Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko synnytys olla kivuton?

Vierailija
23.06.2010 |

Miksei ponnistusvaiheessa enää voi panna uudelleen epiduraalia? Mulla ei ole koskaan ollut ponnistamisentarvetta, että sen puuttumisesta huolimatta lapset on syntyny. Avautumisvaiheeseen puudute on auttanu, mutta ponnistaminen on ihan hirveetä. Jotku kuitenki on kertonu, miten puudute autto ponnistaessakin niin, että vauva synty ihan huomaamatta; totta?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

epiduraalin sain kumamssakin synnytyksessä ja sen jälkeen oli hyvä olla

Vierailija
2/11 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

epiduraali, mitä täällä suomen ulkopuolella annetaan paljon runsaammin.

silti on kyllä joka kerta tiennyt synnyttäneensä, kyllä se vaan sattuu.

kohta tänne joku varmaan jo kiirehtii kertomaan, kuinka ihanalta se on tuntunut ja ihan ilman puudutusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

epiduraali, mitä täällä suomen ulkopuolella annetaan paljon runsaammin.

silti on kyllä joka kerta tiennyt synnyttäneensä, kyllä se vaan sattuu.

kohta tänne joku varmaan jo kiirehtii kertomaan, kuinka ihanalta se on tuntunut ja ihan ilman puudutusta.

avautumisvaiheessa odottelin kiireistä lääkäriä, jotta saisin epiduraalin. Se olikin sitten kuin taivaan mannaa, kun sen sai ;) Mulla on ollut alle kolmekiloiset lapset, joten ehkä sekin vaikutti siihen, ettei ponnistusvaihe ollut enää kamala. Mä olen monesti todennut, että voisin synnyttää vaikka kerran kuussa jos joku hoitaisi yösyötöt ja ensimmäiset 4kk

Vierailija
4/11 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ponnistusvaihe oli kivuton. Ponnistusvaiheessa tuntui ainoastaan sitä venymiskireyttä ja pistelyä, ei muuta. Minulla ei siis kummallakaan kerralla ollut mitään puudutteita ja kipua oli ihan riittämiin avautumisen loppupuolella.

Olen kuullut seuraavat syyt, miksei epiduraalia enää ponnistukseen anneta: a) epiduraali ei auta ponnistusvaiheen kipuihin, b) puudute vaikuttaa vauvaan (syntyy lääketokkurassa). Omakohtaista kokemusta asiasta ei siis ole.

Vierailija
5/11 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta spinaalin voi saada.

Itselläni eka synnytys käynnistettiin ja oli todella kivulias. Sain epiduraalin ja vahingossa toisen annoksen juuri ennen kuin kohdunsuu oli kokonaan auki. Ponnistin ilman kipuja ja ilman ponnistuksentarvetta pojan ulos 12 minuutissa. Ilman repeämiä myös, koska kivuttomuuden ansiosta pystyi seuraamaan kätilön ohjeita tunnontarkasti.

Kakkonen käynnistyi itsestään ja olin avautumisvaiheen ammeessa. En tarvinut puudutteita. Kun ponnistusvaihe oli alkamassa halusin kuitenkin jotain kivunlievitystä, koska pelkäsin sitä mahdollista ponnistusvaiheen kipua niin paljon. Sain spinaalin ja taas kerran ponnistin kivuttomasti, nopeasti ja helposti tytön ulos.

Kolmannessa synnytys ei edennyt kunnolla vauvan virheasennon takia ja sain epiduraalin + oksitosiinia vauhdittamaan synnytystä. pari tuntia epiduraalista tunsin niin järkyttävän ponnistuksentarpeen, että en kerta kaikkiaan pystynyt pidättelemään. Ponnistaminen SATTUI, mutta pidätteleminen sattui vielä enemmän... Ponnistin kivun läpi (sen kesti yllättävän hyvin), koska tajusin ettei se kipu lopu ennen kuin vauva on pihalla. Ponnistusvaihe kesti 3 minuuttia ja jättiläisvauva tuli lopulta helposti ulos.

Summa summarum: kivuton synnyttäminen on aivan mahdollista, spinaali on ehdottomasti paras ponnistusvaiheen kivunlievitys. Toisaalta kivuliaankin ponnistusvaiheen kestää ja se kipu auttaa lapsen ulos saamisessa.

Vierailija
6/11 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kohta b) on silkkaa puppua.

Sekoitat nyt petidiiniin, jota ei anneta jos synnytys on kunnolla edennyt. Se vaikuttaa lapseen ja "lääketokkura" voi aiheuttaa vastasyntyneelle hengityslamauksen.

a) epiduraali ei auta ponnistusvaiheen kipuihin, b) puudute vaikuttaa vauvaan (syntyy lääketokkurassa). Omakohtaista kokemusta asiasta ei siis ole.

Vierailija
7/11 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivuttomaan synnytykseen, ei edes puudutteiden kera.

Olen itse synnyttänyt epiduraalin kanssa, että ilman. Epudiraalin kanssa en enää suostu synnyttämään. Oloni oli aivan järkky, hirveä päänsärky, pahaolo ym. supistukset tuntuivat täysin puudutteenläpi!!! Ompelu tosin ei tuntunut. Sain puudutteen varmaan liian myöhään, mutta avautumistahan on vaikea arvioida, varsinkin ensisynnyttäjällä. Olin auki 4 cm, kun sen sain ja siitä kun sain syntyi poika 30 min päästä.

Vierailija
8/11 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuntenut mitään, vaikka repesin pahasti ja mitään epiduraalia en ollut saanut.

Kohdun suulle laittoivat pari kertaa kivunlievtystä, joka ei supistuskipuihin yhtään auttanut, mutta en tiedä autoiko sitten ponnistusvaiheessa. Välilihan siis puuduttivat ennen ponnistusvaihetta. Edes tikkien ompelu ei sattunut.

Tokassa synnytyksessä eivät kerenneet puuduttaa välilihaa ja ponistusvaihe sattui niin paljon etten olisi halunnut ponnistaa ollenkaan ja menin lähes hysteeriseksi kivusta. Tässäkin synnytyksessä tosin sain sen kivunlievityksen kohdunsuulle ja tällää kertaa se autoi supistuskipuihin, mutta ei pätkääkään ponistusvaihessa.

Pyydä, että puuduttavat välilihan.

Se ei vie ponistuspakkoa pois. Tosin sitten ei tunne jos repeää ja saattaa ponnistaa liian voimakkaasti.

Vierailija
9/11 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

supistukset oli yhtyä helvettiä ennen kivunlievitystä, mutta epiduraali vei sitten ne kivut. Ennen ponnistusvaihetta pyysin vielä lisäannoksen epiduraalia, ja kohdunkaulan puudutteen joka olikin todella tehokas, en tuntenut ponnistuksessa ollenkaan kipua. Olin todella yllättynyt sillä olin pelännyt synnytyksessä varsinkin tuota ponnistusvaihetta ja vauva oli lähes nelikiloinen.

Vierailija
10/11 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli kolme ekaa synnytystä tosi kivuliaita. Vanhimmasta ponnistusvaihe kesti 45 min. Neljäs kun syntyi, niin se ponnistusvaihe oli oikeesti kivuton. Ainoastaan yksi ponnistus ja lapsi jo syntyi. 6 cm olin auki eikä minkäänlaista kipua ollut... En olis ikinä arvannu, että niin pian voi aueta. Muutama napakka supistus, jotka olivat vähän kipeitä ja olin kokonaan auki. Eli joskus voi tosiaan niin käydä, että synnytys on melkein kivuton. Mä sain kohdunkaulan puudutuksen, kun en spinaalia halunnut. Mutta ei se kyllä auttanu yhtään.

Vierailija
11/11 |
23.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sitä ei enää lisätty kohti loppua niin se musta vähän kuitenkin teki ehkä alaruumiin yhä tunnottomaksi ponnistusvaiheessa. Tunsin ponnistamisen tarpeen mutta en revennyt.

Puuduttivat välilihan varmuuden vuoksi ja sitä aion kyllä vaatia seuraavassakin.

Tunsin kipua avautumisvaiheessa ennen epiduraalia mutta se pysyi ihan hallinnassa ja siedettävänä ja sitten juuri kun oli muuttumassa kauheaksi sain epiduraalin. Ihanaa!

ei ne puudutukset synnytyksestä kivutonta tee mutta auttavat kyllä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi