Taas apua! Vienkö 2v:n lääkäriin...
Viime viikon tiistaina käytiin tarkastamassa korvat, koska limasta yskää jatkuntu 2vko, ne oli ok, mutta lääkäri totesi että limanen ja hoidellaan nasonexillä. Samana päivänä jouduttiin lähteä päivystykseen kun tyttö pissaili housuun ja tytöllä todettiin pissatulehdus. Saatiin viikon abkuuri joka loppui nyt tiistaina. Tämän jälkeen lapesen limayskä mennyt pahmmaksi ja nyt nousi myös kuume.
Voiko kuume olla uutta pissatulehdusta?
Itestä tuntuu, että siellä on korvatulehdus. Ihmetyttää miksi oireet voimistu nyt abkuurin jälkeen, kuuri oli kefexin.
kiitos avusta
Kommentit (10)
jotka tehoavat juuri tiettyihin bakteereihin. Eli pissatulehdukseen annettava antibiootti ei välttämättä tehoa korvatulehdukseen, ja tuota antibioottia en kyllä muista annetun koskaan meidän entiselle korvakierrelapselle.
Korvatulehdus voi pahimmillaan tulla tunneissa. Meillä on kokemusta siitä että illalla korvat ovat olleet terveet ja aamulla tulehtuneet (sama lääkäri molemmilla kerroilla).
Kyllä uusi kuumeen nousi kertoisi jälkitaudista eli käyttäisin lääkärissä. Voi olla ettei ole mitään, mutta parempi varmstaa, sanoisin.
ravauttaa lääkärillä kun itse kokee olevansa ihan terve, mutta toisaaltaan en haluaisi riskeerata kun ei tiedä kummasta taudista on kyse korvatulehduksesta vai pissatulehduksesta. Toisaaltaan mitään pissatulehduksen oireita ei nyt ole muuta kuin tuo kuume, mutta se voi taas johtua ihan jostain muustakin...
ap
niin ensimmäisenä en olisi epäilemässä pissatulehdusta...
Kokemusta on meillä muuten myös pitkittyneistä korvatulehduksista, peräperää tulleista korvatulehduksista, vanhoista tulehduksista jotka huomataan vasta ajan päästää uudella lääkärikäynneillä jne.
-3
pahentuu tuon pissalääkekuurin jälkeen vaikka tiedän ettei nuo kuurit vaikuta korviin jos ne on pissatulehdukseen annettu...
Pissatulehduksen kanssa lääkäri oli vaan aika vakavana koska tuon ikäisiä hoidetaan yleensä sairaalassa, koska voivat edetä nopeasti.
Epäilen itsekin korvatulehduta...
ap
jos limaista yskää on jatkunut jo pitkään viesin lääkäriin jos epäilen korvatulehdusta.
Ja ihan oikealle korvalääkärille, jolla on välineet, joilla tutkia pienten korvat, sillä siihen tarvitaan muutakin kuin ehjä korvalamppu.
Meillä monta korvakierrelasta ja limainen yskä pitkään jatkuessaan on melkein ns. varma merkki korvatulehduksesta.
Yhtenä kotivinkkinä voisit kokeilla laittaa lasta makuulle, jos ei ole hyvä olla, niin korvassa saattaa tuntua märän aiheuttamaa painetta tärykalvoa vasten.
mua vaan aina niin nolottaa kun lapsi on iloinen ja hyppii ja pomppii eikä koskaan vaikuta kipeältä. Tuossa pissatulehduksessakin oli ihan onnellinen ja hyppelehti koko 3h sairaalalla. Lääkäri joutui pohtimaan onko kipeä vaikka tulokset sano, että lapsi on kovasti kipeä...
joo, olen hölmö tiedän :D
ap joka sai jo ajan lasten korvalääkärille yksityiselle puolelle
se Kefeksin on muuten laajakirjoinen antibiootti, joka tehoaa aika moneen bakteeritulehdukseen (itse syön useinmiten sen, kun olen niin allerginen)
Ja nyt on vaan niin paljon bakteeritulehduksia liikkeellä, että lapsi on voinut saada uuden tulehduksen. Joten kannattaa käydä näyttämässä ne korvat ja keuhkot.
Käytettiin just eilen oma ipana lääkärissä, kun oli silmä-ja korvatulehtus. Lapsi ei yhtään kipeän oloinen, muuta kuin että silmät rähmi... että lapset voi olla todella sairaita, vaikkeivat näytäkään siltä.
ihan selkeästi ollut korviensa takia kipeä. Vauvana huomattiin siitä kun ei oikein syönyt (tuttipullosta imeminen vaikeaa), isompana saattoi sanoa kerran että on korva kipeä, muuten toimi ihan normaalisti. Vain kerran on itkenyt kipuaan, ja silloinkin oli jo lääkärissä käyty, tulehdust todettu ja lääkkeet saatu.
-3 ja mikähän muu numero olinkaan.
Pissatulehdus ei tosiaan ole leikin asia.
Korvatulehdus sen sijaan voi olla virus tai bakteeriperäistä. Virukseen ei tietenkään antibiootit auta ja antibiootithan heikentävät tilapäisesti kehon omaa puolustuskantaa.
Itse en ihan kauhean herkästi lapsilleni antibiootteja syötä. Kauhean moni lääkäri olisi valmis määräämään niitä ihan vain varmuuden vuoksi. Monta kertaa on lapsi itkenyt lääkärissä tai ollut kuumeessa. Molemmissa tapauksissa korvakäytävät alkavat punoittaa - ilman että siellä on mitään tulehdusta.
Tällöin olen mieluummin odottanut seuraavaan päivään ja käynyt sitten uudelleen lääkärissä tarkistuttamassa ne korvat. On säästytty 2 lapsen osalta yhteensä ainakin 6lta antibioottikuurilta.
Kaikissa näissä tapauksissa lapset ovat parantuneet muutamassa päivässä täysin.
Vain kerran on ollut lapsillani ihan oikea korvatulehdus, jolloin korvassa näkyi muutakin kuin sitä punoitusta.
jos olisi minun lapsesta kyse.
Meillä tyttö sai viime marras- vai oliko joulukuuta yhtenä sunnuntaina korvatulehdukseen antibiootin. Keskiviikkona kuume vaan nousi korkemmalle ja yskä paheni, vietiin uudestaan lääkäriin. Sai sitten possunuhaan lääkityksen. Eli huono mäihä, 2 eri tautia peräkkäin. Siihen kun vielä 5pv päästä toinen lapsi sai myös korvatulehdukseen antibiootin niin tuntui että pää leviää... Mutta kaikesta selviää!