten olisikaan voinut tapahtua jos lapset olisivat kiskoneet viinapullon puoliksi jossain ties missä.

#össönsössön (vai mikä se nyt oli)

Vierailija
9/23 |
24.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle viinaa hillitsee sen alkoholikulutusta. Sehän on suorastaan kehotus ruveta läträämään alkon kanssa. Meillä ainakin tulee olemaan nollatoleranssiin pyrkimys, vaikka tietysti nuoret siitä huolimatta kokeilee. Mutta ainakin lapsilla on tieto siitä että ovat kielletyllä asialla. Saavat piilottaa pullonsa metsiin niinkuin itse tein ;). Nimimerkillä kohtuukäyttäjä a'la pullo tai kaksi sidukkaa parin kuukauden välein.

Vierailija
10/23 |
24.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 10-vuotias tytär, eikä tulisi pieneen mieleenkään antaa hänelle lonkeroa.

Lisäksi mua jotenkin ihmetytti miten avoimesti alaikäinen kertoo alkoholin käytöstään lehdessä.

No, äidin on turha valittaa, kun alaikäinen juo, kun on itse sen hyväksynyt antamalla alaikäiselle alkoholia.

Vierailija
11/23 |
24.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainaus jutusta:

"Laura maistoi alkoholia ensimmäisen kerran neljä vuotta sitten. Hän oli silloin 10v. Oli juhannus ja perhe oli saaressa. Saatiin mutsilta kaverin kanssa puoliksi pullo greippilonkeroa. Kai siitä tuli vähän hilpeä fiilis. Ensimmäisiä maistiaisia edelsi sitekä pohjatyö. "Niin, jos mä oikein muistan, ne oli viissiin kuukauden kärttäneet sitä", toteaa mummi.

Laura on aloittanut säännöllisen alkoholin käytön mummia selvästi nuorempana, 13-vuotiaana. Siitä tuli kotona riitoja. Nykyään riidat ovat laantuneet, mutta ei äiti vieläkään pidä siitä, että tytär lähtee viettämään kosteaa iltaa. Tytön suosikkijuomia ovat keskiolut ja lonkero, jota hän saa 18vuotta täyttäneiltä kavereiltaan. Juomaa kuluu "kerran kuussa, joskus useamminkin" neljästä yhdeksään pulloa kerralla. Tytön ja hänen kavereiden suosikkipaikka on Kiasman nurmikko, jossa istutaan kesäperjantaisin pitkää iltaa olutta hitaasti särppien. Enää olutta ei tarvitse oksentaa niin kuin vielä vuosi sitten. "Sitä vaan tuntee, milloin pitää lopettaa"

Vierailija
12/23 |
24.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi mua jotenkin ihmetytti miten avoimesti alaikäinen kertoo alkoholin käytöstään lehdessä.

Katsoin suu auki yhtä brttidokkaria kiusaamisesta, missä kolme tyttöä kertoi kasvot ylpeydestä hehkuen yksityiskohtaisesti miten kiusaavat yhtä luokkatoveriaan.

Vierailija
13/23 |
24.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olishan se mutsi voinut ostaa vaikka bitter lemon -pullon (limonadia, ei alkoholia) ja sanoa, että lonkero on tän makuista, jos nyt välttämättä haluat tietää.

Itse en olisi tosin tehnyt edes sitä.

Vierailija
14/23 |
24.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää olutta ei tarvitse oksentaa niin kuin vielä vuosi sitten. "Sitä vaan tuntee, milloin pitää lopettaa"

Siinä on kyllä periytyvää typeryyttä ja huono-osaisuutta.

Vierailija
15/23 |
24.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainaus jutusta: "Laura maistoi alkoholia ensimmäisen kerran neljä vuotta sitten. Hän oli silloin 10v. Oli juhannus ja perhe oli saaressa. Saatiin mutsilta kaverin kanssa puoliksi pullo greippilonkeroa. Kai siitä tuli vähän hilpeä fiilis. Ensimmäisiä maistiaisia edelsi sitekä pohjatyö. "Niin, jos mä oikein muistan, ne oli viissiin kuukauden kärttäneet sitä", toteaa mummi. Laura on aloittanut säännöllisen alkoholin käytön mummia selvästi nuorempana, 13-vuotiaana. Siitä tuli kotona riitoja. Nykyään riidat ovat laantuneet, mutta ei äiti vieläkään pidä siitä, että tytär lähtee viettämään kosteaa iltaa. Tytön suosikkijuomia ovat keskiolut ja lonkero, jota hän saa 18vuotta täyttäneiltä kavereiltaan. Juomaa kuluu "kerran kuussa, joskus useamminkin" neljästä yhdeksään pulloa kerralla. Tytön ja hänen kavereiden suosikkipaikka on Kiasman nurmikko, jossa istutaan kesäperjantaisin pitkää iltaa olutta hitaasti särppien. Enää olutta ei tarvitse oksentaa niin kuin vielä vuosi sitten. "Sitä vaan tuntee, milloin pitää lopettaa"

Omassa lapsuudessa minulta oli kielletty kaikki kotibileet ja toreilla roikkumiset, juominen ja tupakanpoltto ennen 18-v. ikää. Jos olisin sellaista yrittänytkään, isäni olisi hakenut remmin ja takuulla en olisi istunut parkumatta pariin viikkoon!

Ei todella juolahtaisi mieleemmekään ostaa 10-veelle pojallemme alkoholia! Tai päästää häntä murkkuna ulos viettämään "kosteaa iltaa".

Onko ihmiset ihan hukanneet ajatuksen siitä, mitä on lapsuus ja nuoruus? Aikuisten tulee suojella nuoria, ei tuhota heitä! Mihin on kadonnut lapsista välittäminen eli rakkaus ja kuri?

Vierailija
16/23 |
24.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudessa minulta oli kielletty kaikki kotibileet ja toreilla roikkumiset, juominen ja tupakanpoltto ennen 18-v. ikää. Jos olisin sellaista yrittänytkään, isäni olisi hakenut remmin ja takuulla en olisi istunut parkumatta pariin viikkoon!

Vierailija
17/23 |
24.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai siis sen nuoren stoori.

Vierailija
18/23 |
24.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina muutaman oluen matkaan, että tietäisi, mitä juomme.

Kiva systeemi. Säästyi omat rahat ja sillä saimme sitten ostettua väkeviä kun ei tarvinnut tuhlata pohjakaljoihin.

Äidille silmä kirkaana väitin, että kalja menee mulla niin päähän kun aamuisin oksensin hirveässä krapulassa.

Vierailija
19/23 |
24.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 14-vuotias viettää alkoholipitoisia iltoja ja kertoo siitä julkisuudessa mumminsa kanssa, niin ihmettelen. Ja enemmän ihmettelen sitä, että _kymmenvuotias_ on saanut vanhemmiltaan alkoholia, ihan pieni lapsihan se on, pitäisi leikkiä ja hyppiä trampoliinilla, kuunnella jotain Miley Cyrysta ja kikattaa.

Itse sain vanhemmiltani ensimmäisen kerran alkoholia 16-vuotiaana, lasillisen kuohuviiniä perhejuhlissa. Se on mielestäni ok.

Vierailija
20/23 |
24.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tästä tulee kunnon kesäkeskustelu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi