Onko teillä kokemuksia aikuisen peruna-allergiasta?
Minulta on allergiatestit otettu joskus yli 10 vuotta sitten. Silloin olin muistaakseni lievästi allerginen perunalle. Jo tällöin huomasin, että minua alkaa aivastuttamaan kun kuorin perunoita.
Nyt olen alkanut epäilemään suolisto-oireitteni syyksi perunaa. Minulta on aikoinaan tutkittu keliakia ja kaikki, mitään ei silloin löytynyt. Lopullinen diagnoosi oli sitten ärtynyt paksusuoli.
Oireena minulla on siis ripuli lähinnä. Tällä viikolla olen syönyt päivittäin perunaa ja maha mennyt kyllä ihan sekaisin. Ja kipua tuntuu myös.
Ajattelin että jättäisin vähäksi aikaa perunan pois kokonaan..
Kommentit (16)
Lähes pelkkää tärkkelystä, ei juurikaan vitamiineja ja mautontakin se on. Itse saan siitä ilmavaivoja, ummetusta ja turvotusta. Sama juttu viljojen kanssa.
Mutta ei huolta: et tarvitse perunaa, siinä ei ole mitään mitä et voisi korvata kasviksilla, päinvastoin ruokavaliosi muuttuu terveellisemmäksi ilman perunaa. Paitsi jos korvaat sen makaryynillä ja leivällä!
kypsästä en tiedä. Jotkut perunalajikkeet sopivat mulle hyvin, ei tule mitään vaivoja mutta toisista sen sijaan tulee heti turvotusta ja ähkyn kaltaista oloa.
Kokeilisin eri lajikkeita, joku voi sopiakin. Muistaakseni esim. Ariel niminen peruna on sopinut mulle hyvin.
Pystyy kyllä kyspänä syömään, mutta raakana ei edes koskemaan ilman hirveitä näppylöitä...
Ikinä en ole kuullut että miehelle olisi tullut perunasta kypsänä syötäessä oireita, mutta sinuna olisin pari viikkoa ilman perunaa ja katsoisin helpottaako oireet yhtään. Älä muuta ruokavaliossasi mitään muuta.
Onko sulla muuten muita allergioita? Miehellä löytyy perunan lisäksi omenat, porkkanat, kirsikat, luumut, persikat, eläimet, siitepölyt
Ja oireet olisivat siinä enemmänkin tuota suolistopuolta..
Olen allerginen omenalle, porkkanalle, kiiville (ja muitakin ruoka-aineita on), myös eläimistä koirat ja kissat sekä siitepölyistä koivu, heinä, pujo, timotei..
ap
ja testaa kuinka käy. Eipä siihen mitään muuta luotettavaa testiä ole ja oikeastaan kaikelle voi olla allerginen, joten ei se mitenkään mahdotonta ole, aikuisellakaan.
hyvinkin olla allerginen.. Mun mies on, raa'alle enemmän, mut kypsistä tulee myös usein ripuli.
On kans monelle muulle ruoka-aineelle allerginen.
Netistä luin yhden naisen kokemuksia peruna-allergiasta. Kun jätti perunan kokonaan pois (myös tärkkelykset ym. pienet määrät perunaa piilotettuna muihin ruokiin) helpotti olo paljon. Ja pystyi palauttamaan noin kymmenen muuta aikaisemmin oireita aiheuttanutta ruoka-ainetta takaisin käyttöön kun peruna ei enää ollut huontamassa suoliston tilaa.
Keski-ikäinen mieshenkilö voi vahvistaa että peruna-allergia on totta. Nuorempana ei ollut ongelmia. Nyt perunan syöminen saa aikaan kipua vatsan alueella. Peruna pitänyt jättää kokonaan pois. Pienikin määrä, esim. "perunarae" valmisruoan jauhelihapihvissä, riittää.
Peruna-allergian huomasin kun pystyn syömään perunaa tulematta kylläiseksi. Siis koisokasvit ovat kieltolistalla.
Hyvä muistaa ettei allergisuus katoa minnekään jos ensimmäiset oireet yhtäkkiä katoavat. Ne muuttuvat. Vakavampaan suuntaan.
Kokemusta allergioista vuodesta 1960, sekä 6n kkn hoitojakso Helsingin allergiasairaalassa 5 vuotiaana.
Mä olin jo nuorena erittäin allerginen raa alle perunalle ja nyt vanhemmiten olen tullut allergiseksi kypsällekin.
Se syö enää lainkaan perunaa. En edes sipsejä.
Käytän nykyään vain pakasteperunoita silloin, kun pitäisi kuoria niitä. Keittäminen kuorineen kansi päällä ja syöminen kypsinä on ollut ok. Poikkeus uudet perunst keväällä, niitä en syö keitettyinäkään. Raaoista saan kaikista aika rakkuloita käsiin, porkkanoista samoin.
Vierailija kirjoitti:
Netistä luin yhden naisen kokemuksia peruna-allergiasta. Kun jätti perunan kokonaan pois (myös tärkkelykset ym. pienet määrät perunaa piilotettuna muihin ruokiin) helpotti olo paljon. Ja pystyi palauttamaan noin kymmenen muuta aikaisemmin oireita aiheuttanutta ruoka-ainetta takaisin käyttöön kun peruna ei enää ollut huontamassa suoliston tilaa.
Koisokasviallergia on olemassa, mutta kyllä perunoiden kasvatuksessa käytetään fluatsinamia, jonka varoaika on alunperinkin ollut väärä. Kerro hänelle siitä. Jäämiähän aina jää niihin, varsinkin mukulakasveihin ja juurikkaisiin.
Naisystäväni kertoi olevansa allerginen perunalle, mutta lisäsi samaan hengenvetoon, että imelletty perunalaatikko ei kuitenkaan aiheuta reaktioita. Tilanteen ei tarvitse olla sama kaikilla, mutta päätin kirjoittaa tänne kertoakseni tällaisesta mahdollisuudesta kyetä nauttimaan perunasta vaikka olisikin sille allerginen. Hänelle tulee suolisto-oireita perunasta muuten nautittuna.
Olen jättänyt perunan kokonaan pois ruokavaliostani. Aftat, valtavat ilmavaivat ja ripuli ovat hävinneet lähes kokonaan. En syö myöskään tomaattia enkä munakoisoa, koska niistäkin saan aftoja.
Epäilen perunassa olevaa solaniinia ja tomaatin tomatiinia vaivojen aiheuttajaksi.
Mulla tulee nuha kypsästä perunasta, aivastuksia,yskää ja ripulia.
Jos kuorin peunaa samat ilman ripulia.
Parempi pysyä erossa.Ja lukea tuoteselosteet tarkkaan. >_<
Hiukan myöhään vastaus, kun nyt löysin tämän. Itselläni ei ole mitään allergia testejä tehty, mutta muutama vuosi sitten itse aloin epäilemään mahdollisuutta olla perunalle allerginen. Koko ajan oli maha sekaisin ja yleensä aina kun olin syönyt peruna ruokaa. Jätin perunan pois ja kas mahakivut ja ripulointi väheni, väliin aina kokeilin perunaa ja aina tunnin kuluttua syömisestä vessaan.
Joten ainakin itsellä elämä ilman perunaa on ollut
helpompaa, mitä nyt aina joutuu kertomaan, että peruna ei sovi minulle